AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.244

Krockade idag, vems fel?

Sida 2 av 3
Jag tycker att det är alltför vanligt nuförtiden att idioter kör ut mitt i vägen trots väjningsplikt.En del idioter försöker tom chansa att hinna före på 70 och 90 vägar.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Försäkringsbolagen avgör vem vållande är enligt skaderapport. Tar ca 1-2 vecka att avgöra för dem. Om du är orolig så kan du ringa ditt bolag direkt och säga vad du varit med om, du kommer få ett vagt svar eller en vink om vems felet var. Då den personen inte kan svara förrän denna gått igenom allt material.
Om han tycker att du körde för fort så ska han ange exakt hastighet och hur han uppmätt den. Annars är det inte värt ett skvatt. Du har inget att riskera med kortet.

Blev själv för ett litet tag sedan påbackad av en nisse som tyckte jag stod helt galet etc och tyckte helt och hållet felet var mitt. Stod visserligen i en vändzon som aldrig används till annat än parkering av besökare till två hus. Han hävdade stenhårt att felet var mitt etc. Vi skrev skadeanmälan och efter ett tag så sade försäkringsbolaget att felet var hans. Gissa vem som då ringde och ville betala skadan kontant. Kunde han gjort från början. Nu blev det omlack och byte av lampa p.g.a att han var så otrevlig så att han misster sin bonus och skadefria år. Hade han varit trevlig och tagit på sig felet så hade han fått betala allt kontant och på så sätt kunna behålla sina skadefria år och bonus.

Schnelle fart, Härliche fart.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Polarn blev på körd i ett bostads område av en volvo 240 som kom från höger.
Polarn hade en häck som skymde och smög över i tio km/h när volvon kom. Han hade låsta hjul i 38m på torr asfalt enligt polisen. Ändå lyckades han få polarns SAAB 9-3 att göra en 360 över trotoaren igenom en häck/gunnelbostaket och forsätta cirka tre meter in på gräsmattan. Den tre veckor gammla SAAB:en blev skrot. Detta på en 50väg och polarn blev skyldig till att ej följa höger regeln. Trots att killen i volvon sa att han körde lite fort då han skulle hämta P-piller till tjejen på apoteket :)

Så du kan vara lugn....
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Försäkringsbolagen gör det enkelt för sig. De håller stenhårt på högerregel och väjningsplikt. Det blir så mycket enklare att utreda då.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kanske skulle klargöra begreppet lite här...

Polisen avgör om någon begått ett brott, ex. vårdslöshet genom brott mot högerregeln, ev. fortkörning för andre part. Bägge kan således bli straffade (teoretiskt). Bevisläget är dock svårt ang. fortkörningen, brott mot högerregeln verkar här klarare.

Försäkringsbolaget bedömmer vem som ska anses som vållande. Kommer försäkringsbolaget fram till att båda blir vållande så kan det sluta med att var och en får stå för sina kostnader. Det kan också bli att man enbart får en del av sina skador ersatta från den andres försäkring om man anses som medvållande. Till grund för sin bedömning används dock ofta polisrapporten.

Länstyrelsen får in polisrapporten om ev. trafikbrott och bedömmer därefter om det ska ske något körkortsingripande.

Tre olika saker men samtliga hänger till viss del ihop med polisens bedömning. Hastigheten är dock svår att bedömma och lite plus på mätaren säger egentligen inget om den faktiska hastigheten som trots allt kan varit 50. Du har nog inget att frukta från något håll.

/Roni

---
Always Diesel
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Varför tjatar alla om högerregeln, det var ju väjningsplikt mot huvudleden!?
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Flåt... följde väl strömmen. Nåja byt ut högerregeln mot brott mot väjningsplikt istället då... ;)

---
Always Diesel
dukan va lugn! =)
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Men om det diskuteras så mycket om vem som har gjort vad,varför har vi då trafikregler?? Han i den krockade bilen kan väl trafikregler hoppas jag.

