|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Undrar om någon har nåt förslag om hur jag ska få igång en dieselbil där blockvärmaren gått sönder? Jag måste köra in den i garage så värmaren och glykol kan bytas. Kan tillägga att den inte är lättstartad kall. Problem vid bara några minusgrader utan värmaren på. Kanske vänta på bättre väder? MVH Danne | |
|
Ett kärnfriskt och välladdat batteri är nog ett måste i ett sådant läge! Är det bra olja (en lämpligt helsyntetisk olja med 0W eller 5W i kallviskositet) i motorn, bör den inte vara så seg att den påverkar starten nämnvärt oavsett temperatur. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är en Agrol Nova 10w40 olja i den. Har provat ge starthjälp med ett helt nytt och fulladdat batteri, blinkade i belysningen och motorn gick runt sakta utan att starta. | |
|
Hade du extrabatteriet "löst" eller var det från en bil med motorn igång? Mer sprutt än att knappt dra runt motorn är nog ett måste för att väcka en svårstartad dieselmotor! Bogsering är ju ett alternativ. Hur långt är det till en plats där bilen kan tina upp lite? En 10W40 är inte den mest lämpliga oljan när det är -25Grader! Om du vill hålla fast vid Agrol-oljor, skulle jag rekommendera deras Helsyntetiska Spectra till din motor. (deras helsyntetiska "Supersyntet", är främst avsedd för tyngre dieselmotorer, vilket kan göra den mindre lämplig i din bilmotor!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Jo det var löst. Ska försöka bogsera igång den. Helsyntetolja är för dyrt för bruksbilen. En komisk sak är att 325:an i garaget (avställd) har nytt batteri och helsystetolja. Det gäller att prioritera =) |
|
|
Försök först ge ström från en bil med motorn igång som går på förhöjt tomgångsvarv (så generatorn laddar ordentligt). En dieselmotor behöver rätt bra med kräm för att orka dra runt tillräckligt snabbt. Normalt sett är dieslar mycket mer känsliga för för lågt startvarv än bensinmotorer. Helsyntetisk olja behöver inte vara så dyrt! Köp t ex Biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-oljor, kostar ca 200kr för fyra liter! (riktigt bra oljor till mycket bra priser) Betydligt bättre olja än den du har nu i alla fall! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Iof, men bilen har gått 30000+ mil, vet ej vad tidigare ägare kört med för olja. Hittade en mineralolja flaska modell OK i skuffen. Jag är lite rädd att beläggningar ska sätta igen oljekanalerna i motorn om jag använder för "fin" olja. | |
|
Koka en kastrull med hetvatten och häll över motorn så startar den garanterad. |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Min 524 td hade gått 45 000 mil när jag tog över den och den var bara körd på mineraloljor och var riktigt skitig i motorn. Jag "tvättade" den med två snabba byten mineralolja och slog sedan i helsyntet 5w-40 i oktober som jag nu kör på. Den är mycket mer lättstartad och fick bättre avgasvärden, ryker mindre. Att den skulle sätta igen oljekanalerna tror jag inte på, har gjort så här med 3 BMW td tidigare med ett mycket gott resultat. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Nya glödstift och batteri har själv aldrig använt motorvärmare och startar till 30 minus. försökte starta med kablar (kasst batteri) från en volvo 850 det blev inte just nå bättre så det blev batteri och stift. |
|
| tag loss gummislangen mellan luftfilter och insug,sedan värmer du insugsluften med en gasolvärmare medan du kör startmotorn så kommer den att starta så brukade vi göra när vi kallstartade lastbilarna i lumpen | |
|
Dr Stein: Du har de två vanligaste felen på din TDS glödstiften slut..samt att din startmotor troligen är seg..det sitter en Italiensk Magnetti i dom och det är junk byter du får du en Borch ..startmotorn är tyvärr känd som den svaga punkten på TDS den tappar fart i förtid då är det bara byte som gäller, är startmotorn som den ska vara så är det så du tror den ska flyga ur bilen när den går igång..samt att batteriet naturligtvis ska vara just, precis som Bagarn skriver 30 minus utan värmare ska inte vara några problem inte ens med mineralolja i motorn... blaikarn: Det ser inte ut som på en lastbil |
|
| Är inte batteriet på din bil ok så snor det ganska mycket ström. Koppla bort ditt dåliga batteri och starta med det full laddade, om ditt batteri är dåligt. | |
| Förr i världen brukade dom väl tända på en skål med T-röd eller nåt sånt under tråget för att få upp värmen innan start. | |
|
Nu börjar det likna nåt =). Gasolbrännare i insuget är säkert en bra idé. Jag bogserade igång den, körde iväg till ett garage och bytte kylarväska och blockvärmare. Tråkigt att varken Defa elle Calix kan bygga värmare som håller i dieselbilar. Vågade inte skriva det tidigare, men det är ingen BMW diesel jag har. Tack för svaren! MVH Danne |
|
| Det låter skumt tycker jag, att motorvärmarna inte håller? Vi satte i DEFA motorvärmare i vår 525TDS -96 för 5 år sedan och den funkar fortfarande. Vi kanske bara haft tur? Kan också tilläggas att den används ca 6 timmar per dag under vinterhalvåret. | |
|
Johan B, Vad gör Biltemas och Rustas helsyntetiska oljor "riktigt bra"? Jag har Mobil 1 helsyntetisk i min bil nu (140 kr/liter!) Är den "värd" så mycket mer i pris? |
|
|
Riktigt bra är nog i förhållande till mineraloljor och med hänsyn till prisvärdheten. Att märkes oljor är så mycket bättre som priset vill säga tror jag inte på. De största kostnaderna för "oljebolagen" är marknadsföring. Det driver upp priserna för att fler sak välja deras olja. Alla dagens oljor duger utmärkt till lite äldre bilar för samtliga har bättre egenskaper än de som specades in för de bilarna |
|
|
Johan.L, det är relativt enkelt att kolla om en olja är bra eller dålig! Genom att först kolla klassningarna (SAE, API och ACEA) får man en mycket god bild av vilka egenskaper som oljan MINST har. (dock handlar det om klasser så man får inte veta vilka oljor som har "bäst" testegenskaper i varje klass) Läser man sedan vidare och kollar vilken typ av olja det är, får man ytterligare en pusselbit. (t ex mineralolja eller helsyntetisk) Svårast att bedöma här är semisyntetiska eller delsyntetiska oljor eftersom det inte finns någon "minsta syntetoljeinblandning" för att man skall få kalla oljan delsyntetisk. 1% syntetoljeinblandning är rent tekniskt en delsyntetisk olja. Dock brukar man räkna med att "märkesoljor" som är delsyntetiska består av någonstans mellan 30-70% syntetolja. De stora "märkesoljorna" tar rätt bra betalt för märket, men å andra sidan är det många som är beredda att betala för den "trygghet" och status som de förmedlar. Vilken olja som är "bäst", är nästan omöjligt att svara på då det handlar om olika prioriteringar och egenskaper i olika oljor. Men om man köper en olja med hög (bra) klassning får man alltid en bra olja. Observera att varken Biltemas eller Rustas oljor är klassade för t ex BMW longlife. Och om biltillverkaren "kräver" en sådan klassning bör man också använda en olja som har den. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Farsan har bytt 3-4 Calix värmare (525 Td), jag har även läst trådar här på forumet om att defa inte håller för vibrationerna i dieselmotorn. |
|
|
och Calix förnekar det inte heller, dom har problem med hållbarheten. Dom skickar nya gratis hela tiden, men det börjar bli tråkigt att byta dem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.