AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.231

TDS som misständer på tomgång.

Sida 2 av 2
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Dieselmeken:..det lära finnas en händig kille norröver ..han lära väl ha lyckats med detta långt innan E39 kom ut
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Var det HAN som fixade den bilen!!!!!!!!!!!!
Skulle inte förvåna mig, men körde inte han med en modifierad truckracingpump på sin 525:a? Den gjorde ju nästan 300 blås ju, iaf enligt honom själv, nu minns jag inte vad han hette, kommer du ihåg det? *host*
Tänk att kunna plocka nästan 250 hk ur den motorn......., den var ju bänkad, var den inte det?

MVH Göran dieselmeken Lindgren
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jo..det stämmer den ritade långa streck i asfalten med båda bakhjulen när han skicka i 4:an det minns jag..men han kanske hade 2 bilar för den ena hade han ju inte gjort nåt annat än tillverkat ett eget chip och satt i gick visst som satan..det fanns visst nån polisklockning på den i 250 kmt..men jag minns inte heller vad han hette
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
vänta nu, är det inte han med V8 dieseln, BMW:n du vet, äh, jag har glömt bort allting just nu.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jo det stämmer..han köpte visst en ny 740d samt en ny 745i..men ville inte slita på dom så han fortsatte åka tds..eller så hade han inte tid att använda dom för han var ju högutbildad på diesel i Tyskland och jobbade över hela Europa..såg nåt inlägg där han även var licenssvetsare..fattar inte hur han hade tid att trimma dieslar över huvudtaget ..
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Häftigt att de går att få ut sån effekt ur den gammla förkammardieseln!
Undrar hur de är med hållbarheten vid dessa effektutag?
Jo. Har en fråga till. Blev lite sugen på de nyare styrsystemet från E-39 om de nu blir så att man måste byta pump. Min bil är ju en automat. Blir de inga problem i samarbetet mellan den nyare styrboxen och dem gammla styrboxen till min låda?
Eller kommer dom överens me varandra. På E-39 finns väl bara den addaptiva lådan, medan min är den med 3 körprogram.
Kanske funkar ändå eller?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Den här händige killen norröver.
Va de han som även köpte en E60 för inte så länge sen?
Tror jag läste de nyligen i nåt inlägg.
Fast han va nog mer stolt över TDSén då endast denna fortfarande ligger kvar under "Äger följande BMW:".

gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jo det stämmer han brukar köpa BMWs visningsbilar när dom faller honom i smaken 745i 02 an skulle han ge till sin tjej när han köpte ut 740d 03an
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Jag hakar på jag ochså.
Min har börjat att missa på tomgång, ca 2 år efter kamjustering.
Kan detta bero på feljusterad pump från service, så långt efter?
Verkar sluta om jag varavar den några gånger.
Lämnar den aldrig länge på tomgång, mina dieslar har inte klippkort på startmotorn. Vet inte heller om BMW´s lådor stöder tomgång, vet att många inte gör det.
I övrigt så kan den pendla lite ibland, men stabiliserar sig snabbt.
Har även råkat ut på bilprovning att den endast gick på tomgång och dog vid minsta gas, problemet självläkte efter ca 10min.
Har även noterat att den små "accar" vid jämngas, och när den gör det brukar ofta bränslemätaren ligga lägre än normalt och förbrukning verkar sjunka den perioden. Långpendlar ca 40 mil åt gången
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag känner igen allt som Wille skriver utom de där att den dog vid gas på bilprovningen. Vad är detta. Kan ett felinställt ställverk orsaka detta betéende 1-2 år efter justering?

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Missarna har kommit denna vecka har aldrig känt det förut, den har gått minst 6000mil sedan justering. Tror den sölar diesel någonstans runt pumpen i samma veva, luktar. Och det är inte slangarna denna gång alla är nu bytt.
Tacka vet jag min förra Izusu, 43 000 mil och bara bytta glödstift.

W
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Har för vana med dessa stenålders trådlyft! De ska firas med mitt egna bekymmer.

Här är ett videoklipp jag filmade idag, klippet är inge vidare kul men ljudet som e intressant. Iofs kan man se i klippet hur hela bilen skakar! Här var bilen ej driftvarm, bara kört nå ynka km. I slutet i klippet är de värst.

Händer oftast inte då bilen är varm men har hänt nån enstaka gång. Köpte bilen på detta vis. Kan även tycka att den rycker och hoppar lite vid jämn gas vanlig körning, samt när man rullar in mot en korsning / parkering tex och frikopplar i låg fart så går motorn riktigt ojämnt samt kan man se förbrukningsnålen hoppar i takt med den dåliga gången.. full gas eller lite gaspådrag går den som sig bör.

Pumpen har vart ompackad för ca 4 år sen, finns inga synliga läckage nånstans. Topp packningen läcker lite men bör inte ha med detta att göra. Kommer att montera en renoverad topp framöver här.

Ibland vid körning kan den helt tappa ork, typ som om allt laddtryck bara försvann, sen vips, hoppar den tillbaka till full effekt bara sådär. Har läst mig till förpumpen kan vara boven.

Vad säger experterna.. feljusterad/monterad pump? Felkalibrerad pump? Injektorer? Förpumpen i tanken?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Förövrigt en M51 från januari 1997.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.