AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.373

Alpina B10 3.5 vs M5 3.6

Sida 1 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Sitter i min partiskhet och funderar på vad andra som kört B10 och M5 3.6 tycker om sina bilar? Jag har alltid haft en mycket stor respekt för BMW's fina 24v sexa, och det har varit med höga förväntningar som jag har provkört två M5 3.6 på senare tid. Förväntningarna har definitivt kommit på skam, då den ena bilen i mång och mycket säkert var ett vrak (resonerade jag i alla fall först) och den andra alls inte gav vad jag hoppats. Trots modig körstil och idolfoton på Hans Stuck fasttejpade på instrumentbrädan, så kändes båda bilarna torrare och tråkigare än min B10'a. Bottenvridet var ju (nu får ni slå på mig) helt sanslöst uselt, visst börjar det hända saker vid 4500 rpm, men inte i närheten av vad man förväntar sig.

Finns det någon M5 ägare som kört B10'an, eller någon mer B10 ägare som kört M5 3.6 eller 3.8 som tycker som jag eller helt annorlunda? Det vore roligt att få höra cad ni tycker! Själv tycker jag som ovan, att M5'an saknar allt i botten, kommer på toppen, men på det hela taget är en betydligt tristare och inte mycket snabbare (om inte runt en bana) än B10'an. Jag har haft mycket funderingar på E34 M5 och det var kanske en sådan jag egentligen var sugen på när jag blev med min B10'a, men nu lutar det mer och mer åt att jag trots allt behåller B10'an en bra stund framöver...
Det finns ett intressant test av B10 3,5 vs M5 3,6 i tyska Sport Auto från ent 80-ytal / tidigt 90-tal.

Nu hittar jag inte den, men här är M5 .95 vs B10 4,6...

Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Quixotic2:
Testa M5 3.8 också om du inte gjort de.
Är ju betydligt bättre vrid på dom.

Annars finns ju 540 E39 för bra pengar..och dom går INTE sämre än 3.6:an...nyare bil också...

///M3
Visa användare
131
MACKILLER666
AlpinaB10 3,5-90
Nr:319
Jag är inte JÄTTE imponerad av B10:ans effekt men har kört mot en M5 3.8 och är NÖJD.(0-160km/t)Provade inte upp till toppfart men B10 har ingen spärr(min visare ha då varit 250++) så utgången är nog given???
...på bana skiljer det nog mer...

Tycker att M5 är så pass vanliga så jag är&kommer på va nöjd Alpina ägare!
Inge gnäll om M5, det är jätte-fina bilar!!!
håller med m3_lover. 540 är en kanonbil. hade en m635 med 3,6:a innan och det går inte att gämföra hur mycket finare en 540 går, och den är snarare snabbare än 3,6:an fast det 540:n låter inte lika farligt.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
tycker det låter konstigt att en 3.6 liters motor kan ha "dåligt" bottenvrid..ok om man jämför med den effekt som finns på toppen, men nog fasen borde en motor med den volymen röra på sig även under 4000 varv?

535:an har ju riktigt bra bottenvrid (tycker jag), finns det nån anledning (skillnad i motorkonstruktion, förutom 24v då) som gör att M5:ans 3,6 liter skulle vara sämre på denna punkt?

OBS, jag har inte kört nån M5 3.6..men efter vad jag LÄST så verkar många vara besvikna på draget i botten
Trodde ärligt talat att M5 3,8:an skulle vara betydligt snabbare upp till 200 än 25,1 sek..

Jag har gått omkring o trott att gamla M5:an med den härliga motorn var en riktig dräparvagn på såväl bana som motorväg. Men om tiden i länken ovan stämmer så är den bara ca 1 sek snabbare i motorvägsintervallet 100-200 än en 9-3 aero med 205hk och lika mycket långsammare än en s60 T5:a...

Är det luftmotståndet på den gamla karossen som sinkar så mkt i högre farter??
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tråkigt att höra att fler än jag är "besvikna" på M5:an. Man har ju (som SotaM säger) gått runt och tänkt sig M5:an som en riktig dräpare... att höra att den får pisk av en S60 T5 i viktiga intervallet 100-200 skär ju fan i hjärtat! :(

Är det luftmotståndet? Är den för tung? Jag vet inte, men jag ska väl provköra en 3.8:a och se hur stor skillnad det är gentemot 3.6:an, innan jag helt surar ihop...

Jag skulle aldrig ha sålt Biturbon.... :/
quixotic2, Börjar du bli efterklok =)

Den står och myser i mitt garage nu, underhållsbatterladdning. Samt att jag håller på att göra ren klädseln för en ordentligt smörjning.

Motorn låter nästan äckligt bra när man öppnar portarna och vrider om, Tror inte startmotorn hinner dra ett varv ens.

mvh
Ola Thomasson

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
25,1???????????????? Det går nog lite fortare...

25,1 är bara ett nummer, det interessanta ärn HUR man mäter... Det kan skilja otäckt mycket...

Änsålänge finns väl ingen Svensk, felhjulsdriven bil som torkar en frisk 3,8 om man fritt får välja växel.

Storebror Kilander
Skulle vara lite intressant att se vridkurvor för 535/b10/3,6/3,8 och jämföra.

- G -
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Men för tio tusen ruttna sjögurkor... det där kallas tortyr i Genevekonvetionen!! Suck... saken var ju den att jag inte hade mycket att välja på, det var bilen eller kronofogden, vilket gör det EXTRA surt. Det är en sak att sälja en bil som man tröttnat på, men att bli tvingad att sälja en bil man verkligen VILL behålla, och sedan upptäcka att den kanske var den ultimata BMW'n, det är inte roligt.

