AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.083

Kombiinstrument E39 - Omkodning eller inte?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Ja! GM jag har sökt ;)

Går det och köpa ett beggat kombiinstrument från t.ex 523 och sätta i i en 540? Jag har sökt och det jag hittade var att man måste "koda" om instrumentet. Stämmer det? Vilka gör det?
Eller måste man köpa nytt från BMW?

:)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
mr
51
mr_m_power
///M3 E36;a
de går...men kolla så de är färdator på de nya
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag är nyfiken på samma sak, men jag vill byta från miles till kilometer på min. De går ju uppenbarligen att koda om i Tyskland, eftersom utbytesintrument kommer färdigkodade. Så frågan är varför BMW inte skulle klara det? De säger att det inte går via "Car Memory" i DIS:en, men på något sätt borde det väl gå?
Men om du köper begagnat så finns det olika varianter också. Så frågan är om det inte är värt att köpa ett utbytes för dig, kostade 3500 kr för mig när jag gjorde det sist. Konstigt nog kostar det 6500 kr för mion X5:a, trots att instrumentet ser exakt likadant ut....

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan: Det är väl knappast utbytespris, ingen som vill ha ett miles instrument i utbyte ?? Därav prisskillnaden ??

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
mr_m_power

Skall jag tolka det som att det är bara att köpa ett beggat instrument och plugga in så är allt frid och fröjd förutom att miltalet ej är korrekt?
Om det ej går så undrar jag varför vissa då försöker att sälja sina kombiinstrument för priser mellan 1000 - 2000 kr vilket är billigare än johans förslag.
Jag personligen bryr mig icke om dead pixels men jag har märkt att många köpare bryr sig om det så om man kunde åtgärda det för ett par tusen så är det värt det. Dock så tillkommer abret att man säger till köparen att kombiinstrumentet är utbytt så miltalet är fel. det låter ej heller så bra så ur den aspekten sett så är det bättre att BMW gör det så att man får en stämpel i boken. Jag tror att det tynger mer även om jag själv dokumenterar det.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

om du bara har ett par pixlar borta skulle jag inte fundera över det, men om man inte kan läsa färddator och miltal blir det kanske värre att sälja bilen så.
Utbytesvarianten levereras färdigkodad, när du har monterat den tar den över mätarställningen från LKM automatiskt.

mvh Johan
Njuren
köp ny display istället?

BMW - i nöd och lust
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
En ny blir det nog då det saknas i princip alla pixlar. Ibland när det är kallt ute så kan jag se miltalet och då skriver jag upp det men det känns liksom lite dumt att ta fram en papperslapp och visa köparen.
Jag skall dock innan jag köper en ny prova att "laga" det eller snarare svärgubben som har varit/är uppfinnare inom elektronik.
Återkomer om vi lyckas.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

berätta hur ni gör i så fall, men tänk på att ni måste ta bort mätarnålarna, och en del som har försökt har pajat instrumentet och fått köpa helt nytt....
Förstår ditt problem, men jag tror att det är enklast att köpa ett utbytes om det är samma pris som jag gav.

Mvh Johan
Fundering: Om man byter över till ett annat instrument, synkas inte mätarställningen till den som är lagrad i LKM då? Dvs bara att köra, har för mig att det är vid byte av LKM som man måste koppla på DIS osv . Miles/KM, går inte det att byta i nån setup meny?
Eller verkar detta för lätt?

FP
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Vad är det man gör när man kodar instrumentet?

Om det är så krångligt, varför förekommer det beggade kombiinstrument.

Finns det ingen som har ett instrument som ligger och skräpar så kan vi prova?

Mvh, Thomas E

Jag köpte ett begagnat kombiinsrrument på skroten
Försökte idag installera och koda det på BMW i göteborg,
men man lyckades inte koda det,vilket skulle medföra att hastigehetmätare med mera skulle sluta fungera, inte bara vägmataren skulle visa fel,det hade jag överlevt.
Ett nytt instrument skulle kosta 7650:- + arbete 900:-

Dom verkade lite snurriga i GBG för jag frågade innan om man kunde sätta i beganat.

