|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skulle starta bilen ikväll......Den startade direkt, men skramlade till och dog direkt. Efter detta snurrar startmotorn fort och bilen startar inte. Man hör att den vill tända till, men den startar inte. Misstänker att kamkedjan brustit tyvärr..Märkligt måste jag säga, den är bytt för ca 6.600 mil sedan på BMW, man tror inte att detta kan hända igen eftersom detta ju "aldrig" händer. Någon som vet konsekvenserna, vad havererar i motorn? Alla servicar är skötta, bilen lugnt körd, så har jag max otur??? Bilen har gått 24.000 mil. Mvh Per | |
|
Du ska ha en jäkla otur om kedjan brister, de brukar ju hålla bilen ut (oftast, vet faktiskt inte säkert på bmw), men iaf mer än 6600mil! Du kan ha fått en massa skador i toppen, ventiler osv kan ha slagit i kolven, men du kan ha tur att de "missat"! //mvh Simon |
|
|
Om du kör en Bmw 520 -93 har du väl inte en kedja utan en rem. Dessa finns ju av olika kvalite och ska kollas med jämna intervall även spännare och rulle ska bytas. Och om du inte bytte dessa kan det vara orsaken till att remmen hoppade. Hälsn. Per BMW när man älskar att köra bil. |
|
ormen |
Sukke: läs på lite, alla sexor som hade rem fick kedja (tillbaka) 06 -90. En bekants kedja brast på hans 318iS just vid start... men det blev inga större skador, han hade tur.... |
ormen |
inte tillbaka, tänkte fel där, de små sexorna hade aldrig kedja förrän hösten 1990, fyrorna fick "tillbaka" det senare (höst -93) |
| Jag skulle klaga hos BMW över att kedjan gick sönder, måste ju finnas ngn form av "garanti" på en sån. den ska ju hålla minst 30 000mil? Varför byttes den efter 18? | |
|
Det var inte kamkedjan..........Bilen var sur!! Aldrig varit med om något sådant här. Startmotorn gick med 3 ggr hastigheten, det riktigt skrek i den. Verkstaden var med säker på att det berodde på att kompet var borta. När dom lyfte på ventilkåpan, syntes det inget på ventilerna och kedjorna var hela. Dom plockade bort stiften, och dom var genomblöta. Efter byta av stift startade den direkt, blurrade lite först och gick sedan som vanligt. Innan detta hände hade jag startat den, flyttat den 7 meter och sedan stängt av den i -8, antar att den inte gillade den behandlingen? Någon som vet hur choke systemet fungerar på bilen? Hubbe325: Kedjesträckaren haverade, med följd att hela motorn plockades ned för att hitta alla delar. Då byttes också kedjorna, plus en massa annat, har en fet faktura som minne. Dock var det förre ägaren som betalade det :-) |
|
|
Ok, då fattar jag. Skönt att det inte var kedjan igen då.. Märkligt fel bara... /Christofer |
|
| Du hade kanske lite gas när du stängde av den, eller den kanske inte "varvat ner" helt! | |
| Du hade kanske lite gas när du stängde av den, eller den kanske inte "varvat ner" helt! | |
|
Hej, nu är jag inte med riktigt, måste motorn helst ha tomgång när man stänger av den? Mvh Per |
|
|
Spelar ingen roll på en insprutare... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
| Det måste vara något som felar i insprutningen om motorn surar ner sig som du beskriver. Kanske spridarna läcker? Eller någon styrning till kallstarten som inte fungerar? Det ska inte vara nåt problem att bara kallstarta motorn en kort stund och sen slå av den igen. | |
|
Jag var nog trött igår. Hälsn. Per BMW när man älskar att köra bil. |
|
|
Ja, frågan är ju hur styrningen till kallstarten funkar, någon som vet det? Mvh Per |
|
|
Kan de ha varit så att du hade lite bensin i tanken??S38-motorer tex e mycket känlsiga o surar lätt ner sig...Hoppar den inte igång efter max 20sek så har den förmodligen surat ner sig,har sett flera som råka ut för detta...Hände samma sak för mig...Lite bensin i tanken,den tände till men räckte ej för att starta,så ja nötte på ca 30-40 sek totalt på starten...Det räckte för att sura ner den...Fick snällt köpa mer bensin(fanns ca 10L i tanken men hade parkerat bilen lutad åt fel håll..) vänta några timmar o vips så starta den på 3-4 röda:-).Lite nervös blev man allt... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Hej, nej hade ca 40 liter i tanken. Bilen har alltid både innan och efter detta alltid startat direkt utan några som helst problem. Mvh Per |
|
Ronny Simonsen |
Hvordan er det med 1993mod. M50-motorene; Har de fortsatt de gamle Bosche-coiler? Det er kjent at disse svikter og skaper start-problemer. Jeg har hatt endel start-problemer i kulden og fikk beskjed fra verkstedet å bytte alle coilene. Skulle få godt med rabatt hvis jeg kjøpte alle 6. Koster 786,- inkl.mva pr.stk. på BMW i Norge. -- mvh Ronny Simonsen Narvik - Norway BMW 525i 24v 1990mod. |
antenordlund |
Råkade ut för exakt samma sak för två år sedan.Bilen stod utanför garaget nytvättad,körde in den i garaget 4 timmar senare,utetempen hade under tiden fallit till ca:-4grader. Dagen efter(en lördag givetvis) bilen vägrar att tända.Efter att ha kollat att bränslepumpen gav tryck,gnista på stift,ringde jag BMW-Jourbil som gav mig följande tips:Demontera alla stiften elda bort bränslet på dom med en tändare så dom blir torra,torka bort ev sot,montera tillbaks.Detta gjorde jag och bilen startade direkt. Kallstart i -4 ,8 meter in i ett garage som håller +15 grader =sur motor. Bald is beauty |
antenordlund |
Oj! glömde säga att detta har ALDRIG inträffat igen. Bald is beauty |
ormen |
rätt kul det där med att elda "antenordlund", det var nämligen det man fick göra på moppen för många år sen, då var den söndertrimmade zündappen minst 15 år gammal, nu ca. 25-30 år efter zündappen fick se dagsljus får man fortfarande tillämpa "moppetricket" på en nästan ultramodern bmw.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.