AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.025

Snabbast i superstage =)

Sida 1 av 2
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Tänkte bara säga för er som inte prenumererar på Bilsport att M3 CSL satt snabbaste tiden någonsin för standardbilar =)

//Thorssa
Ballt!!! Framgick det om bilen kördes med R-däck eller vanliga däck?

Way To Go BMW!!!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Som jag förstod det så var det med "vanliga" däck.
Redan första repan så visade Gullabo var skåpret ska stå!

Ett tips på vgen... KÖP tidningen!!!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Vilken bil hade rekordet innan och med hur mycket slog CSLen det?
Har GT3 redan körts i superstage? Skulle vara klart intressant att se vad som skiljer den och CSL:en med samma däcksförutsättningar.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
det förra rekordet hade porsche 911 gt3 1.28.8 och csl:n körde på 1.27.53

m3johan
Tackar Johan. Kördes båda bilarna på gatdäck alltså?

BMWCS Syd #05392
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
CSL:n har Michelin Pilot Sport Cup-däcken som standard och det är ju sk R-däck... :) läs mer här om r-däck:
Länk
CSl kör ju jämt med lamborghini murcilago på nürnburgring!
och spöar porsche gt3 på samma bana med 2s!
detta är ju helt sjukt! dels p.g.a. 4-sitsig "familjebil" och så pass mycket lägre effekt och pris!
Jag är fullt medveten om att CSL:en har r-däck standard. De betyder inte att de använt just det vid testet.
De är väldigt vanligt att utöver r-däcken så beställs bilen med "standard" m3 19"

BMWCS Syd #05392
Länk
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Dom prövade både med och utan R-däck, med gatdäck var den långsammare än GT3:an som också körde på gatdäck.

_______
//Niklas
roligt att se att dom visar vilken tysk som regerar på stagen :)

MVH
Johan K
"Dom prövade både med och utan R-däck, med gatdäck var den långsammare än GT3:an som också körde på gatdäck."

1-0 till Porschen med gatdäck alltså. Skulle vara kul att se hur resultatet ser ut om man kör med R-däck på bägge under jämförbara förhållanden.
Får porschen r-däck så tror jag nog att den går som vinnare. Dock väldans snabbt endå.
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Kalaskul att se dessa siffror. Nu tycker väl jag personligen att Superstage inte riktigt gör bilarna rätta, för liten och för knixig så att säga. Däremor talat tidern på Nordslingan sitt tydliga språk =)
Är metoden man mäter tiden med så pass tight mellan körningarna att man kan jämföra tider som ligger så nära varandra som tex 0.5 sekund?

Dr_Johan: Jag tycker inte att det ser ut som att superstagebanan är liten. Måtten är väl tilltagna tycker jag det ser ut som. Dels om man tittar på mått och de filmer som cirkulerar på nätet.

Med en pålitlig mätmetod, (det kanske är väldigt pålitligt?) så tycker jag att Superstage framstår som en ypperlig "testbänk".

/Anton
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Absolut är den mkt mer rättvisande än alla 0-100 siffror etc, på det sättet är det en ypperligt testbänk. Men åter igen, för att testa bromsar, uthållighet och väghållning allt på samma gång anser jag att tider från ex. Nordslingan eller någon annan racebana är mer talande. Men visst, Bilsport har ett bra verktyg som dom kan sätta upp på olika ställe vid behov. Och åter igen, kalaskul att BMW lyckas!! Det håller vi nog alla med om.
Ja det är helt klart jättekul!!

Jag kan dessutom hålla med dig om att ringen är det bästa verktyget att tillhandahålla! Jag missade nog att säga det tidigare! ;-) "One ring to rule them all" :-D

Det fina är, just som du säger, att Superstage kan sättas upp där man behöver den, om plats finnes. Ringen är där den är och det är lika bra så.

Men för att börja jämföra tider så måste det vara en konsekvent mätmetod som utövas anser jag. Annars faller trovärdigheten i mina ögon i botten.

/Anton
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag tror att de har ganska avancerad mätutrustning faktiskt. De hade ett test nån gång av alla möjliga manicker som kunde ta varvtider, mäta G-krafter och acc 0-100. Bilsport använde den som hade absolut bäst resultat! I tidningen får man en känsla av att Superstage-banan är ganska liten men den är betydligt större än vad man tror!

//Thorssa
Visst är det lustigt att deras egna mätapparat var bäst.. ;-)

Nej deras utrsutning för att klocka bilen runt banan är nog inte det som ställer till det.

Det är mer det att förutsättningarna är så olika gång för gång, det gör det ytterst svårt att kora en vinnare enligt mig.
Helst skulle jag vilja se att de bilar som visat upp stor potential och låg tid möts en gång med samma förutsättningar. Exempelvis samma dag med liknande temperatur och grepp i banan. då kan man börja jämföra tider på allvar.

Men som det är nu så fungerar det som en god måttstock att titta på tiderna och jämföra lite grovt.

/Anton
Lotus Samuel
Jag körde ju min porsche 996 Carrera2 med 300hk och r-däck på 1.25,62 i superstage. Då va inte förhållandena perfekta heller. Det regnade titt som tätt så banan han aldrig torka upp riktigt. Vad nya GT3:an klarar hoppas jag vi får se snart.
Här finns film på den näst snabbaste repan jag gjorde.
Länk

Den som tror att superstage är liten borde åka dit och titta. 1.3km på varje håll. Totalt 2.6km!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.