AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
29.495

Varför valde ni E30?

Sida 2 av 2
Ren slump.

Skulle egentligen ha en E28 tänkte jag...en fräsch 518iS! Kunde dock även tänka mig en 316i eller 318i E30...

Sålde min volvohäck på lördagen, skulle kika på bilar på söndagen. Kollade först på ett VRAK till 518iS....totalt skrotfärdig. Sedan åkte jag mest på skoj till Lund för att titta på den där 320i:n och blev kär, mest på grund av motorljudet och den tighta känslan i drivlinan :)

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Det var min broders fel i mitt fall. han hadde en E30 325a som det sitter chip, trimmkam, kn filter, sportsystem, samt andra dämpare, så det var ju kört på en gång. sen när ja skulle köppa bil så blev det en 324 dizel för att ja skulle ha råd att åka me den. sen hadde ja å min bror pratat litte om att det vorre kul me turbo.. sen nu har jag köppt hans 325a och turbokonvertert. men fan vilken kul bil det är.. brukar fråga hur man mår i garaget i smyg ;)

Problemet med problemet är inte problemet det är lösningen på problemet som är problemet hum?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Måste bara få komma med ett inlägg här även om jag inte rattar e30 längre...
Första bilen var en 320 -89 som hittades på en snöig parkering i slutet av december månad, blev precis som Kalle skrev kär i motorljudet...
Ett antal lusentappar senare och jag var stolt brukare till en delfingrå skönet med lilla m-paketet och en sjönsjungande m20 i fronten! Hade mina bästa 3000 mil någonsin med denna bil, trots blårök och sliten växellåda....

Dumma dumma jag bytte bort denna guldklimp till bil till först bayerns svar på Volvo 240 (e36 318) och senare till en något roligare e36 318is, gör ALDRIG detta misstag, gråter inombords av saknad varje gång jag hör en e30 med sexa dra iväg...

Nästa bil blir (om jag inte hittar en fin e32) en e30!

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kanske inte så många som vet det... jag var från början en aktiv MB entusiast och som många andra MB entusiaster så var jag mycket tveksam till BMW... Men en av mina nära vänner fick mig att gå över till BMW...

Nu kör jag E30, har haft ett antal E30 bilar och varje gång det e dags att köpa en E30 så är jag tveksam till modellen men varje gång jag kör en E30 så blir jag positivt överraskad.. det är en kul bil.... inget annat kan sägas om den...

Blir allt mer sugen på att skaffa en E30 320i...

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
jp
464
jpn
523im -99
tittade väldigt mycke på e34 från början. Men blev mer och mer intresserad av e30 karossen så till sist blev det en e30 och jag är JÄTTENÖJD, snygg bil och rolig att köra! =)
Johan,

Här kommer lite salt att strö i dina ömmande sår av längtan efter M20:

www.ovenholm.net/mov/PICT0480.mov
Teres, några på internet som ville köpa din för 50k eller? Mkt bra pris säger jag bara :) Inte för att klanka ner på din bil på något sätt.
320-325
jag har haft en 320i 86 som första bil ..en blev det en 320i 85´´efter den blev det en 525ia´´ E34 men efter den så blev det 320i igen nu en 89´´ me 525 ans motor i sej.. (jag krockade me 525an *snyft*) kan hålla med om att E30 tål tuffa tag samt är hyffsat lätt mekad o går fruktansvärt bra samt ..är snygg på sitt sätt ... den är ju så grymm... på nåt sätt...sen ljudet från den rappa 6an är ju underbart..
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag hade aldrig ens åkt bmw när jag köpte denna. Ville ha en bakhjulsdriven bil. Men ingen vanlig Volvo. Så slumpade det sig mest så.

Helt optimal bil! Jag använder till precis ALLT! Till jobbet ibland, till Stockholm, hjälpte en polare flytta till Falun o använde den som packåsna dit, till Åre som skibaum-kärra, Till Europasemestrar, sladda-på-isen-bil, fiskeresor till Värmland och mycket mer!

Två svaga punkter är benutrymmet i baksätet samt att baksätet inte går att fälla. Det är det enda jag kommit på att jag saknar med den hittills!

Sketabra bil och jag kommer aldrig sälja den. =)

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
P3r: Näe det är faktist inte över nätet =) Det har kommit fram 3 olika och börjat snacka och frågat om jag vill sälja den och bjudit den summan. Alla som var med mig vid dom tillfällena tyckte jag var het dum i huvudet som inte sålde den.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
För 50000kr hade jag sålt min.... annars är man ju korkad. No offense
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
korkad varför det ? ser ingen anleding till och sälja den. Jag säljer inte nått som ligger mig varmt om hjärtat. För så pengar kåt är jag inte.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min bil är alltid till salu för rätt pris. Men det beror ju lite på vad man lagt ut på den osv... och hur kär man är i den...
ormen
Tillbaka till ämnet... Av en ren slump när jag letade efter en "övergångsbil", såg en annons i en lokaltidning 1995 på en 320i -85 för 29k.
(Innan dess hade jag ägt ca. 15-20 begbilar av olika märken men inga BMW. Tyckte alltid att BMW var för dyr, fick nyare bil för samma peng...)

Åkte dit direkt, satte mig i bilen o provkörde. Bilen var i nära nyskick. Jag var såld, efter ett jädrans tjabb med gubben, som fick bilen i byte när han sålt sin bil, ville inte släppa på priset, fick jag den för 24k, en tio år gammal E30 som inte ens hade c-lås.
Men det var det som var charmen, inget krims krams som kan krångla, bara ren plåt, billig plysch, drivkälla med tillhörande annordning och fyra hjul...

På nåt sätt kändes den gamla E30:n något obeskrivligt tight, fast, spartansk, man var ett med den, det går inte att beskriva, bara känna den känslan.

Det är kanske bara jag som inbildar mig men, jag har haft flera nyare E30, E34, bekanta har E36 o E39, men de känns inte lika härliga längre, inte på samma sätt... Det märks att massproduktionen har tagit fart ordentligt, på de äldre kunde man se på vartenda detalj "Made in W-Germany", nu vet man inte längre varifrån delarna kommer... Jag ångrar än idag att jag sålde den gamla räven.... den vägen är det i.a.f.
har en BMW 323i-84 som andra bil...(har inte körkort än) men det e fiiina bilar...go körglödje...mysigt ljud....

räcker med att sänka dom och sätta på fetare fälgar så ser dom råa ut....(roligare med mer styling men) det räcker.....

mumsiga bilar.....

///get a life...bay a beemmer///
no
29
no_limits
325iK -87
Farsan har ju haft 9 bmw och när det blev dags för körkort tipsade han om en 318is. Lagom med hk tyckte han, själv var jag mest imponerad över väghållningen, lättkörd, snabb, stilren design, mycket bil för pengarna.

Nu ett år senare är den såld och nu är det en nyligen inköpt 10 000 milars 325;a som helrenoveras under vinterhalvåret. Ska bli kul o se hur den går vs 318is till sommaren?! Men det är e30 som gäller!!!

Anders
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kalle> Det där gjorde ONT....

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
den är snygg, billig i inköp...billig att äga...sen är den så rolig att köra...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Fin film det där, Kalle! ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.