|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Japp. De gör den ibland. Ofta blir tomgången lite högre när detta sker. Händer som regel när den fått gå på tomgång en stund. Hade problem med detta tidigare, men de försvann. Då hade den ett tag väldigt svårt att överhuvudtaget komma ner på tomgång, med skakningar och ristningar. Men nu är alltså problemet tillbaka igen, dock ej lika allvarligt. Skumt de här. Vad kan de vara? Någon prata om varvtalsgivaren som sitter under startmotorn. Kan detta va en möjlig felkälla? Vad tror ni? Diesel innehåller mer energi än bensin! | |
| Det var jag som sa det om varvtalsgivaren tidigare..men sen har du en kontakt under pumpen där det kan bli oxid det är ledningen från boxen..men jag undrar jag om inte du kommer att få ta upp plånboken och byta pump..det är just tomgången som brukar börja variera när pumpen är på g maila dieselmeken och be om ett råd | |
|
Fast pumpen har inte gått mer än 3000 mil sen den blev ompackad och i övrigt godskänd. Skit också om de är ställverket. Då är ju första ompackningen bortkastad. Kan inte slitna spridare åstakomma sånt här, eller hur yppar sig de? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Får la börja med att ta isär kontakter till pump och varvtalsgivare och spraya. Går varvtalsgivaren att mäta upp på nåt sätt? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| Slitna spridare brukar väl visa sig att det knackar, eller ryker mycket, samt svårstartad lite slö ,sen kan man ha läckande spridare då brukar det ryka vitt och lukta väldigt illa på jämn gas ..det är ju ett ställningstagande när pumpen börjar läcka..ska man packa om eller byta pump..jag gjorde som du packade om,men det kan ju bli så dom pengarna är i sjön ..en renoverad bytespump får man för 6900 hos Vege i HBG sen tillkommer arbete | |
|
Ok. Ställverket (pumpens elektronikdel) som är en svaghet på TDS kan alltså orsaka detta? Kanske de gå att justera lite så att de går en stund till. Man vill ju krama ur så många mil som möjligt ur pumpen, då den i övrigt är renoverad. Men jag hoppas ju på varvtalsgivare eller dyligt. Fortfarande ingen som vet hur man mäter? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Jag är ledsen fin bil, men jag har heller inget svar jag på din fråga. Däremot har jag hört, enl. en större dieselpumpsrenoverare här i Gbg, att det är pumphuvudet som blir slitet. Några problem med elektronikdelen hade han inte stött på. Jag undrar vad Dieselmeken lindgren säger om det påståendet och ni andra också för den delen. |
|
|
pumphuvudet? Låter som ett annat namn på elektronikdelen / ställverk. Eller vad är pumphuvudet för nått? Förut testa jag att bara jucka lite på kabeln som är ansluten till varvtalsgivaren. Sedan lät jag bilen gå länge på tomgång för att se om de irriterande fenomenet uppkom. De gjorde de inte. Den gick hur fint som helst. Men de säger egentligen inte så mycket eftersom den ibland går som den ska och ibland inte. Högre varvtal är de aldrig problem med ska väl tilläggas. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Det låter som din pump helt enkelt är feljusterad. När man får orimliga värden som för hög svarsignalspänning från pumpen, så får elektroniken spader. Den (elektroniken) försöker justera till ett rimligt värde, men det går inte om pumpen är feljusterad. Det blir för mycket, sedan för lite, sedan för mycket etc etc. Man får i vissa lägen intrycket av att motorn går på 5 1/2 cylinder på tomgång. Är det sådana problem du har? En bänkkörning så går den igen, förutsatt att den inte pendlar på tomgång. Pumphuvud = högtrycksdelen i pumpen, den "klumpen" där spridarrören går ut. Om den är på gång att pajja märks det först och främst på det viset att motorn inte vill starta när den är varm. Elektronikdel = ställverket som sitter uppe på pumpen. När det är på G, så svajjar motorn på tomgång lite grand. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
"Man får i vissa lägen intrycket av att motorn går på 5 1/2 cylinder på tomgång." Exakt så kan man beskriva det! Därför va jag lite inne på att någon spridare fungerade dåligt, så den cylindern inte gick som den skulle. dieselmeken: När du säger feljusterad. Menar du inställningen på ställverket då, eller hela pumpens mekaniska inställning? Går de inte att justera när pumpen sitter i bilen? Tomgången svajade innan jag packa om pumpen. Men sen va de fixat efter bänkkörning och justering. Har hänt några gånger att den svajat. men då har den planat ut efter en liten stund och gått jämnt igen. Är de sant att ställverkets inställning kan ändra sig när man använder startkablar? Hände att jag blev tvungen till de några gånger innan jag bytte batteri. