AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.121

330 som drar olja

Sida 1 av 2
Har en liten fundering......

Min 330i har nu rullat 3900mil och skall snart in för Inspektion I. Men fallet är så att jag sedan senaste oljeservicen varit tvungen att fylla på olja två ggr. Köpte bilen i September -03 med 2000mil på mätaren.....och i December -03 var det dags för 1liter olja då lampan började lysa gult. Och nu igår så börja den gula lampan lysa igen för indikering av låg oljenivå.....

Är detta normalt?......

Jag dock lite blyfot men ej vid kall motor.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du kollat att det inte är givaren som gett upp denna gång? Relativt vanligt vad jag förstår, givaren pajade på min e46...

Hur många liter hade du fyllt på, under hur många mil ?
Jag gjorde oljesevice vid 2100mil och fyllde på 1liter vid 3000mil och nu igen vid 3900mil....då det på oljestickan ligger på nedersta sträcket så givaren säger nog till som den skall...det är därför jag börjar få liiiite kalla kårar.

hade en 328ci -00:a innan med 9000mil på mätaren och behövde inte ens kolla på stickan mellan servicarna.

dw
119
dwedin
318i Touring -00
Brukar inte motorerna dra lite extra i början för att sedan sluta dra olja när de börjar komma upp i 5-6000 mila trakterna...
För säkerhets skull skulle jag iallafall konsultera BMW verkstaden, de om ngn borde kunna ge dig svar på vad som är normal förbrukning för en lågmilare.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag tror inte du behöver oroa dig, vissa bilar drar mer än andra och det behöver inte vara något fel för det. 2 liter på nästan 2000 mil är ju dessutom inte mycket alls.
Oki...börjar kännas lite bättre nu.....:-))))
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
tur att du inte har en Alfa.. dom godkänner 1L/100mil tar den mer är det ngt fel enligt dom...!!!???

Det fräckaste med Diesel är att man ser röken när motorn tar i!!=)
BMW påstår att sexorna drar mycket olja, om man sen kör lite inspirerat vilket är lätt hänt så kan man ju förstå att det drar lite olja.
Min 2.2 drar också mycket olja.
Min uppfattning är denna: Upp till 2000 mil är en viss oljeförbrukning godtagbar. en efter detta miltalet skall oljekonsumtionen i princip avstanna. Min bil har jag snart kört 600 mil med utan någon antydan till förändring på stickan.
Den hade rullat 1850 mil när jag köpte den.

Min 328 körde jag 5000 mil med utan att märka av någon oljeförbrukning. Nu gör jag iof ett byte mitt i service intervallen dvs vid 1250 mil om de nu kan ha någon betydelse.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Ja varför jag plitade ner frågan va för att jag har erfarenheten av min 523i som jag hade innan och den drog ingen olja....sen köpte jag min 328ci och den drog heller ingen olja.

Därav att jag blev lite fundersam till att min nuvarande beemer vill sörpla i sig märkbart mer olja än min föregångare då.
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
min 330 sörplar i sig rätt bra med olja också, har varit tvungen att fylla på med extra olja mellan varje service. BMW sa att det är helt normalt, speciellt om man har en tung högerfot :-)
Griegertz: Vad har din bil rullat? har oljekonsumtionen varit jämn hela tiden?
Kan du definiera "rätt bra med olja" 1 liter på 1000 mil? eller mer?
Jag kan inte se hur de skulle vara normalt på M54 när de inte är det på M52TU.

BMWCS Syd #05392
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många biltillverkare anger att en oljeförbrukning på en liter / hundra mil, är acceptabel.

Jag skulle vilja hävda att en så hög oljeförbrukning tyder på att antingen använder man för tunn olja (för lågt varmviskositetstal) eller är det något fel på motorn. En motor som inte är inkörd drar nästan alltid lite olja, men oljeförbrukningen bör minska när man kört 2000 mil (vissa motorer kräver mycket lång inkörning, t ex VAG-tdi-motorerna kan behöva 5-6000 mils inkörning innan de slutar dra olja och börjar ge full effekt).

Upp till en halvliters oljeförbrukning / hundra mil, skulle jag vilja sätta som maxgräns för en frisk motor med rätt typ av olja. Men även det är rätt mycket i mina ögon!

Ett alternativ kan vara att byta olja från SLX 0W30 (för det är troligen den som man har slagit i motorn) till en något tjockare olja t ex 5W40, och se om förbrukningen minskar.
Tänk bara på att oljan skall vara BMW-Longlife01-klassad till M54.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Jag tycker också att 1 liter/100 mil låter högt...

Jag har haft två tidigare BMW med M52 motorn 2,5 och 2,8 liter.
Jag servade båda regelbundet och behövde aldrig fylla på olja mellan service intervallerna.

Däremot som skribent ovan skriver så är det väl allmännt kännt att nya bilar drar mer olja under "inkörningen" för att sedan minska oljeförbrukningen markant när man börjar komma upp i milen lite...

Johan: Menar du allvar med detta påståendet?

"Upp till en halvliters oljeförbrukning / hundra mil, skulle jag vilja sätta som maxgräns för en frisk motor med rätt typ av olja"

de är 5 liter på 1000 mil !

BMWCS Syd #05392
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, som maxgräns ja!

Dock tycker även jag att det är i mesta laget.

ALLA motorer drar lite olja, det beror på motorns funktion och smörjning av t ex cylinderväggar. Men förbrukningen är så liten i de flesta friska motorer att man inte ser förbrukningen genom en volymminskning på oljestickan.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Wendtan: min bil har rullat 6500 mil, köpte den vid 3000 mil, har haft den inne på service 2 ggr sedan jag köpte den och har själv fyllt på 1 liter olja vid 2 tillfällen. Använder mig givetvis av den olja BMW rekommenderar.
NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
min 330 drar exakt 1 liter per 1000 MIL, JAG FATAR INTE HUR KAN ERA BILAR DRA 1LITER PER 100 MIL? HAR JAG LÄST FEL ELLER? MIN HAR GÅT 3300MIL.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du har läst fel..Ingen som har sagt att bilen drar 1l/100mil. Det är biltillverkarens gräns för acceptabel förbrukning.

///Jesper

BMWCS #5494
snocrash
Min drar 0 liter, har aldrig fyllt pa (förutom kanske vid oljebyten),

kört 2000 mil sedan förra och stickan visar fortfarande precis vid max sträcket.
vad seriösa ni alla verkar med oljebytena.

2000mil mellan byten?... fan skärp er nu, 800mil max fan, det måste kosta lite, då håller bilfan ochså, det är pga sånt skitslarv som bmw motorerna haft problem längre upp i miltalen för att föregående ägare tänkt att "skitsamma jag ska inte ha bilen då så då sprollar det".

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.