AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.678

standardstolar sportstolar

Sida 1 av 2
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Passar sportstolarna till E46 Touring direkt på fästena från standardstolarna??
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Finns det ingen som kan svara på detta??
Ja det ska passa rakt av.
Jag vet inte om du har airbag i stolarna och därför bör vara mycket försiktig och veta vad du gör vid eventuellt byte av stolarna.

/Anton
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Är det något speciellt att tänka på isf?? Är det inte bara en kontakt att lossa?
Deliq
Inte har väl e46 någon airbag i stolarna ??
Sido-bagarna sitter väl i dörrsidorna och i A-stolpen, eller ?

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Jag tror Anton menar airbag-sensorer. De finns bla. i sensormattan i passagerarstolen.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Något särskillt att tänka på med sensorerna då, när jag lossar dessa? Annars är det väl bara fyra bultar i varje stol att lossa, och på med sportstolarna i samma bultfästen??
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Upp!!
Det man skall tänka på är att de dels sitter sensorer i stolarna som avgör om någon sitter där eller inte samt att de finns bältessträckar(airbag) krutladdningar på stolarna.
Dessa sitte dock inne i stolarna och är inget att oroa sig över sådvida dom inte är trasiga.
Jag har inte bombsäker på om du kan flytta över dina befintliga bältesfäste från standard stolarna till sportsolarna utan kompliaktioner.
Köper man stoalr från skroten kan man ju räkna med att båda krutladdningarna löst ut så att montera in dom som dom är, e inte att tänka på.

De huvudsakliga att tänka på när du pysslar med saker i samband med airbagsystemet är att koppla ifrån batteriet först och vänta 15 minuter innan du sätter igång.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Klargörande, de som inte är något att oroa sig för sålänge dom inte är trasiga är alltså sensorn som avgör om de sitter någon i sätet eller inte.

BMWCS Syd #05392
Länk
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hej, en annan grej som du skulle kunna göra är att köpa stolöverdrag som har inlägg isig som gör att man både får mer stöd i sidled vid både ryggen och dynan.
jag tror däremot inte att det finns nån sån modell som ger en längre sittdyna.

Tyvär så vet jag inte var man kan hitta sånna överdrag till BMW men det kanske nån annan vet?

Det låter verkligen dömt o misslyckas med att köpa ett överdrag med mer stöd? De är ju verkligen stor skillnad på standard stol och sportstol vilket aboslut inte kan kompletteras med en överdrags klädsel.

BMWCS Syd #05392
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Wendtan: Vad gör man om krutladdningarna löst ut då???
Joafog: Om krutladdningarna löst ut så måste de bytas ut
Detta hade iaf inte jag vågat göra själv.
Som ja skiver ovan så vet jag inte om de går o flytta ens befintliga säkerhetsbältesfäste med krutladdningar till de nya stolarna eller inte.

Om du kopplar in stolarna som dom är så kommer airbag lampan o lysa samt inte kunna resetas bort eftersom den tror att stolarna har löst ut.

BMWCS Syd #05392
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Du vet inte vad det rör sig om i pris att byta dessa?? Kan man se på dom om dom löst ut??
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Jag sa aldrig att ett överdrag kan få en std stol till att bli en sportstol men mer åt det hållet med mer sidostöd och det helt utan att riskera att sabba något annat.
Joafog: En kvalifierad gissning är kring 1500 kr/st
Jag har fått en av dom utbytt på min förra bil, men jag har inte kvar kvittot eftersom dokumentationen följde med bilen.

Om man jämför en utlöst med en "frisk" så bör man kunna se skillnad då den utlösta bör vara kortare eftersom den sträckt till bältet.

BMWCS Syd #05392
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Ursäkta en dum fråga, men jag har inte kollat så noga hur det ser ut under stolen! Vad är det som skall vara kortare? Det går inte se på brännmärken/krutstänk eller något?
Vid en krock så ska själva fästet (där du stoppar i ditt fäste till säkerhetsbältet) dras ner och sträcka upp bältet ytterligare så att din kropp ligger så mycket mot sätet så möjligt.
I botten på denna sitter en krutladdning som just drar ihop själva anordningen. De bör framförallt lukta krut om den, när den löst ut. Mitt tips är att fråga bmw om de finns ett enkelt sätt att se om den löst ut eller inte. Men mitt tips är att den är kortare än en outlöst.

BMWCS Syd #05392
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
OK! Tackar!!
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Wndtan: Du har mail!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.