AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.680

Värdering 540iA -98

Sida 1 av 2
Mattias Larsson
Hej!
Skulle vilja ha lite hjälp att värdera min bil som jag har till salu [Länk.
Har kollat runt lite och här på denna sajten finns det -98:or från 156´ till 229´.
Ofta när man undersöker de lite billigare (självklart inte de bilarna på denna sajten :)) lite nogrannare så är det mindre utrustning eller tvivelaktig historia så dom vill jag inte riktigt bli jämförd med. Ja, jag vet att det finns hur billiga som helst om man söker i Tyskland men där brukar det vara samma sak.

Kan själv leta upp andra att jämföra med men det är ändå svårt att värdesätta bilen.
Ja, priset jag valt är kanske lite högt men man är rädd att folk annars ska undra vad det är för fel på bilen och inte ringa på den.

Att nya 5-serien har kommit påverkar förstås en del men än så länge tar det ju ett tag innan man kan köpa en 545:a till riktigt låga priser.

Skulle vara intresserad av att höra lite vad ni tycker.

Mvh Mattias
Mattias Larsson
Försöker länka igen då [Länk
Mattias Larsson
Skam den som ger sig
Länk
Mattias Larsson
Någon som kan hjälpa mig kanske?
195` är satt som pris
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hjälp på väg!

Här är din annons: Länk

Du hade ett "]" på slutet i länkar som du postade :)

Det finns ingen garanti för att bilarna som annonseras på denna sajt är 100% ärliga....

För övrigt kanske du ligger lite högt i pris, men det är lika bra att baka in prutmån i priset för de som anser att det inte går att göra en bra affär utan att pruta flera tiotusenlappar.
Milen avskräcker kanske vissa köpare, men utrustningsnivån lockar nog en del andra. Lycka till!

Mattias Larsson
Tiotusen tack för hjälpen. Trodde att man skulle ha [ ] när man länkar.

Mattias
Mattias Larsson
Hej igen, ingen annan med åsikter? Kom gärna med kritik (konstruktiv) om priset är alldeles åt skogen. Kan själv tänka mig att priset borde vara lägre men som jag nämde tidigare så finns risken om det är för lågt att man blir skeptisk.

Är det 10', 20' eller ännu mer fel.

Mattias
Jag tycker nog att du ligger ca 40´ för högt i pris. Ganska många mil, import, sen tycker nog jag att den inte är mer utrustad än vad en 540 brukar vara. Att hastighetsmätaren visar km/h är väl ganska självklart t.ex. ;)
Mattias Larsson
Tackar för åsikten! Fattar inte varför den skulle vara billigast på denna sajten bara. För det finns ingen så billig -98 här. Men det är bara min tanke.

Dock är det ju bara en kopia av utrustningslistan, därav den deltaljen.
Söker man på 97 och nyare så ligger de här på siten från 110´ med en koncentration runt ca 150-160´ samma sak på byt bil. Lite prut på det så är man nere på en bit under 150´.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
T.P., Fattar inte varför du blandar in 97:or?

Men i vilket fall som helst:
Det finns idag 12 st 540 från 1998 på börsen.
Medelpriset på dessa är exakt 187.500 riksdaler. Den dyraste kostar 220k och den billigaste 156k.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tillägg:
Är det en sport att ge så låga värderingar som möjligt? Det är inte slutpriset som Mattias och andra oftast undrar över, utan till vilket pris man ska sätta ut sin bil. Så med ovanstående fakta så förstår jag inte varför just Mattias bil ska annonseras ut för under 150k?

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Man kan begära vad man vill, frågan är vad bilarna blir sålda för.
En kompis sålde sin -97 13.000 mil all utr utom navi för 105.000 nu i veckan.
Den var iskall för 129.000:- han fick sänka till 108.000 då börjad folk ringa lite.
Mattias Larsson
Tackar för ytterligare inputs. Verkar dock ligga lite i det du säger Wolv, att det är en sport att värdera så lågt som möjligt. Man kan ju inte jämföra med 97:or. Då skulle jag hellre välja att jämföra med 99:or :).