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Problemet sitter i att pumpen förmodligen är feljusterad i testbänken. Vilken verkstad var det som gjorde jobbet? Har dom utrustning för EDC pumpar? Ompackningen kan hjälpa ett tag, men dina svajjningar kommer tillbaka. lita på det. Det är ställverket som helt enkelt är slitet. Från -95 så är det HDK givare i pumpen, en magnetkärna, helt outslitlig, på din har du en potentiometergivare, som släpar mot ett litet kort, där slits det rejält, pumpen hittar inte rätt, sänder en felaktig signal till ECU, som försöker korrigera, med mer fel som följd. Då börjar det svajja. En förhöjning av tomgången, utföres av BMW verkstaden, hjälper ett tag mot svajjningar åxå, nödlösning iofs. Att justera pumpen på plats, då blir det så här tyvärr, jag kör alltid mina pumpar i testbänk för då vet jag att det bara är att vrida om nyckeln, så går det som det skall. Spridarna går ofta en bit över 50000 mil utan problem på BMW. Byt bara om det är fel på dom, det ser man i testern. Jag vet att det finns folk som "fixar läckage för en bråkdel av vad det kostar", men jag stöder inte det. Ett professionellt utfört arbete kräver professionella maskiner och diagnosutrustning. Jag har allt det där, så det finns ingen anledning för mig att hålla på och krabba på motorn. Det får parkeringsplatsmeckarna göra. Jag kan aldrig garantera funktionen på mina reparationer annat än att köra pumpen till original gränsvärden. Ställverket ändra sig inte på grund av kabling, det som kan upplevas som en förändring när du får ett friskare batteri, som har bättre kapacitet, mindre självurladdning etc, är att elektroniken fungerar bättre. Ett kasst batteri kan ställa till med mycket elände, fast det fungerar om du förstår hur jag menar. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
dieselmeken: De va el & diesel i uddevalla som utförde renoveringen. vet inte vad dom har för utrustning, men dom sa att dom hade lite konstiga värden innan dom fick ordning på inställningarna. De verkar vettigt de du skriver, men de är en sak jag inte riktigt får ihop. De va ju över ett år sen renoveringen utfördes och den har ju gått bra fram till nyligen. Om den va feljusterad i bänk. Borde den då inte ha strulat från början? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
om vi nu säger att ställverket är utslitet går det då att reparera och vad skulle en sådan operation kosta eller är det utbytes som gäller för jag tex som har en 92a som gått som taxi och börjar bli hyfsat skabbig tänker ju inte lägga 15-20000 på en ny pump |
|
Gold |
Har fått nästan samma syndrom på min Golf efter att jag böt spännrulle och kammrem.. |
|
Som jag har förstått det, så är ställverket så dyrt att det inte är motiverat att byta enbart detta jämfört med en helt ny pump. De skulle va om man hitta ett begagnat isf som inte gått så långt, men hur stor är den chansen? De jag har börjat fundera över nu, är om de går att konvertera pumpen till den där HDK givaren som dieselmeken skrev om ovan. Men förmodligen så passar den inte ens i pumpen och är väl inte kompatibel med mitt styrsystem om de går som de brukar. Eller? Nån som vet? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
dieselmeken: Vad kostar de ungefär att justera pumpen i bänk? Går de att konvertera till HDK givare? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
fin bil, bra frågor. Jag går i dessa tankar också. Känns fel att lägga 15´ för en utbytespump för att köra endast 20-25´mil och sedan är det dags för byte igen. För mig skulle det, rent hypotetiskt, innebära 3000-4000 kr/år i enbart servicekostnad för pumpen, men det är klart vi slipper ju i alla fall kamremsbyte. dieselmeken, jag följer upp fin bils fråga: Om det inte går att konvertera enbart ställverket, går det att konvertera till PUMP med HDK givare? Jäkligt go känsla om man kan "bygga bort" sådana här problem på eget initiativ, även om bilarna börjar bli gammla. Greppet om bilekonomin börjar glida oss bilägare helt ur händerna. Det tenderar till att bli svårare och svårare att meka själv. Alltmer blir det slutna enheter som skall bytas till hutlösa priser. Snart är det väl så att bilindustrin har totalansvar för bilarna, alltifrån tillverkning, service, försäkringar och återvinning och då finns det ju inte längre alternativa kostnads-vägar för sitt bilägande utan endast en. Nej fy fasiken, nu får jag nog gå in och pigga upp mig med spiidfriiks Gör-det-själv tips om att trima M10 motorn. |
|
| Jonne: Köp en komplett bytesmotor ..då har du också byggt bort problemet.. *S* | |
| gto08: Dina tips brukar vara bra så...Det får bli en ny motor, karossen byter jag nästa år ;-)) | |
|
Svar på era frågor. Ja. det går. Förutsättningen är att du/ni får tag på en pump med HDK-givare, finns på 525 från 95 & uppåt. Vidare så behövs styrenheten samt kablepiskan från bilen av det nyare slaget. Ett tips, använd ett nyare system, ex från E39-97 & uppåt, då får du det senaste MSA15.*** styrsystemet, överlägset det "gamla EDC 1.2.4 och uppåt. Med´MSA, så försvinner alla de där svagheterna såsom att bilen är trött på låga varv etc. Testa en 525tds E39, så förstår ni vad jag menar. Viktigt är att styrenheten kan jobba med växellådan, alltså en manuell låda, så ska du har en motorstyrenhet till en manuell och vise versa. Mycket jobb blir det, jag har inte gjort det själv ännu, men vet om en snubbe som lyckades med detta, så det bör gå rätt smidigt. Men så är det det där igen, att teori & praktik inte går hand i hand. Ha det /Göran MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
GOLD, din kamrem, när den byttes, tog du bort bulten i mitten på vevaxeln eller dom 4 insexarna? Om du tog bulten så pajjar motorn snart, kolla så att inte remhjulet wobblar när motorn är i gång, i så fall så måste du lämna bilen till någon som kan reparera vevaxeln åt dig. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.