|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mina svar baseras på fakta på modellerna jag refererade till... Dvs dessa bilar drar mindre bensin med farthållare inkopplad. Den förare som lyckas med lägre förbrukning med farthållaren UR med längre mätsträcka än några kilometer ;) är en klar kandidat till världsmästartiteln i snålkörning :) Grattis Andreas plars, KN mfl, ni måste ju bara ställa upp i en dylik tävling :) En fråga har ni överhuvudtaget farthållare i era bilar? Om ni har det så använder ni dem fel skulle jag vilja säga..I stan går det naturligtvis lite sämre med farthållare av naturliga skäl ;) Mvh Janne. |
|
|
Ja Janne, jag har farthållare i min bil och har även haft det på tidigare bilar så jag vet vad jag talar om. Jag har kollat bränsleförbrukningen ett flertal gånger med/utan farthållare och bilen går alltid snålare utan farthållare. Ni som inte klarar köra snålare utan farthållare måste vara mkt okänsliga i högerfoten. |
|
|
KN...Vi pratar nog om helt olika användningar av denna farthållare,vid landsvägskörning och verkliga förhållanden så är det betydligt lättare att få en lägre förbrukning med farthållare än utan. Ok,har du "järndiciplin" på högerdojjan och kör med enbart fokus på rätt hastighet osv...Då kan du "möjligen" få en lägre förbrukning utan farthållaren ikopplad...Men det blir F-n så mycket lättare körning OCH mindre förbrukning i längden med inkopplad farthållare...Tror vi är ytterst få som lyckas med lägre förbrukning och då ej inkopplad farthållare vid normal körning efter landsvägen...Grattis KN,då är du en av det få. Men jag tvivlar starkt att du lyckats med det någon längre sträcka som sagt. Mvh Janne. |
|
| Janne jag tror inte vi pratar olika användningar av farthållare. Självklart använder jag den på landsväg under verkliga förhållanden. Jag vet inte hur du kör och om du någonsin har mätt skillnad i bränsleförbrukning med/utan farthållare, jag tvivlar på att du har det. | |
|
Jag har som sagt jämfört med min fars 523i-97:a med och utan denna farthållare+min egen 735.a med och utan farthållare...Smidigare OCH billigare körning MED farthållaren ikopplad...Mina erfarenheter. Du kanske är en sådan "chaffis" så att du lyckas hålla jämn fart utan farthållare...Jag kan det absolut inte.Good for you :) Möjligen så har jag jämförelsevis större motorer än vad du haft och vi jämför äpplen och päron s.a.s. :) Men,men..Som sagt mina erfarenheter. Mvh Janne. |
|
|
Janne du har verkar ha större motor än jag men det har ju ingen betydelse i frågan om man kör snålare utan farthållare än med. Det borde i så fall medföra att du kan tjäna ändå mer på att inte använda farthållaren. Jag har en nyare bil än du så min farthållare borde ju vara bättre än din men trots det så kör man snålare utan farthållare. |
|
|
Om vi ska jämföra så ska vi jämföra samma sträcka och samma medelhastighet. Vid en sån jämförelse så förlorar alltid farthållaren eftersom den håller hastigheten exakt vilket resulterar i förlorad rörelseenergi i nerförsbackarna (inbromsning)och slösar energi i kortare uppförsbackar. Min egen erfarenhet ger samma resultat. Sedan kan man givetvis diskutera körstil men det är ju ointressant! Enligt stockholmspolisens mätningar så drar polisbilar med automatlådor mindre bensin på grund av ändrat körbeteende. Det betyder ju inte att man för det kan säga ett en automatlåda generellt spar bränsle vid alla körsituationer. Farthållare det har man för att det är bekvämt och dessutom på ett enkelt sätt minimerar hastighetsöverträdelser på landsväg. Mvh, Steaman |
|
|
Verkar rimligt. Men det är konstigt att vi är många som får lägre förbrukning vid körning med farthållare. Jag har mätt på samma sträcka flera gånger, och självklart försökt hålla samma fart. Det blir alltid lägre med farthållaren inkopplad. Någon gång nästan lika, men aldrig högre. Sträckan är c:a 18 mil, mest 90-110 men även ett par kortare 70-sträckor. Vi får nog leva med att ha olika erfarenheter på detta området verkar det. FP |
|
|
Är det någon här som tror att förare vid sk ekonomirally använder farthållare?? NEJ! Att Öka farten en aning i nedförsbackar för att slippa gasa på allt för mycket när det sedan lutar lite uppför osv är det som gäller. Att planera körningen efter vad man ser längre fram! Att ställa farthållaren på 120 och sedan blint tro att det inte går att köra snålare är bara dumheter. Farthållare är en komfortgrej och inte en ekonomiutrustning som sparar pengar. |
|
|
Amen. Och själv kör du? Med farthållare så du kan verifiera med och utan? Automatare tar också alltid mera bränsle än manuella har jag hört. Eller? FP |
|
|