Jag känner ju igen dem som brukar vara inne och tjafsa när det gäller värderingar. Jodå jag känner igen diskussionen och den brukar bli hur lång som helst. Det var därför jag tyckte jag styrde upp det lite med att jag inte ville bli jämförd med andra mindre attraktiva bilar. Äpplen och päron osv.
Nåja, av erfarenhet så vet jag att dessa personer inte brukar ge sig och jag orkar inte besvara dessa mer men om det är någon annan som har någon balanserad åsikt så är jag idel öra. Men som sagt inget tjafs och dravel :).

Mattias
Om man gör ett inlägg på ett värderingsforum så antar jag att det är ett värde man är ute efter, inte ett annonspris. Det finns ett antal 98:or som ligger under 160´ (och som har gått mindre mil) på både Powerbörsen och Bytbil och de två annonsmarknaderna är knappast de ställen där de billigaste bilarna utannonseras. Det är ingen sport att ge låga värderingar, varför skulle det vara det? Är man inte intreserad av andras åsikter så kanske man inte ska göra ett inlägg på ett värderingsforum.

Mattias bil är dessutom förhållandevis nyimporterad vilket knappast höjer värdet. Det öppnar dessutom för att kolla vad motsvarande bil kostar på den tyska marknaden och gör man det så finner man att de är en hel del billigare där.

Att jämföra med 97:or är givetvis intressant då många hellre köper en ett år äldre bil som har gått färre mil, speciellt om den dessutom är betydligt billigare. Det hade varit skillnad om det hade skett t.ex. en facelift på 98:orna.
Mattias Larsson
T.P: Med all respekt, du är alltid inne och tjafsar på värderingsforumet och du brukar ofta komma i "bråk" med inte bara den som vill ha värderingen gjord utan även de andra som ger sin åsikt. Det är bara att göra en sökning på t.p så ser man det.
Så jag undanber mig fler åsikter från dig. Jag tycker faktiskt inte du har relevanta åsikter.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det finns en 99:a för samma pris som din om man kollar in alla 540 E39, 175.000 låter rimligt som annonspris...

Mvh
Mattias Larsson
Tackar, ja det kanske är lite mer i rätt härad. Vad man kan vara överrens om är väl att det är minshonk inte lätt att prissätta sin bil. Och ena sida vill man ju inte förlora allt för mycket men sen ska den ju säljas också.

Mattias
Mattias med all respekt så har jag ganska svårt att tro att jag brukar "bråka" med folk, det är nog snarare så att folk hoppar på mig när de anser att deras bil är värd mer än vad jag anser. Att jag sen står upp för min åsikt och försvarar den är väl ganska självklart. Jag tror också att jag brukar hamna ganska så rätt i de värderingar jag gör. Posta gärna vad du får din bil såld för. Jag tror definitivt att det blir närmre ca 150´ än 195´. Jag får väl göra som simon_en m.fl och ange ett prispann på ca 30-40´ så att man inte retar upp någon i onödan.
Mattias Larsson
Jaja, nu har jag skrivit ner dina åsikter med penna och papper så nu vet jag det. Nu räcker det.

Ingen annan som vill gissa lite. 175'-185', verkar det vettigt eller vad?

Mattias
195 000:- är alldeles för överentusiastiskt, prismäsigt är det ganska liten skillnad på "prefacelift" bilar med likvärdig utrustning och likvärdiga mil då skillnaderna mellan 97-99 är högst marginella ,den stora prisskillnaden ligger på bilar med facelift och att sälja toppmodeller med 5-8 år på nacken är aldrig lätt (se bara E32/E34/E38...) då det är då det brukar kunna börja kosta pengar

Skulle tro att realistiskt pris vid affär hamnar 150-170 ( lite beroende på din säljnöd och ev. spekulanters köplust)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.