|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Thorssa: Det finns en formel som lyder M´ = M * i, där M´ är drivhjulsmoment, M motorns moment och i är utväxlingen. Ett utväxlingsförhållande för 1:ans växel kan vara 5.00. Tillsammans med en slutväxel på 2.00 blir det utväxlingsförhållandet, i, 5.00 * 2.00 = 10.00. För 2:ans växel råder tex utväxlingen 2.5. Tillsammans med slutväxeln blir i för 2:an 5.00. De allra flesta bilar har en dalande momentkurva på höga varv. Bilen tappar orken och många "förstår-sig-påare" hävdar bestämt att byte till högre växel bör ske när motorn tappar orken. Detta är fel. Låt säga att en motor har sitt maxvrid, 300 Nm vid 3000 rpm. Vid varvstoppet 6500 rpm har vridmomentet dalat till fjuttiga 200 Nm. Om dessa värden sätts in i den inledande formeln inses att på 2:ans växel är det maximala drivhjulsmomentet 300 * 5.00 = 1500 Nm. Större än så kan inte drivhjulsmomentet bli på 2:ans växel. På ettans växel är det maximala drivhjulsmomentet (vid 3000 rpm) 300 * 10.00 = 3000 Nm. Om 1:ans växel nyttjas till varvstoppet (6500 rpm) kommer drivhjulsmomentet strax före växling vara 200 * 10.00 = 2000 rpm. Alltså högre än det maximala drivhjulsmomentet på 2:an. Av denna anledning skall så låga växlar som möjligt användas när maximal acceleration önskas. Tro det eller ej men även biltillverkarna känner till de formler jag presenterat och konstruerar sina drivlinor efter detta. Därför är utväxlingen alltid vald efter motorkaraktär och maxvarv. På de högsta växlarna kan det finnas anledning att växla några hundra varv före varvstoppet på en del bilar (eftersom differensen mellan de olika utväxlingarna är mindre då) men alla bilar kräver maximalt varv på de lägsta växlarna för max acceleration. Det är ingen slump att varvstoppet sitter vid det varv det gör. |
|
| Björk. Ha ha ha....du kan inte skriva detta gång på gång? Säg att du kör en "copy-paste". | |
|
Flåklypa: Japp, jag kopierar mig själv. Det är min skyldighet att upplysa vilsna själar som gått på motorjournalistikens propaganda kring vridmoment. |
|
|
ja man vet ju inte vad man ska tro... //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Se där, nu får jag väll också underkasta mej modellens övelägsenhet över veklighet. Om än med stora protester..... ;) "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
| HUr blir det på Automat på sport system köring.... varvar ju aset då... till rött o växlar. | |
| På Sportläget på automaten växlar inte den på 6000rpm då? Varvstop är väl 6500rpm? jag har lite hjärnsläpp just nu, så jag kanske minns fel! | |
|
vid sport så är det lätt över 6000rpm vid ekonomi så är en växel vid 6000rpm |
|
|
vid sport så är det lätt över 6000rpm vid ekonomi så är en växel vid 6000rpm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.