|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag kan köra 40 mil på full tank (70L?) med min m535 och det är väl lite i överkant? Och den ryker vitt hela tiden, det är inte toppackningen som är kass, kan det vara att den aldrig vill gå ur kallstartläget? Varvtalet är samma på tomgång kall som varm dvs strax över 1000rpm och den går väldigt ryckigt dom första 5 minutrarna man kör, särskilt när man släpper gasen och motorbromsar. Kan det vara lmm som hängt sig? Kallstartsventilen på tillsatsluftsliden är relativt nybytt men vet ej om den fungerar. Kan detta ha ngt att göra med pulsairsystemet? Har funderingar på att rensa bort det, kanske den kommer att bli bättre efter det? | |
|
Om det är kallt kan de faktiskt ryka rätt friskt hela tiden. Dock låter det som det är nåt lurt, tomgången är ju hög. Skall väl ligga nånstans på 800 rpm, det gör i. a. f min. Jag kör inte med min på vintern, men sommartid drar den rackarn nog 1.2- 1.4 liter per mil, så nog är de törstiga. Men i ditt fall är det nog lite väl mycket förbrukning. Du kan ju testa med att koppla ur kallstarten när du har varmkört, bara lossa kontakten mot torpedplåten till. Dock ingen garanti, den kan vara ett mekaniskt fel så att den läcker igenom ändå. Prova så får du se! Länk Mvh Tjäder |
|
| Varför skulle det göra ngn skillnad om jag drog ut kontakten? Om den fastnar i öppet läge så stänger den väl inte sig för att jag drar ut kontakten? Eller är det ngn kontakt som går vidare till ngt styrdon? | |
|
Nja, det finns en viss möjlighet att det är fel på signalen till ventilen. Därför kan det hjälpa att bryta spänningen till ventilen. Men som sagt, det kan lika gärna vara att den har hängt sig. Länk Mvh Tjäder |
|
| Om den nu har hängt sig. Kan jag öppna ventilen och smörja upp den eller liknande eller måste jag köpa en ny? | |
| Ngt annat jag kanske borde kolla upp kanske är lambdasonden? Om jag nu har en sån? | |
Paap Reeder |
Hej! Tankade just 52 lit för 36 mil. Mycket stadskörning .... och inte har jag legat sist i kön heller. 40 mil på en full tank är helt OK. På semesterresa kan man få ut kanske uppåt 50-53 (53 är nog det mesta jag fått ut). Det är ingen Nissum Micrum. Tillsatsluftslid har du väl inte på en Motronic? MVH /// Paap R |
| Jag har ngn form av extra luft vid kallstart. Sen hur den gör vet jag inte, men det sitter en ventil med slangar så jag förmodade att det var en sån. | |
|
Bränsleförbrukningen beror helt på höger fot. Jag körde ner till Knutstorp i somras utan att tänka på förbrukningen. Resultat 1.2 liter/mil. På vägen hem tittade jag hela tiden på mätaren och såg till att den alltid höll sej under 1 liter/milen, höll fartgränserna och gjorde inga omkörningar. Höll på att somna, men resultatet blev 0.8 liter/mil! |
|
| Upptäckte att min tank inte alls rymmer 70liter, åtminstone är den inte tom när visaren är på det röda isåfall.. Jag kolla lite kvoitton från bensinkortet. Och det visar att jag tankat runt 50l varje gång. Alltså har jag kört 40mil på 50liter. | |
|
Isåfall ska du vara nöjd... Länk Mvh Tjäder |
|
|
Så för att sammanfatta dethela så kör jag ca 1.25liter/mil när jag tantkör bilen och 1.5 om jag sladdar och kör fort =) Jag e mkt nöjd... Känns lite deppigt att tanka 60liter varje gång bara =( Är tanken 70l på min bil? Och hur mkt bensin är det kvar när den str på det röda? Borde väl vara 10l "reserv" iomed att jag tankar 60liter varje gång den är nere på rött och det ryms 70l totalt? |
|
|
Mao 40 mil på 50 liter, låter helt normalt. Det verkar som om din tank bara rymmer 60-65 liter? Mvh |
|
|
Jag ska kolla på regbeviset. BAserade bara 70l på att det står 70 på tankmätaren. _________________________ Letar vita framblinkers! |
|
|
Hej! Ni som inte får i 70 liter i tanken.Det kan bero att tanken e bytt och att amerika tanken rymmer bara 63 liter medans euro tanken rymmer 70 liter mvh.benny |
|
|
->Alfred: Har du kollat på Länk Där finns det vitat blinkers både fram & bak... Länk Mvh Tjäder |
|
|
Hej Alfred. Killen jag pratade med som sålde bilen till fille sa att kallstartsventilen läckte, detta märkte jag dock inget av när jag körde bilen i ett par dagar (drog ca litern på motorväg) 535an är kankse inte den modernaste motorn, i kombination med att den trots allt är på 3.5 liter gör att den drar mer soppa än en honda civic;) Dock kan tilläggas att min gamla M535/3.6 (filles nuvarande) drog MINDRE soppa än min andra M535 (org motor) vid liknande körning.. |
|
|
BYTTE PRESIS VENSTRE ABS SENSOR PÅ MIN 528 IA TOURING 2000. DEN SENSOR STYR SAMTIDIGT HASTIGHEDSMÆTER, FORBRUGSMÆTER, TANKVOLUM,DATOR SÅSOM RANGE,SOM GÅR OP OG NED ALT SOM DU TRÆDER PÅ GASEN, DEN STYR OGSÅ GAS ÅBNINGEN. SOM MEST DROG MIN BIL 19,7! OBS DEN KAN DU BYTTE SELV SE FORUM HER PÅ SIDEN. LARSG |
|
| ja jag vet inte hur ni kör men min utan o gubbåka så klarade jag mig strax under litern me 2vuxna 2barn full packning men kör man o varvar som en idiot så kan jag nog få den o dra 3l milen me | |
|
jag kommer cirkus 47mil blandad körning på 70 liter, men när jag gasade 10 mil (totalt asså) fram o tillbaka till örebro så gick det åt 37liter ;-) fick då tummen upp av en 850 turbo, som blev rastad 2 gånger. mvh Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com |
|
|
Var sitter kallstartventilen på en 535i egentligen? Inget svar på din fråga, men jag har samma problem som du. Exakt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.