AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.237

Krockade idag, vems fel?

Sida 1 av 3
Hej.
Idag råkade jag krocka med min vinterbil, en Renault 5.
Min fråga är, vems fel är det?

Händelseförlopp:

Jag och en kompis åker på en huvudled (50-väg), en bil kör ut framför mig och skall korsa vägen.
Jag försöker bromsa men det går inte utan jag kör in i bilens bakskärm med vänster sida av fronten.

Anledningen till att det blev vänster sida är antagligen att bilen drog sig snett vid bromsningen. Alla klarar sig oskadda.
Eftersom jag åkte på huvudled och han hade väjningsplikt (skyltat) så borde felet vara hans.

Han ville dock inte ta på sig skulden utan hävdar att jag kom alldeles för fort. Vi höll nog en bit över 50, men inte alltför mycket. Min kompis intygar iaf att vi höll 50. Han var ensam i sin bil. Min kompis är därför enda vittmet.

Killen ville inte skriva skadeanmälan utan ville skriva polisrapport så det gjorde vi, trots att polisen trodde att han skulle bli den skyldige.

De skador som blev på hans bil var intryckt bakaxel samt en 30x20cm stor buckla på hans bakskärm. Min renault fick delvis intryckt huv, trasig lykta, bakåtflyttat fjäderbenstorn på vänster sida samt trasig stötfångare.

Min fråga är vems fel kommer åklagren tycka att det är??

Om felet skulle bli mitt ryker mitt körkort då? Eftersom jag har prövotid o så.

Extremt tacksam för svar!
Mvh Carl
Aldric
I mina ögon verkar det inte så mycket att diskutera, felet är hans.

Men man vet ju aldrig hur välsmort munläder han har ...

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"

MvH
Dennis
spelar ingen roll hur fort du körde ändå han som har väjningsplikt oavsett vad
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Uhellet hadde kanskje inte skjedd om du inte hadde kjørt for fort ettersom den andre føreren tok utgangspunkt i 50-fart. Surt for han; juridisk sett er det ingen tvil om at det er han som er skyldig!

Så pass opp for idioter som gjør fel i trafikken, det kan bli din fel endå.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Hans fel.. Som 2leifare säger. Men du har ju vittne, bara kolla så det inte blev "svarta spår" i gatan för dessa kan man mäta och på så sätt få fram ungefärlig hastighet.

Två bilar är fler än en..
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Han som åkte ut kommer garanterat åka på det .. blir så less på såna som tror att dom är kung och ska hinna över eller ut före. det är faktist inte så jobbigt och vänta 2 sek extra och slippa orsaka en olycka.
Ok, det låter bra, blir lite lugnare nu. Nej några svarta spår blev det inte, det var blött på marken när det inträffade så jag gled bara ovanpå.

Men om det skulle bli dömt som mitt fel, ligger mitt körkort risigt till då??
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja den andre killen ska ju helt klart få för det. Annars får du ett gyllene tillfälle att flippa ur och gapa o skrika omåttligt!
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Carl L: bara om dom klassar det som vårdslöshet i trafik. Men jag skulle då inte ge mig utan strid iaf ..
Ok, så blir det vårdslöshet i trafik så är det bara att sätta sig på körskolan igen då eller?
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Det är ju länstyrelsen som styr det där med körkorten .. varför ska du sätta dig på körskolan igen för ? Om du har tagit den en gång så är det väl bara och göra det privat om nu det skulle gå så illa .. men det tvivlar jag på att det gör..
Jo, men det var det jag menade. Uttryckte mig otydligt.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Mister man lappen i løpet av de två første åra i Norge (provtid), så må man ta teori og oppkjøring på nytt. Men man mister inte lappen uten videre bare fordi man har bulket en bil!
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
det går nog bra ska du se =) ge dig bara inte utan strid.. om nu poliserna var på din sida så är det lungt ..
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Om du mot all förmodan skulle anses som vållande i utredningen (vilket knappast låter troligt) så kommer det antagligen sluta med att du får ett brev från länsstyrelsen där dom kommer att pröva om du är lämplig som körkortsinnehavare. Då får du skriva din version av händelsen och smöra lite. Du kan även bli tilldelad en varning istället som tas bort efter 3 år.

