AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.599

Rover 75 = E39?!

Sida 1 av 2
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Höll på att trilla av stolen när den säljare på Rover här i stan påstådde att Rover 75 bygger på E39 helt och hållet. Jag blev helt ställd. Stämmer det verkligen?

För mig är Rover 75 en Honda med fin ytter- och innersida. Det måhända kan vara lite taskigt sagt, men en E39 är den väl knappast?
Den är ju framhjulsdriven och allt...
Den är ju baserad på bmw iaf, inte på Honda, vad jag vet iaf, 620 var däremot en förklädd Accord. Har dock för mig att 75'an är mer E46 än E39, sen att det är en bmw helt o hållet under skalet stämmer ju inte.
BMW utvecklade den, INGENTING i den bilen är BMW utan mestadels brittiskt in-house.

75an är ett vidrigt hopplock av diverse delar, skraltig och skramlig brittisk byggkvalitet där diverse detaljer ramlar av när de känner för det.

Min far är inne på sin andre, en 1.8T och hade en 2.5 V6 innan. V6an hade en fin och exakt getraglåda och en motor som passar bilen. Turbon på 150hk däremot är en motor som absolut inte passar bilen (Hjulspinn i 2an vid kickdown... opassande!) och det blir inte bättre av att den låter som en brunstig höfläkt, stolarna får jag ont i ryggen av efter en halvtimme och precis ALLT i interiören är runt eller ovalt :-)

MVH,
E38B12
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
bmw320i har rätt, 75an baseras på 3 serien men inte på e46 utan på e36 om jag minns rätt. Trots att 75an är framjulsdriven

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Chassimässigt, kanske borde tillägas :)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
De roliga är att 75:an finns som bakhjuls driven i de v8 försedda MG varianterna.

Finns det någon fler bil model som man kunnat välja på fram elle bakhjulsdrift?

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rover 75 utvecklades av BMW (när de ägde Rover) parallellt med E46.

De bilarna delar stora delar av bland annat bottenplattan, men Roverns bottenplatta är omarbetat för att passa framhjulsdrift mm.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
E38B12: Det är ingen större skillnad på den brittiska detaljkvaliten jämfört med den tyska idag.

I min brors E39 håller knapparna för ECC:n på att ramla av. Detaljkvalitet?
Bjoerk: Lite skevt att använda ett exemplar av en e39;a för att konstatera hela bmws detalj kvalitet?
En god väns Jaguar XK8 har avsevärt sämre detalj kvalite än mina föräldrars Toyota Avensis. De knirrar och knarrar lite varstans samt knappar och vred känns nästan lite "lösa".
Jag tror han fått byta ljusvred 2 gånger utav någon konstig anledning. Att bestämma Jaguars detaljkvalite utifrån detta, är lika fel som att att göra jämförelsen med din brors e39:a.

Shit Happens, så även med bmw. :)

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Speddy; Ford Transit 00-, Renault Clio II och första generationens Renault 5 är vad jag kommer på.

Mvh Stephan
wendtan: Att knappar i instrumentpanelen lossnar på E39 är ett känt problem.
chrille70
Rover 75 måste vara en av marknadens mest underskattade bilar. Obarmhärtigt snygg (speciellt kombin) och minst lika bra som konkurrenterna från BMW, Audi, Mercedes i det mesta. Inte minst säkerhetsmässigt där den ligger Saab 9-5 i hasorna och är klart bättre än A6, 5-serie och E-klassen. Även när det gäller kvalitet och komfort så kommer den inte heller till korta på någon punkt i det sällskapet. Rover 75 har i flera undersökningar rankats som en av de tillförlitligaste bilarna på marknaden tillsammans med Saab, Lexus, BMW, Mercedes m.fl.

MVH
Jag tycker nästan det är skamligt att Rover 75 säljs i så liten omfattning som den gör. Tyvärr är det väl märkets "litenhet" samt osäkert andrahandsvärde och framtid i allmänhet som gör att folk helt enkelt inte vågar köpa bilarna. Väldigt synd.