Är det ngn som har ett billigare alternativ?

Leif S
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Även jag var inne idag (läs;igår) och försökte reda ut det här med kodning men jag blev inte mkt klokare.

Återkommer när jag får en klarare bild.

Mvh, Thomas E

Kan ju vara så att "kodning" innebär kalibrering av mätvärden på mätarna så att det visas rätt. Det fanns en del kalibreringsvärden till tankmätaren bl.a i setupmenyn. Det är alltid lite toleranser på givare osv i bilarna som behöver kalibreras till instrumenten.

FP
Det man gjorde när jag var hoss BMW, var att läsa data från gamla kombiinstrumentet och sedan kopiera in dessa i det nya begagnade.
Men det gick inte att kopiera till den nya.
//leif S
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Svar ja det går:

Svar 2; Det kanske inte behövs - vadåådå? i början satt själva kodade delarna i egen "låda" som sitter fastsnäppt på baksidan av intrumentet
vet inte vilken årsmodell dom ändrade tror det var först vid facelift ala 2000
dvs. man flyttar sitt "chip" till det nya klustret och voila :-) alla funktioner och miltal etc är där.

jag har provat konceptet då jag också slet sönder mitt instrument i försök att bygga om lite :-) - det funkade fint, men mitt nya M5 kluster från 2002 hade inte "lådan" utan all elektronik var inbyggd i klustret och då var jag tvungen att programmera istället.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
540is

Innebär det att du kan "koda" om ett gammalt instrument så att man kan använda det? Om så så får du gärna hjälpa till.

Det BMW säger är att de ej via DIS kan ändra "kodningen" därmed inte sagt att de kan göra det på andra sätt. Enligt en av dem på BMW så innebär kodning att man låser kombiinstrumentet till det specifika chassinummret?!?

Mvh, Thomas E

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
När det gäller dom med "lådan" är det bara att byta "låda"
all programmering sitter i den.

När det gäller programmering så la G-Power över min 540 på
ett beggat M5 cluster. (då hade min gamla "låda" och den nya saknade "låda")

vad det gäller vad BMW säger går och inte går skulle jag inte ta det så allvarligt. problemet brukar vara att hitta nån som gör det bara - dåligt med firmor utanför BMW's sfär som har DIS apparaturen.....och dessutom kan den ...

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
och för dom som trodde att LCM'en inte går att programmera om måste jag tyvärr meddela att det inte är sant heller. kan ju va nyttigt att veta om man levde i den tron...
Allt "går" att göra, finns gott om firmor och utrustning, framför allt i t.ex Tyskland och England och dylika större marknader där det finns större avsättning för tjänsterna. Det går även att upptäcka ändrade mätarställningar med rätt utrustning.
I fallet ovan är det ju inte frågan att backa mätaren utan att ersätta trasigt cluster med annat begagnat osv. Modellerna med lådan baktill (high cluster på BMW-språk) är väl beroende på modell, om det är med stora färddatorn eller den med grafiska displayen nertill på instrumentet om jag inte är helt fel på det. Frågan är fortfarande om det som BMW kallar kodning i själva verket är kalibrering av alla mätvärden så att mätarna visar rätt mht givarna i bilen, allt sker ju mjukvarumässigt så DIS eller annan utrustning måste användas. Jag kan förstå att man är osäker på BMW om tillvägagångssättet, i deras värld existerar ju bara utbyte mot nya bitar osv.

FP
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Det är så att äfter en programering låser kombiinstrumentet sej och bmws utrustning klarar inte att låsa upp det en gång till men dom kann sända det till tyskland för upp låsning.
Det finns got om firmor i sverge som holer på med att manipulera kombiinstrumentet.
jag vet 2st som jag inte vill skiva namet på grund av risk att folk börja att backa mätare.

mätar fusk är =grovt bedrägeri
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.