Men du har lagen på din sida glöm inte det... Hävda stenhårt på att ni höll hastigetsbegränsningen så ska det inte vara några problem!
an
28
andymannen
325i -91 e36
det spelar ingen som helst roll att du körde för fort.
idioten som skulle korsa är den skyldige.
du skulle aldrig bli dömd för vårdslöshet i trafik även om han lyckas övertala dom om nåt som inte går men ändå.
det blir ju bara att betala självrisken så var det bra sen i sånna fall. det är lugnt!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
>>Andymannen, Om han har kört för fort kan han bli dömd som vållande till olyckan. Vårsdslöshet i trafik kan han också bli dömd för om det går o bevisa att det gick för fort... Då ska det dock gå ganska mycket för fort!

Men om det som han säger gick strax över 50... typ 60 km/h(?) och det dessutom inte finns några bevis som kan styrka det så e det helt ormligt att tro att den dumme faan som skull korsa vägen skulle vara den som får rätt i frågan.

Dessutom, för att lugna "Carl" kan jag säga att jag själv varit inblandad i en trafikolycka för några år sedan där jag skadade en cyklist ganska allvarligt på en cykelöverfart. Jag blev dömd i domstolen för "vållande till kroppskada" och "förséelse mot trafikförordningen". Jag fick även efter det behålla körkortet, dock med en varning. Jag hade dessutom prövotid vid tillfället.

Så att ditt körkort skulle bli indraget finns inte på kartan...
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Tja om han kan bevisa att du körde fortare än hastighetsbegränsningen så kan det bli delat ansvar eftersom han åsidosatt högerregeln.

Men hur fasiken skulle han kunna det.

Har själv krockat två gånger där jag bommade högerregeln och där polisen ansåg det mycket troligt att den andra hållit högre hastighet än tillåtet. Eftersom de som åkte med honom vittnade om att han hållit rätt hastighet var det bara att ta på sig skulden och vara (mindre) glad. Hade haft körkortet 2,5 vecka men på den tiden var det ingen prövotid *L*.

Andra gången kom jag själv från höger och den andra tog dit polisen och började skrika om att jag kört som en dåre. Polisen tittade på honom och sa att det är bara för honom att bevisa det och hur lätt var det. Han fick hela skulden kan jag säga.

Om både du och din kompis håller på att du höll hastighetsgränsen så skall det mycket till för att du skall anses vållande till del av olyckan och att du skulle få hela skulden är snudd på osannolikt men när det gäller försäkringsbolag skall man aldrig säga aldrig......
Råkade ut för samma sak, alltså jag körde på en bil som
körde ut fast han hade väjningsplikt. Killen svammlade om att
jag körde för fort osv... (vilket jag inte gjorde)

Var inget problem med försäkringsbolaget trots att killen inte
ville erkänna först att han körde ut utan att kolla om det var fritt.
Fick alla skador reparerade av F-bolaget.

mvh/Richard

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! ;)
Han kan inte skylla på att han gick på högerregeln heller, han kom från min vänster nämligen. Alltså, han skulle lämnat företräde ändå.

Anledningen till att jag träffade honom med min högra framskärm var, (har jag kommit på i efterhand) att han svängde lite, för att komma in på den korsande vägen, han stod således inte rakt över vägen, men men. Har fyllt i skadeanmälan nu och ska posta den imorgon.

Varför måste man fylla i skadeanmälan om det är en åklagare som ska ta beslut?

Hur lång tid kan det dröja innan beslut blir taget tror ni?

Killen har för övrigt obetald skatt eller annan avgift på bilen sa vägverkets talande dator till mig nyss.

Bara att hoppas på det bästa.
Du behöver nog inte oroa dig för något! Ta't lungt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.