Som med många andra tekniska hjälpmedel, finns det alltid enstaka förare som åtminstone tillfälligt kan slå tekniken. Ta t ex ABS-bromsar som ett exempel. En duktig förare som är beredd hela tiden, bromsar kortare och med samma kontroll som ABS-bromsar på nästan alla underlag. MEN förare gör misstag ibland och alla sitter definitivt inte på helspänn hela tiden och därför är ABS-bromsar ett mycket bra säkerhetshjälpmedel för kanske 99% av alla förare i 99% av alla situationer. Bara för att man rent teoretiskt kan slå tekniken i några enstaka undantagsfall, innebär inte det automatiskt att människan alltid är bättre än tekniklösningen. På samma sätt förhåller det sig med farthållare. En förare som är mycket känslig på gasen, är på allerten hela tiden och alltid har järndiciplin avseende fartanpassningen, kan säkerligen slå farthållaren. Men hur avslappnande och kul blir en sådan resa...? Jag vill hävda att de flesta förarna under de flesta förhållandena, kör mer snålt med farthållare än utan. Dessutom åker de garanterat mer komfortabelt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu kan jag ju naturligtvis inte tala för andra och jag har definitivt inte järnkoll på högerfoten utan den verkar allt som oftast leva ett eget liv totalt avskillt från resten av kroppen men jag vet med hundra procents säkerhet att min 525TDSA tar mindre diesel när "JAG" kör och använder farthållaren än om jag inte gör det för det blir inga fullgas omkörningar utan bara ett snyggt glidande förbi i jämn fart utan farthållaren blir det ett helt annat tempo | |
|
Farthållare drar ju ofta mer bensin, särskilt vid kuperad väg eller mer trafik. Så fort något ändras i omgivningen så faller ju farthållaren på sin "dumhet". Enda gången jag kan lyckas få farthållaren att dra mindre bensin är vid plan och rak väg utan övrig trafik, t.ex lång nattkörning på öde raka platta vägar nedåt i Europa. |
|
|
Min drar ca 2l/100km mindre med farhållaren. Detta kan nog härledas till att med farhållaren på 100 kör jag 100. Utan pendlar hastigheten mellan 85 då man kört ifatt lasbilen och 150 när man har kört om lastbilen och närmar sig nästa allt för fort. "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
|
Vi pratade igenom förhållandet med /utan farthållare lite lugnt på mitt jobb, utan hätska påhopp eller efterslängar (går faktiskt..)). Vi har rätt många bilar och erfarenhet av ovanstående genom åren. Alla utan undantag hade samma erfarenhet, minskad förbrukning med inkopplad farthållare. Rätt lätt att kolla då de flesta bilar idag har färddator med både snitt och ögonblicksförbrukning osv. Givetvis funkar inte farthållare nåt vidare när det inte är någorlunda fri trafik, bara dumt att ta upp exempel på sådan körning, ekonomirally och liknande. Vid "normal" manuell körning kan man tydligen inte smyga lika lätt med gasfoten vid pådrag, detta kompenserar att farten hålls konstant även vid uppförslut osv. Varje mm nertryck av pedalen ger ju en extra insprutning, motsvarande accpumpen i en förgasare osv. Jag tror detta med jämnheten gör susen, sen kan man ju sitta och bara fixera sig på gasfoten hela tiden och kanske komma ner till och med under denna förbrukning, men vilken körning, hur roligt är detta? FP |
|
|
Naturligtvis drar ju farthållaren mer bränsle! Den håller ju exakt fart. Ska man köra snålt så får man vackert variera hastigheten efter upp- och nerförsbackarna. Om man manuellt kör med exakt hastighet, så borde ju bilen dra lika mycket soppa som med farthållaren på. Nu är det ju inte så, därför att vi människor är a) smartare och b) klumpigare än farthållaren. Smarta därför att vi ser framåt och kan kompensera för sänkt hastighet innan uppförsbacken, i och med att vi ser den i förväg (=kausalt system). Klumpigare för att vi inte är snabba nog att kompensera för avvikelser på samma sätt som farthållaren. Prova täcka för vindrutan och kör bara genom att titta på hastighetsmätaren och se hur det går. Så gör ju farthållaren! (obs! tankeexperiment) Vid vanlig myskörning tror jag att farthållaren vinner även soppatävlingen, men det är bara vad jag tror. --/Peter BMW -- Break My Window |
|
|
Min 523:a är snålare utan farthållare om jag anstränger mig att köra snålt (mjukt). Skiljer iofs inte mycket, 1-6 cl/mil de gånger jag har provat. //Magnus |
|
|
Slutsaten är ju mycket enkel. Kalle blydojja med pjäxan i pannrummet konstant sparar massor med bensin om han slår på farthållaren. Mijövänlige Nisse snålvarg som sneglar på ekonomimätren och kör med ägg under gasfoten får högre förbrukning med farthållare. Så genom att jämföra er förbrukning med och utan farthållare så ser ni enket vilken kategori ni tillhör. Jag tillhör visst nummer två :-) |
|
|
Farthållaren ser till att hålla samma hastiget oberoende av lasten (upp eller nerförsbacke) .Uppför stiger förbrukningen helt naturligt men den sjunker ju också i motsvarande grad i nerförs backe, precis som man själv gasar på/släpper gasen. Fast med farthållare görs det hela mer smidigt.Mkt lätt när man kör utan farthållare att gasa mer och under längre tid än med farthållare. Sen finns det nog bättre/sämre hastigheter att "låsa" farthållare på som gör att motorn ligger rent förbrukningsmässigt. Men med handen på hjärtat, hur många ligger vakna om nätterna och grubblar över förbrukningen? Då hade man väl kanske köpt en snålare bil från början... /Johan |
|
|
Blev lite fel där: Sen finns det nog bättre/sämre hastigheter att "låsa" farthållare på som gör att motorn ligger rätt/fel rent förbrukningsmässigt. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.