|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
snocrash |
Va ? Man byter väl olja när färddatorn säger till (den defaultar ju pa 2500 mil mellan, men beror pa hur mycket soppar du branner/mil). Min har da aldrig klagat efter 800 mil. |
|
Jocko: Service intervallerna på e46 är 2500 mil. Dvs Bmw bytar olja var 2500 mil vid normal service eller var 12 månad. Att göra ett byte vid 1200 mil dvs halva serviceintervallen är något jag rekommenderar dock. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
jag går då inte efter nån färdator jag, jag byter vid max 1000mil, fräsch olja hela tiden, byter alltid mellan växlingen sommar/vinter - vinter/sommar eftersom det då i båda fallen enligt mig behövs. det är ca 800 - 1000mil eftersom jag kör ca 1500 - 2000mil om året. att vänta över 2000mil mellan är för mig otänkbart, kanske nya bilar har mindre skit i motorn och därför klarar sig längre, inte vet jag, men jag skulle då inte chansa. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
Och då använder du förståss Castrol SLX? BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Som bilmek en gång i tiden fick jag lära mig att ny olja inte smörjer lika bra.....så man skall inte byta för tätt utan låta oljan jobba i motorn. Sitter ju filter i oljetråget samt ett oljefilter som tar bort skadliga partiklar. Men jag kan har fel! |
|
|
Jag betvivlar stark att en oljas smörjande egenskaper skulle vara sämre som ny än som "inkörd" Johan B. har säkert ett välbeskrivande svar. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Tycker det låter både konstigt och ologiskt att oljans smörjande egenskaper skulle vara sämre när den är ny och fri från föroreningar! Troligen någon form av missuppfattning hos någon som fört detta vidare... Filtret tar bort fasta partiklar som överstiger en viss storlek. Men det tar inte bort t ex sura restprodukter, vatten, mindre partiklar än filterpappret stoppar etc. Dvs det är aldrig tekniskt sett fel att byta olja oftare än angivet, men i vissa fall är det tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart då en modern olja håller länge...men samtidigt är rätt dyr. Filter i oljetråget?? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag klurade också på det, de enda som sitter i oljetråget är väl oljepumpen. Iaf på Ford v8or som är de enda jag rivit ner i beståndsdelar :) BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Tar man ner oljetråget så ser man att i uppsugningsmekaniken sitter det ett metallfilter. Men som jag skrev tidigare.... Jag kan ha fel. |
|
|
Danne: De är nog ett form av grovfilter på oljepumpen. Så den inte skall få för sig att suga upp någon större metall partikel som hamnat i oljetråget utav någon underliga anledning. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Ok, du menar silen till oljepumpen!? Den stoppar nog bara större delar som t ex en tappad mutter som har hamnat i tråget. I oljefiltreringssynpunkt är den lite väl grov.. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan nog vara så Johan B ........:-))))) | |
| HUr kommer en tappad mutter til oljetråget .......ni é roliga ni!!. | |
|
Danne, jag läste en tråd på detta forum, som tappade ner en bricka eller mutter eller vad det nu var, genom oljepåfyllningshålet i ventilkåpan. Den försvann ner i motorn och återfanns inte... (de plockade ner oljetråget, utan resultat, om jag minns rätt). Lite mardröm att råka göra en sådan sak, men inte helt omöjligt! :oDD Men som sagt, silen är nog främst till för att inte större delar som kan haverera oljepumpen, skall följa med oljan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När är service intervallerna p åM52 och M54 samt när ska oljebyten ske? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.