BMW e lag
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Hur går man tillväga vid en olycka av detta slag? Ringer man polisen så dem kommer dit och kontrollerar eller? Eller är det bara ringa efter bogseraren, och bärja bort skiten?

Ska man inte rita upp olycksplatsen och sedan skriva under båda två alltså den man krockade med och sedan ringa försäkrignsbolaget och fylla i skadeanmälan? Eller ska man ha en skadeanmälan i bilen. Skulle någon kunna förklara vad och hur man ska göra vid eventuellt en olycka? För ajg har ärligttalat ingenaning!

Mvh
kristian
En tanke jag fick nu var, är det väldigt illa att jag träffade vid hans bakhjul, istället för mitt på bilen eller fram på bilen? Jag menar, de kanske tycker jag skulle ha hunnit stanna? eller?

Jag ritade ju upp på skadeanmälan att han stod lite snett över vägen och det var därför jag träffade som jag gjorde, om han stått rakt skulle jag träffat bakdörren istället.

Vad tror ni om de?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
alf: Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Man behöver inte ringa bylingen om det inte är några personskador,jag är faktiskt lite förvånad att polisen kom överhuvudtaget dom hade väl inget att göra.
pu
24
putteprutt
523iA -99
Håller med alla andra. Även om du skulle ha kört för fort, så gäller huvudled. Undantaget är om du kört så fort att det kan anses vara vårdslöst, dvs avsevärt över lagstadgad hastighet.

Att den andre vägrade ta på sig skulden på plats tycker jag verkar sunt. Det ska man egentligen aldrig göra. Mitt i situationen kan allt verka vara klart, men när alla fakta beaktas kanske saken bedöms annorlunda. Att vägra erkänna ansvar behöver inte betyda att man anklagar motparten för detsamma!

Fast det kan ju också ha varit en dryg jävel...

--/Peter

BMW -- Break My Window
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Är otroligt korkat att ta på sig skulden på platsen oavsett om man är vållande eller ej. Skriv en skadeanmälan och låt försäkringsbolagen avgöra vems fel det är. Har man tagit på sig skulden på platsen och sen kommer på att man nog egentligen inte var vållande så sitter man på pottkanten.
ep
34
epson
535dAT -05
Försäkringsbolaget struntar i om någon tar på sig vållandet.

Bedömningen görs efter att man tittat på vad varje förare faktiskt gjort i samband med olyckan. Det är bra om man kan skriva i anmälan samtidigt men absolut inget krav. Varje förare tar sin del och fyller i baksidan med händelseförlopp, detta lämnas sedan till bolaget.
Kan de inte dömma det som vanliga påkörningar bakifrån?
Dvs, normalt är det oftast den som kör på framförvarande bil som bär skulden till olyckan.
Då har man inte hållt tillräckligt avstånd till bilen framför. Så frågan är hur långt ut bilen hade kommit innan han blev påkörd. Kan ju i och för sig bedömmas på bilens skador kanske.
Carl, du ska vara glad att du är i Sverige iallafall.
Jag blev påkörd bakifrån här i Skottland. Bor här och har min svenskreggade bil med svensk försäkring. Gissa om det var byråkrati fram och tillbaka. Vågar inte ens tänka på hur jobbigt det skulle varit om jag hade vållat olyckan. Löst nu till min fördel ialla fall.
Yes! Fick papper från f-bolaget idag.
Med festil överst på pappret stod: " Du får ersättning för skadorna på ditt fordon"
Vidare stod att det var den andres fel mm. :-))
Jag är lycklig, ska åka med vinterbilen till närmaste märkesverkstad så de får besikta den. (med 100% säkerhet blir det skroten men ändå) Hoppas inte han ja krockade med får för sig att överklaga och sånt bara.

Tack för alla era svar förresten!

Mvh Carl.
Carl: Kul att det fixade sig. Men det hade förvånat mig med något annat, huvudled och allt... Förhoppningsvis tänker den idioten du körde på sig för två gånger före han gör om det (min naiva tilltro till folk igen...)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Tur att ingen fick personskador , har han som körde ut otur får han endå whiplash efter några månader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.