Det är gott att den har kommit till ett bra hem och att den är tillbaka i det skick den ska vara, på topp, redo att distansiera 99% av allt på fyra och två hjul, på Svenska motorvägar.

Det är verkligen en unik bil, du vet väl att Alpinas chef har sagt att de aldrig kommer att bygga en sådan igen? Den och Alpina B12 5.7 Coupé, markerar Alpinas höjdpunkt för mig. Bägge är ju tråkigt nog näst intill omöjliga att hitta i det skick man vill ha dem...
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Länk

Lite rolig info om gamla motorers acctider!
Jag är så nöjd över bilen jag vet inte riktigt vad som skulle få mig att sälja den faktiskt. Ska vara ett erbjudande i hästväg då. Men glädjen att bara veta att den står där ute och väntar på att få bli utrnyttjad ;).

Ska kanske nämna att jag blev imponerad när jag åkte M5 3.8 Touring, nog för att den jag åkte var en väldigt lågmilare med en och samma ägare, Inflyttad tysk. Som var exemplariskt skött. Det gjorde att jag ville trotsa all ekonomisk logik och sälja 325an för att införskaffa mig en 3.8 Touring.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
M5 3.8 Limo testad av Sport Auto.

0 - 80 km/h 4,4 s
0 - 100 km/h 5,7 s
0 - 120 km/h 7,7 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 10,0 s
0 - 160 km/h 13,0 s
0 - 180 km/h 16,5 s
0 - 200 km/h 21,1 s
Nja,,, Alpina är Alpina.
Visst skulle jag kunna tänka mig en 3,6.
Men skulle aldrig byta bort en Alpina mot en M-bil.
Köper då hellre en M-bil till istället om jag då vill ha en sådan.
Finns något visst med en Alpina,, se bara antaltillverkade bilar jämfört med M.
Svårt att utala sig om vilken som sedan är bäst.. beror ofta på vilken bil det är.. vem som hanterat bilen innan mm.

Men håller nog helst Alpina i min ägo.

Micke
Länk
Visst finns det någonting speciell med alpinor fast jag skulle alldrig byta ut min M5 3,6 mot en alpina b10 3,5, visst kanske alpina är värt lite mer men M5: an är mycket sportigare och fränare än en alpina b10 3,5 ...När det handlar om prestanda har jag väldigt svår att tro att en alpina b10 3,5 med sina 254 hk, 325 nm och 0-100 på 7,4 sekunder skulle vara snabbare en M5 3,6 eller 3,8 alltså jag fattar inte varför ska man överhuvudtaget jämföra en alpina b10 3,5 mot en M5 3,6 eller 3,8 sifrorna talar för sig själva.... ++ att dem väger nästan lika mycket....

sammanfattningsviss Alpina b10 3,5 är någonting mellan 535 och 540 men alldrig inte ens nära en M5.....

M.V.H
Mauricio
Flåklypa>> de tiderna som du hittat är mer i linje med vad man förväntat sig av M5:an... Skiljer ju 4sek mellan Ams och SportAuto-testet...
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag är då inte missnöjd med min M5 3,6. Jag visste innan jag köpte den vad det var för bil och den levde upp till mina förväntingar och mer därtill. Jag övervägde en 540iA eller en B10 3,5 också men M5:an kändes bättre för mig, jag tycker om när kraften kommer på höga varvtal, ljudet, anorna från motorsporten, handmonterad osv, jag är helt såld på E34 M5:or.

Jag tror inte många tänker på hur mycket en M5 väger och hur mycker som försvinner i drivlinan osv osv. När man kalkulerar allt sånt så är prestandan allt annat än dålig. Jämför den med andra bilar från samma tid så ser man att den inte var direkt långsam.
Det spelar ingen roll om S60 T5 kör förbi mig, de i T5:an får inte njuta av det fantastiska soundet när man kliver på gasen och inte samma körkänsla, jag måste säga att i motorljud så slår M5:an B10 3,5 med hästlängder, B10:an är nog en bättre och mer ekonomisk vardagskryssare dock, skulle vara intressant med en prestandajämförelse, kommer du till Karlstad till vårträffen quixotic2 så kan vi ta en repa på kvällen och testa hur det går.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Visa användare
131
MACKILLER666
AlpinaB10 3,5-90
Nr:319
Hoppas (maurixt) att du inte trodde att jag menade sååå? 8/
254hk mot 340hk talar sitt tydliga språk...Kompisen skravlade bara så mycke om hur han skulle "plocka" b10:an vid ett race.
När jag och min vän drog några repor så va det mest för nöjets skull, men det va SÅÅÅ kul att jag tog honom 3ggr av 3!!! hehehe han va ARG..8D..Men ja blev NÖJD
Jag är ingen race-kille, försöker inte påstå att jag är bra på köra men det sitter i MASSOR på han bakom ratten(tur&timing) sen skiljer det LITE från bil till bil oxå. Ta 10st EXAKT likadana bilar så kommer det att skilja hur dom går! (MIN åsikt&de jag tror)

+ Vad som är fränast mellan bilar är upp till var&en, personligen tycker jag det är kul å ha en bil som man inte ser 20st av när man kör en repa, typ M5&540...;) PS tycker M5 är bra bilar
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Är ju faktiskt två rätt olika bilar prestanda mässigt. Så nog borde det ändå vara en viss skillnad mellan b10an och 3.6an, om båda bilarna är friska vill säga.

Det skiljer ju mer mellan b10an (254hk) och 3.6an (315hk) än mellan 3.6an och Biturbon (360hk). Mellan 3.8an och biturbon skiljer det ju ”bara” 20 hk.

Men visst alpina är ju inga dåliga bilar direkt. Skulle jag hypotetiskt byta e34 så skulle det nog vara till en biturbo (även om jag alltid varit svag för M5-touring).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.