AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.084

Kombiinstrument E39 - Omkodning eller inte?

Sida 2 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Det stämmer som 540is säger om "lådan", men den är borta redan på 98 års modell enligt min erfarenhet. låter ju kanonbra om det går att koda om!
det underliga är att jag mailade BMW Sverige och de sa att jag kunde koda om mitt instrument från miles till kilometer hos närmaste BMW-handlare, vilket BMW-handlaren inte verkar hålla med om....
Jaja, jag får fråga BMW-handlaren igen och säga vad BMW Sverige säger. Hoppas det funkar. Rent logiskt borde ju de kunna göra detta visa DIS, annars är det underligt.
Nästa grej som är lite underligt för min del är att reservdelsnumret på min (USA-) LKM och en europa-LKM är detsamma, men ändå så är funktionen olika på dem! Så vissa säger att jag behöver byta hela LKM:en för att BMW ska kunna programmera in halvljusautomatiken, men jag tycker att det borde gå att byta mjukvara eller nåt. Men det lär ju ingen ha gjort innan....

Mvh Johan
Om det menas IKE-modulen så sitter den på alla med "highcluster", oberoende av årsmodell. Bilar med den grafiska rutan i checkkontrollen har ingen IKE.

FP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vem reparerar sånna cluster?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Lyfter tråden lite: Är det inte så att det man kodar in är vilken övrig utrustning bilen har? Isåfall borde byte emot ett instrument ifrån en bil med samma utrustning funka bortsett från att kilometer visningen kanske inte stämmer? Kanske tom måste vara samma motor storlek på donatorn? Byter man utrustning i bilen och den inte vill funka(som i mitt fall) så beställer den lokala verkstaden iallefall nya koder ifrån bmw som de sedan programerar in , koderna kostar 500:- och sedan tillkommer programeringskostnaden på det.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Oj! Ser på lagabasen att det finns en mängd olika varianter , hittade 3st med olika kontakter/utseende baktill och ingen av dem ser ut som mitt instrument , detta kan ju göra det lite knepigare vid byte och ngt man lär kolla ordentligt först!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ex en 540-98 med DSC kan inte byta till ett instrument beggad instrument från en 540 som enbart har ASC. Janne har provat med två stycken med ASC lampan lyser i instrumentet.
Det går att koda om ett beggat instrument med BMW Scanner 1,35/6 har utrustningen hemma man har inte testat den än.
Det som behövs är att chassinumret byts för att den ska synka mot LCM.
En forumanvändadre bytte LCM mot en beggad på sin E38 utan problem och använde BMW scanner för att koda om ljusmodulen och då måste ett instrument gå att koda om också.
Det gäller att få tag på ett lika instrument som sitter i bilen från standard, man bör nog kolla på nummerserier om det finns nått angivet på instrumentet.
Det är nog lättare på äldre 523/528 med att hitta rätt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hej! Kollar jag på mitt part nr så sitter skall "mitt" instrument passa även i allt ifrån 520 , 523 , 528 osv men om man med BMW Scanner 1,35/6 skall kunna koda om klustret själv så vore ju det jätte intressant för min del! Frågan är bara vart man får tag i de koder som bmw sverige måste beställa ifrån bmw i tyskland?? Eller de kanske man inte behöver om man gör kodningen med bmw scanner? Skall läsa på lite om detta :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det behövs inga koder från Tyskland, det är bara BMW som behöver det om dom överhuvudtaget klarar av att göra det.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hej! Jag hittar ju vart man kan köpa interface(one-stop mfl) men inte ngn stanns där man kan köpa v1.3.5 el 1.3.6 , P.A.Soft har ju nu version 1.4.0 och den vill de ha 1200usd för vilket är för dyrt för hobby bruk , hittade en säljare av interface som länkade till där man kunde ladda hem v1.3.6 men det programmet var bara på 629kb vilket får mig att tro att det inte är korrekt , har ngn bmw scanner liggande och vill sälja det eller vet ngt annat alternativ så skicka p-post till mig vore jag tacksam!
Hasso: Om jag har förstått det rätt kan man även läsa ur datan ur IKE och sedan spara den för t.ex en senare återställning?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Efter kontakt med PASoft verkar det inte som att jag kan "koda bort" tillvalet navigation ur instrumentklustret med 1.3.6 som jag nu köpt :( de säger att man måste ha 1.4.0 för det.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Kan du inte kopiera eeprom från ditt gamla instrument och lägga in det i det nya?
Det skall väl 1.36 klara?
Lars
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag har bara ett instrument vilket är kodat för navi men jag förstår hur du tänker och jag har tänkt lite såhär: Hitta en bil med rätt utrustning och sedan kopiera dennes IKE och lägga in i mitt instrument och sedan korrigera tillbaks mätarställningen igen!? Jag är dock osäker på om 1.3.6 får med sig över kodningarna som talar om för IKE om bilens utrustningar.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det finns ju ingen manual till 1.3.6 så det är lite svårt innan jag fått interface att veta hur och vad det exakt kan göra...........
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hmmm ser nu att jag ju inte skrev ifrån början vad det är jag vill/ska göra , jag har alltså plockat ur navigationen ur bilen och monterat in en mid-panel istället , för att få IKE att prata med midden(som just nu är död vad gäller BC+klocka pga detta) så måste jag på ngt sätt koda bort tillvalet navigation ur IKE.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Körde bmw scanner 1.3.6 lite idag och undrar: finns det ingen manual eller liknande till programmet? Vad betyder ADFG vilket är ett värde i IKE som man kan ändra? Vad betyder de olika felkoderna som man får upp som t.ex error code 191?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.