AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.754

540 - Våga köpa utan S-bok?

Sida 1 av 3
Hej,

Är lite sugen på en 6-växlad 540 -95, bilen är importerad 1997 av en BMW-försäljare men saknar servicebok, den har enligt säljaren gått 18000 mil. Bilen är i ett exceptionellt fint skick och har bara sommarkörts.

Vågar man köpa en V8 utan servicebok, men med annan dokumentation?

MVH,
E38B12
Klart man blir misstänksam när serviceboken saknas på en bil som inte ens är 10 år gammal, men det behöver ju inte betyda att nåt är fel. Försök kontakta tidigare ägare och gå igenom bilen själv, ser det bra ut så långt så kan ju avsaknad av servicebok vara ett bra prutargument :)
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Kontakta BMW och för 250:- får du bilens tyska historik, matcha med vad som står på reg.besiktnings pappret och besiktingar gjorda i Sverige så får du ju en koll på mätarställningen.

/Johan
Har ägt 2 bilar nu utan servicebok,,har aldrig haft nått problem .
Är skicket bra,o motorn går tyst o bra så ä de nog inga större problem
Men som sagt var.kolla chassinummret med Bmwverkstad så kan du få reda på om den har vart servad o veta ungefär hur mycket den har gått.

MVH
Tack för alla hjälpsamma svar!

Efter diverse efterforskning har jag kommit fram till att jag inte vågar köpa en bil utan s-bok, hur fin den än är saknas faktiskt en vital del av historiken och man kan inte fastställa huruvida bilens mätaställning är fifflad med eller inte. Med tanke på hur skrämmande lätt det är att fiffla med mätarställningen vågar jag inte köpa en sådan bil. The search goes on... :-D

MVH,
E38B12
jo
150
johan franzon
525iA M-sport Touring-03
....och hur stor risk är det att service boken är "äkta" på en gasglad bil som är dyr att underhålla?Jag tar det inte förgivet på min 530 heller men sunt förnuft brukar räcka ganska långt.
Be att få M-testa och provkör ordentligt,men en bil utan s-bok kan man pruta rätt bra på och ett bra pris är alltid nåt.

///Johan
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bilen är ändå 9 år gammal. Det kan bli bra prutmån...
D-diddy
men stirra dig inte blind på om det finns servicebok eller inte. det går ju faktiskt att fylla i serviceboken i efterhand, man kan ju i dagens samhälle med ganska enkla medel fuska med pappershandlingar. Skicket på bilen är ju helt klart viktigare för mig än om den har en komplett historik, Bilen du tittat på är ju ändå 10 år nästan. gå på magkänslan som dom säger i USA. David.

"The unattainable is invariably attractive"
... men han skall ha 90 000 för bilen, och lär inte villigt gå under 85 tkr efter att jag snackat med honom...

Jag skulle max ge 65 tkr med tanke på historiken, med s-bok hade den varit värd sitt pris men jag vågar inte.

MVH,
E38B12
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Är det en -95 så är det ju E34 kaross, då kan det inte vara möjligt att han begär 90.000:-?
Den har stora M-paketet (M5 kjolar osv... ovanligt) + 6-vxl (också ovanligt) han hävdar att det är enda manuellt-växlade M-sport exemplaret i Sverige av E34. Visst är det en ovanlig bil, men jag tycker också det är i dyraste laget även om den haft servicebok.

MVH,
E38B12
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
johan franzon & D-diddy:

"och hur stor risk är det att service boken är "äkta" på en gasglad bil som är dyr att underhålla?"

"det går ju faktiskt att fylla i serviceboken i efterhand, man kan ju i dagens samhälle med ganska enkla medel fuska med pappershandlingar."

Ni glömmer en viktig grej här, om det finns en servicebok är det väldigt enkelt att verifiera att den är korrekt genom att ringa upp de verkstäder som utfört servicarna.

D-diddy
wolv: klart det går.. men orkar/gör man det?
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
D-diddy:
Beror väl på hur stora pengar det handlar om. Jag gör det iaf, om det handlar om hundratusentals kronor. Gör man inte det är ju serviceboken inte värd mer än en bit toapapper och då kan man lika gärna handla bilar utan bok...

Är man bra på tyska så kanske man kan ringa runt....
Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Har haft både svensk-sålda o importerade bilar.
Med och utan servicebok.
När jag köper en bil så kollar jag noga, provkör o känner efter om bilen verkar riktig.
Den kan vara hur riktig som helst även om den kanske gått mer än det står på mätaren. Du betalar efter skicket på bilen i vilket fall.
Tror inte många skulle köpa en bil med lite mil på mätaren med (ärlig) servicebok om den inte är välskött!!

Bmw-boy
testa själv att hitta en manuellt 6-vxl under 90000:-
i tyskland lycka till dom gjordes inte i så många ex har den då dessutom m kjolpaket så e det värt det om där finns service bok eller kvitto på service och reparationer.

jag har en som e 6vxl manuell jag hade inte släppt den under 90
min har iofs full historik 2 tidigare ägare och har gått 14500 mil
och inte en fläck i lacken.

BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN.
Vill bara påpeka att alla E34 med Executivepaket har "M5-kjolar" fr.o.m. -95 års modell, och jag kan inte påminna mig ha sett någon 95:a som saknar detta paket. Det är samma reservdelsnummer på tröskellådorna till 95 års modell av 518i och M5. Det som skiljer är att M5 vanligen har kontrastlackade tröskellådor. Så att som säljaren gör påstå att det skulle höja värdet på en 540i är kanske lite långsökt.

Mvh
/Janne
Jan Söderman,

Det stämmer inte Jan, 1995 hade 518-530 samma kjolar runt om, 540 hade 540-kjolpaket. M5an hade M5-kjolar. 540 och 525 såldes i väldigt få (dyra!) exemplar med M5ans kjolar och då under betäckningen "Stora M-paketet" eller "M-sport," ej att förväxla med sportchassi.

Getrag,
Är din en äkta M-sport? Vill ha! :-D

MVH,
E38B12
E38B12,

Det måste väl gått att få M5-styling till alla modeller, inte bara 525i och 540i. Det finns ju iallafall med i tillbehörskatalogerna.

Angående servicebok så tycker inte jag det spelar någon roll om bilen är fin och går/känns bra. Det tyder ju på att den är välskött ändå. Och bara för att man har några stämplar i en servicebok betyder inte det att verkstaden gjort så mycket på bilen. Däremot så kan det ju underlätta att ha en ifylld servicebok när bilen ska säljas.
E38B12; Det borde inte vara den här bilen du menar även om flera uppgifter stämmer? Länk

M-Paket-utrustade 540i 6vxl är ovanliga vet om 8st inklusive min varav 6st i Sverige ytterligare en är till salu just nu en Daytonaviolett i värmland BJ12379 Länk

Övriga E34:or som har sålts i någon omfattning med M-Paket är 525i 24V, 535i, 530i V8.

Lättast att hitta en M/540i/M 6vxl är i Nord-Amerika med 172st exemplar då får man även M5 bromsar och Nürburgringchassi tyvärr följer manuell A/C också med Länk

Bland räkningarna på en 540 som rullat över 15000mil skulle jag vilja hitta kopplingsbyte det var den dyraste repration jag har fått göra.

I övrigt en mycket mycket trevlig bil du kommer inte bli besviken.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.