AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.062

Är det bra att varva ur motorn till stoppet?

Sida 1 av 3
m_johan
Min fråga är denna... Ska man vara rädd för att varva ur motorn riktigt på varje växel? Förstår att man inte ska göra detta hela tiden.. Men brukar kanske bara dra den till 5000 o sedan byta växel.. Ska man dra den nästan till det röda o låta den varva ur? Slits det mer då eller hur funkar det ? Bilen är ju en 520i 89a.. Vill inte att saker o ting går sönder:P

BMW - Baader Meinhof Wagen
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Rött fält = Övervarvning = Betydligt ökat slitage.
Du ska växla INNAN rödmarkering.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har nästan aldrig varvat över 5500 varv. Klart det händer men det är inte mer än ett 10 tal gånger om året.

Men så har den ju gått nästan 29000 mil utan renoveringar.
Varvas inte motorn till stoppet kommer aldrig maximal acceleration uppnås.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Man ska ta det lugnt med gamla eller långmilade motorer oavsett märke och typ av motorer./dutta

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
bjoerck: Nja så behöver det nödvändigtvis inte vara. Det beror ju helt och hållet på hur effekt- och vridkurvorna ser ut. Ta t.ex. en diesel. Om du varvar den till stoppet så kommer du tappa mycket tid. En bensinmotor är förstås mycket starkare på höga varv än en diesel men du har inte den maximala effekten på maxvarv. Alltså kan det gå fortare om man växlar så att man håller sig i ett så bra varvtalsområde som möjligt. Om du växlar vid stoppet så har du redan passerat effekttoppen och ev. så kommer du landa på ett varvtal som är lite för högt för att du ska kunna utnyttja bilens kraft optimalt. På racebilar däremot så är det lite annat...

//Thorssa
Thorssa: På i princip alla bilar krävs det att motorn varvas till stoppet för maximal prestanda. Detta eftersom det alltid är gynnsamt att köra med lägsta möjliga utväxling givet fixt hastighet då maximal prestanda skall erhållas.

Tro det eller ej men även dieselbilar accar snabbast genom att låta motorn varva ur. Logiskt nog har biltillverkaren satt varvstoppet vid det högsta varvtalet som det finns anledning att utnyttja. Det vore ju oerhört meningslöst att sätta ett varvstopp, på till exempel din 323, vid 7000 rpm när det inverkar negativt på prestandan att delasta motorn till det varvtalet. 6500 rpm, som är maxvarv på 323, är däremot korrekt varvtal för kraftigast acceleration. (På de högre växlarna är det dock inte nödvändigt att nyttja maxvarvet).
Da
85
David P.
520dAM -11
bjoerck: Det verkar som du e lite sämre insatt i ämnet än Thorssa som har helt rätt. Det beror helt på motorns effektkurva o hk<->vrid. Om du dessutom har kört en modern diesel hade du nog märkt hur meningslöst det är att varva till stoppet då motorn tappar andan långt innan vilket kostar många sekunder att ta igen.
Varvstoppet har inte med toppeffekten att göra, man kan lite löst säga att det är det varv tillverkarn garanterar att motorn klarar att varva till utan att ta alltför mkt skada.

Mvh
David P.
de ä ju bara bra att varva lite extra ibland,,de blir ju sot och sånt i motorn annars,,finns de bara rätt mängd olja o vatten så
så ä de bara o varva på.
David P.: Jag uttalar mig aldrig om jag inte är kunnig inom ämnet.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bara motorn är genomvarm så ska det gå bra, men det behövs ju inte göras hela tiden...

Däremot är väl din nyare bil knappt inkörd (1500 mil)?

Mvh
En tanke bara, hur kommer det sig att i stort sett alla automat lådor växlar en bra bit över det röda vid kickdown? Är alltså automatare skadligare än manuella vid hård körning?

/Manray/
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Manray: nej automatlådorna är inte konstruerade för att vara skadliga, det är tyvärr bara folk som presenterar det dom tror och tycker som fakta.

Min 528i Touring
Länk
Ligger mycket i det tsaros. Jag syftade mest på STEPHANS inlägg. "Rött fält = Övervarvning = Betydligt ökat slitage.
Du ska växla INNAN rödmarkering."

/Manray/
Björk har rätt. Det är i de flesta fall bäst att varva till varvstoppet. Många trimchip flyttar varvstoppet för att utvinna högre effekt. Anledningen till att många växlar för tidigt är att acceralationen föjler vridmomentet på en given växel och vridet minskar rätt mycket på höga varv där effekten finns. Känslan blir således att motorn tycks tappa kraft och man växlar helt fel.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
För dom som betvivlar det Bjoerk skriver så kan ni läsa denna tråden som tar upp just detta ämnet fast på ett mer vetenskapligt sätt.
Länk
Jag blir så evinnerligt trött på att folk presenterar sina ideér och tankar som fakta.

Min 528i Touring
Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Skipa de sista 1000varven så håller motorn betydligt längre. Slitage ökar i kvaderat i förhållande till hastighet.

5000vpm är fyra gånger mer slitande än samma tid på 2500vpm.

Björeck: Ett accelrationstest med en kcr trimmad 850TDI visade sig vara betydligt snabbare om man utnytjade vridet i motorn och växlade vid 4000vpm än om man drog till vartalsstoppet 4700vpm.

Det finns många parametrar vid accelration.
*vikt
*HK
*vrid
*Utväxling
*Luftmotstånd
*Vikt på rörliga delar
*OSV
Liknande tråd:

Länk
Speddy: I sådana fall var det ett misslyckat trim.

Läs Flåklypas inlägg. Han förklararar på ett bra sätt hur det fungerar.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om jag ger ett exempel: Säg att jag varvar till 6500 varv, då kanske jag landar på 5000 varv på nästa växel (där gissar jag). Då kan det hända att du hade tjänat på att växla vid 6000 varv och landat på 4500 varv istället. Varför? Jo, du har troligen högre effekt mellan 4500-5000 än 6000-6500. Om varvstoppet ligger på 6500 varv alltså...annars kanske det är dumt att växla alltför tidigt

//Thorssa
Några axplock:

645Ci 333 hk vid 6100r/Min
520 E60 170 hk vid 6100r/Min
M3 e46 343 hk vid 7900r/Min
Z3 3.0 231hk vid 5900r/Min

För att nå maximal effekt skall dessa varvtal överstigas. Som ni ser ligger dom inte speciellt långt från varvstoppet. Därmed inte sagt att det är hälsosamt för motorn att vistas där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.