När 75:an kom för några år sedan läste jag att den var oerhört vridstyv, något jag märkt när jag kört samt åkt i den. Den känns solid.
En 75 Tourer 2.5 V6 Connoisseur, ja tack! :)

/Masten

Bilarna: Länk
Att knappar faller lös får man väl räkna med ... för mig är kvalitet när en bil pinnar på 40 och 50 tusen mil utan svårigheter, vilket är något både BMW och Jaguar (och Rover!) klarar av utan problem, drivlinorna håller ihop. Jag har hört talas om en Jaguar XJ40 som gått 60 utan större problem. Min har gått 21 och den känns som ny.

Ärligt talat, inte kör i väl BMW för att bilarna är väl ihopskruvade? Då borde ni nog köra Lexus ... Det handlar om känslan.

Rover (Ej Råver, Roover) 75 är en underbar bil, en 75 Tourer 2.5 V6 Connoisseur, guldmetallic med beigt läder, mums! Fast det är ju ingen körvagn, men den är tyst och mjuk att åka i. Det var nära att det blev en sådan då jag till slut slog till på Jaguaren.

Komforten är bäst i klassen! Du hittar knappast en bil som går så tyst och mjukt. Jag har inte kört någon turbo men jag tror nog att det skär sig lite med bilen i övrigt, en sådan bil ska ha en sexa. Hellre en slö sexa (som ju 2.0:an ju faktiskt var) äv en pigg turbo.
Att kunna välja mellan fram-/bakhjulsdrift är nog enbart förunnat de som kör Rover 75 och ford Transit.
Bjoerck,

Att hela skyddskåpan som sitter under ratten skulle falla av i min BMW tvivlar jag på, vilken den gjort i min fars Rover. Jag tvivlar också på att vänster bakdörr skulle vara omöjlig att öppna utifrån efter 600 mil och att innerbelysningen bak fungerar när den vill fungera. Vem vet, Rover 75 kanske är väldigt tillförlitlig motormässigt, men det är inte vad jag betraktar som ett gott helhetskvalitetsintryck. Har svårt att förstå varför alla tycker 75an är så snygg, jag tycker den är så överdesignad så att det är omänskligt.
Rover 75 är en glidare, och bör ej jämföras med någon BMW.

"Min smak är enkel, jag nöjer mig med det bästa."
- Oscar Wilde

Just därför kör jag BMW :-D

MVH,
E38B12
E38B12: Hela dörrsidan släppte på min fd BMW E36. Clipsen som ska hålla i dörrsidan är monterade i något pappmaterial... På brorsans E39 har faktiskt just kåpan under ratten släppt om än inte ramlat av. Hans bil har gått 7000 mil.

Jag tycker inte detaljkvaliten är hög hos BMW. Därmot materialval och den invändiga designen smakfull.
Bjoerck,

Tråkigt att du och din bror haft lite otur med era BMW's detaljkvalitet, men BMW har samtidigt inte ett av världens bästa kvalitetsrykten utan orsak.

MVH,
E38B12
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Båda dörrarna har lagt av i farsans Z3a, den högra efter 2000 mil och den vänstra efter 3000 mil.... kopplinspedalen flexar i sidled och ventilationsreglagen håller samma tjocklek på plasten som en läskflaska.
Nä BMW var kvalitet under 80 talet ;)
e36 är miserabel i inrednings kvalitet, känns som en 80-tals japanare.
Men jag kör inte BMW för att klämma på inredningsdetaljer hela dagen (då hade man ju kört ådi?) utan för att det är en så förbannat kul bil!
Däremot håller ju utsidan och drivlinan en hög kvalitet

Kört en del Rover 75 och MG ZT på jobbet förra sommaren och måste säga att de håller en god kvalitet (mycket bättre än Honda derivaten), att dessutom de har ett mulligt motorljud gör ju saken inte sämre..

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
E38B12; Att BMW har ett av världens bästa kvalitetsrykte tvivlar jag på, det finns massor av undersökningar som visar på att BMW håller bra, men flera pekar i annan riktning.

Jag gillar BMW, men inte beror det på deras hållbarhet. Vi ska inte blanda ihop känsla av kvalitet och riktigt kvalitet. Jag tror nog att japanska bilar är de som håller bäst.
Tryggve,

Z3 är USA-byggd, och jag tycker därför det är en generalisering att jämföra den med andra BMW, min har mycket lagt av på, ABS, vänster fönsterhiss och ACn går bara ibland.

Men jag kan dock hålla med om att BMW's kvalitet har sjunkit lite de senare åren, tacka vet jag E34, då var kvaliteten på topp!

MVH,
E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.