AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.077

Var sitter OBD uttaget på 540 E39 ?

Sida 1 av 2
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Hejsan,
Tänkte bygga en OBD adapter för att koppla bilen till datorn.
Har sett i reservdelskatalogen att 540 E39 har både DIS & OBD uttag, DIS uttaget sitter på högra fjäderbens tornet men hittar inte OBD uttaget. Enl. OBD II specifikationen ska den sitta <1m från ratten och vara åtkomlig utan användning av verktyg.
Eller har BMW DIS eller ODB uttag i sina bilar? och inte båda samtidigt?
Tack för ordet /Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Ag
47
Agonar
540i -98
Hejsan

också intresserad av detta eftersom jag är på g att bygga en carputer ....

även intresserad av din byggning av ODB adaptern Thomas .... kanske kan bygga 2? *ler*

//Nicke

ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Om det är den kontakt som jag tänker på så sitter den på min bil
på förarsidan under instrumentpanelen. Man måste titta underifrån för att kunna se den. Sitter en liten lucka för själva kontakten.

//Crille

The voices in my head stopped talking to me long ago. Now they talk to each other, about me.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Nicke:
Vi kan väl göra ett samarbets projekt av det ? Jag bygger en prototyp och du kollar på din bil så inte OBC'n brinner upp ;o)
Skämt åsido så kanske jag kan tänka mig att bygga en till om det fungerar, ritningen jag ska använda verkar lite väl enkel så vi får väl se om det funkar eller brinner..

Crille:
Jag får nog krypa in under brädan igen, har ganska trångt garage så jag kom aldrig in i liggande ställning när jag letade förut.

/Thomas

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Jag har en sån adapter som inte passar för min -96'a har inte det uttaget i Europa .... fanns bara i USA på -96 orna.... :(((

köpt från USA med programvara. lånar gärna ut den till undersökande experiment.

denna är det jag har. -> Länk
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
540is: du har fått mail...

/Thomas

Här Länk
eller
Här Länk

OBS sidan ligger ner på nätterna!
Edit: De är den gröna du skall leta efter
E39: Till vänster om ratten finns ett litet förvaringsfack. I "taket" på detta fack finns en liten lucka som kan dras neråt, här sitter OBD-II uttagtet. Det finns både färdigbyggda interface och byggsatser, samt programvara för både PC och PDA:er.
Sök t.ex på OBDII så blir det mycket att läsa.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Hmm, jag ska nog omformulera frågan..
Finns det OBD-II uttag på alla bilar? Nu har jag haft loss alla paneler under instrumentbrädan utan att hitta OBD uttaget.
Någon som vet om DIS uttaget har alla stift som sitter i OBD?

/Thomas

Alla bilar efter -97 i EU har uttaget, det måste finnas även i din bil och som sagt, du behöver inte öppna något med verktyg osv. Det är bara 4 stift som används, du kan förmodligen hitta samma signaler i diagnosuttaget som i OBD-II (K och L-signalen), jord och +12 finns ju.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag får nog krypa in under brädan igen, BMW använder väl den 16 poliga "standard" kontakten för ODB-II ?

/Thomas

Yepp, annars är det ingen OBD-II.

FP
Fy
21
Fyrakommasex
Porsche 911 Turbo S - 04
OBD-II uttag finns ej på bilar som har DIS uttaget.

MVH / Mikael

Porsche 911 C2 - 03
Hupp. Där far du allt med osanning, OBD-II är till och med obligatoriskt på bilar efter -98, fanns även tidigare. Och diagnostikuttag har som bekant de flesta bilar sedan länge.

FP
Fryakommasex, ta en titt på bilderna ja bifogade, de röda e DIS de gröna e ODB-II uttag, båda finns.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag hittar då inget OBD-II uttag i min bil... kan den vara gömd i mittkonsolen ? ser ut som den kan sitta mitt i bilen på en av js_snickes bilder..

Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Jag visste inte när OBD2 uttaget kom i BMW. Enligt råd ovan gick jag ut och tittade, och fann det precis i "taket" på förvaringsfacket till vänster om ratten. Det står OBD på täckluckan, som skall petas ner från framkanten. Har ett "gångjärn" i bakkanten.
Jag har alltså en -00:a, tillverkad i oktober -99. Dessutom finns enligt ovan diagnosuttag på höger fjäderbenshus vid spolarburken.

folke: När, år-månad, har obd2 uttaget kommit? Kom det samtidigt på alla BMW, eller i varje fall på de flesta modeller?

Vad menar du med efter -98? Är det från och med 99-01-01, eller?

Leif L
Kan inte säga exakt när uttaget infördes men det bör vara på modell -98, kanske lite olika på olika modeller.

FP
bl
38
blackh
320i -98
M3 (CSL-optik) -03
OBD kom -00 på BMW och detta år hade E39:an både DIS och OBD innan dess finns inget OBD.uttag.

STILL WILL!
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Man lär så länge man lever.
EOBD, dvs den europeiska varianten av den amerikanska, OBD2, blev obligatorisk på alla bilar som såldes från och med 200-01-01. Skulle dock finnas på nya modeller från 00-01-01. I praktiken torde detta betyda att det fanns på bilar tillverkade från september -99.
Här Länk finns det mesta som man kan behöva veta om grunderna i OBD!

Leif L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.