AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.561

Tempproblem på E30 (mätarn visar fel, fast tempen är rätt)

Sida 2 av 2
Visa användare
60
cbrkungen
320D Touring -11
X6 d30xdrive -15
Skall kolla imorgon om jag hittar.
Jag återkommer med bilder och en rapport =)

BMW FOREVER
Visa användare
60
cbrkungen
320D Touring -11
X6 d30xdrive -15
Det sitter en m5 mutter på baksidan utav temp och bränslemätarna. Den bakom tempmätaren fungerar som jordning och den brukar lossna med åren

BMW FOREVER
Re
456
Real Power
e28 528i -83
På de två tidigare e30 jag hade (316i -90, 325iM -88) stod mätaren ej exakt på mitten. Den jag har nu hoppar nålen hej vilt och står mest nånstanns i botten på röd markeringen. Men den går fin fint ändå! :o)
Hade samma problem på min, bytte termostat från 80graders som är orginal till 88 graders sen dess har den stått på mitten.
Hälge
Min tempmätare har alltid pekat rakt upp kl:12:00. Men efter att jag beställde en ny tempgivare från BMW. så stannar den numera alltid på kl: 11:00. Detta problem har inget med termostaten eller annat att göra, värdet beror nog snarare på tempgivarens skick. (en ny kostar endast 180:-hos BMW) kan vara ide' att byta den då den skickar info till styrboxen om motorns temp.
Visa användare
63
Henke B2
5.23 iA Touring -07
Min mätare hoppar också ibland. En förstår-sig-påare menade att detta orsakas av att de var luft i kylsystemet och att när luften passarade givaren hoppade den till uppåt eftersom kylning då upphörde. Vet ej om detta stämmer - ska dock kontrollera kylsystemet då den drar kopiösa mängder vatten.
Hejsan.. jag vet inte riktigt vad det är för fel på min bmw 316i-89

den står alltid lite över mitten ungefär kl 1.... kan de vara nåt fel på termostatet? o ibland så hoppar den lite av sig själv... :P
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Har problem med hoppande och allmänt knasig tempmätare på mina e30 med MotoMeter instrument (trots bytade givare och termostat). Däremot har bilen med VDO instrument inga problem.

Lösningen ligger delvis i SI-kortets batterier samt en allmän rengöring av jordpunkter och kontaktstycken.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.