|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Audi har LeMans Quattro, Ferrari har Enzon, Mercedes har SLR. Varför har inte BMW en supersport bil, åtminstone concept? | |
|
McLaren F1 har en "något" modifierad BMW-V12:a, det är väl bättre än inget iaf? :) ///Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
| Nya M6an när den nu kommer borde väl räcka till? Det ryktas ju om 5-600 hk. Ser kanske inte ut som en sportbil, men den lär gå rätt raskt kan man ju misstänka... | |
| Nja, syftar mer på en med V12, axar under 5 och klarar mer än 300km/h | |
|
bmw_patricia: BMW har som sagt McLaren F1. Motorn och drivlinan är helt byggd av BMW och vissa andra saker på bilen. Ungefär lika mycket en BMW som Mercedes SLR är en Mercedes. Det är ju en McLaren den också. Med McLaren F1 har BMW således haft "världens snabbaste bil" i ungefär ett decennie. Något som väldigt få tillverkare har lyckats med. En ny M1 kanske är att tänka på... |
|
|
BMW_Patricia: Tror M6an kommer ha den prestanda du talar om. Nuvarande 645 gör 0-100 på 5,6 och då har den bara 333 hk. Lägg till 100-150 hk så har du nog under 5 sek. 250 km/h är den spärrad till nu, men med tanke på att gamla 635an med endast 218 hk har klarat 240 km/h, bör det inte vara några problem för en M6a att passera 300 km/h. Eller som Haglund säger: En ny M1. |
|
| En McLaren F1 är knappast en BMW. Gordon Murray beställde en motor från BMW, mer än så är det egentligen inte. Faktum är att rykten gör gällande att Murray först ville att Honda skulle tillverka motorn. Om det sedan är mer än just rykten vill jag inte spekulera i. | |
|
Haglund2306: McLaren F1 är absolut inte en BMW. Precis som Flåklypa nyss skrev har BMW bara levererat motrer till Murrays projekt. BMW fick ordern eftersom de kunde bygga en lätt motor kontra effekten. Mercedes SLR är däremot en Mercedes. Detta eftersom Murray jobbat på uppdrag av Mercedes. Jämför antalet Mercedesembem på SLR:n med antalet BMW-emblem på F1:an om du inte tror mig. |
|
| vänta bara på M6:an ! | |
|
bjoerck: Du har säkert rätt. I så fall är jag felinformerad. Då är det dags för BMW att fundera ut något nytt snilledrag. Det var ju ett tag sedan M1:an skickades av produktionsbandet... |
|
|
Lite kuriosa.. Visste ni att motorn i McLaren F1 i praktiken är 2 st ihopsatta M3 3.2 motorer...? Jorå..så är det! :) |
|
|
Jag tycker också bmw borde ha en riktig supersportbil med V12 , kanske bygger inte bmw någon sådan bil för att de gjort den bedömningen att det kostar mer än vad det ger tillbaka i vinst som ev. prestige och PR kan ge ? Bmw har ju sista 10 åren skarpt visat att de är ett vinstdrivande företag som ser till pengar och inte till bilentusiaster som brinner för märket ? |
|
|
Tanken jag får när jag läser här är att BMW kanske helt enkelt inte tycker att det tillför något till varumärket. BMW och BMW "M" har ju gjort sig kända genom att bygga "standardbilar" med sportbilsprestanda och köregenskaper. Kanske tycker man att man vattnar ur varumärket genom att lansera en supersportbil. Ett exempel på ett företag som jag tror håller på att vattna ur sitt varumärke är ovan nämnda Mercedes Benz... Jag skulle dock i likhet med de flesta andra här gärna se en Supersportbil med BMW-emblem på :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Med chassiekunskaperna från LeMans och motorkunskaperna från F1. Det skulle bli en hygglig superbil. | |
|
Jag kom att tänka på att det ju faktiskt finns en konceptsupersportbil (nåja, mer eller mindre iaf) som innehåller mängder av BMW-komponenter, nämligen Italdesign Nazca C2: Länk BMW V12:a på 380 hk, 1000 kg, 0-60 mph på 4,1 sekunder. ///Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Nazca-kärran har ju dessutom två njurar i grillen...(med lite vilja;-)) jensa |
|
|
M1 den första riktiga supersportbilen! Men det är klart det var ju ett tag sedan. Skulle inte förvåna mig ifall det dök upp en Williams-BMW gatbil snart med lite F1 lull lull. ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
Samma rykten säger att Murray var inte! nöjd med vikten på BMWs motor men godkände den iallafall eftersom den eftersom den gav fler hästar än va Murray efterfrågade Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
edit to the people :) Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Alla dessa "rykten" ni pratar om finns att läsa i boken "Driving Ambition". Jag skulle nog vilja säga att McLaren F1 har ett gott hjärta! :) Här är ett forum som bara pratar om McLaren F1: Länk "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| en supersport bil ger mycket PR för ett märke, tycker att BMW borde visa att dom oxå kan slå bilar som SLR och audis superbil | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.