|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Njuren |
Drar det mer bensin med farthållaren i?Ja trodde först att farthållaren höll exakt det gaspådraget som behövs för att dra så lite bensa så möjlet Mvh Njuren BMW - i nöd och lust |
|
Jepp...bensinen ökar med farthållaren på=( |
|
Njuren |
faen osse nån som vet varfer? mvh nurjen BMW - i nöd och lust |
|
Den gasar tex emot i kurvor och mycket uppförsbackar vilket man oftast inte gör lika mycket vid manuell gasning. FordLTD Min BMW Länk |
|
|
Nja, vissa biltillverkare påstår att bilen drar mindre bensin när man använder farthållaren! De menar nog att jämn fart drar mindre än att man håller farten manuellt. Då varierar man hastigheten mer, ibland ligger man under hastighetsgränsen och ibland (oftast!?) ligger man över hastighetsgränsen. Så länge som det inte är extremt backigt skulle jag gissa på att man får något lägre förbrukning med farthållare än utan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Instämmer med Johan, i de flesta fall minskar förbrukningen. | |
|
Skulle väl villja tro/påstå följande: "manuell" gasning, detta förutsätter konstant tryck, du kör i 110. En backe kommer, du behåller lika mycket gas (lika mycket soppa går åt) varvtalet minskar så även farten men bensinförbrukningen blir den samma. Nerförsbacke, tvärtom. "Farhållargasning" samma varvtal, dock en viss ökning för att behålla hastigeheten i backen ergo större soppa förbrukning, i nedförsbacke dito som manuell. Dvs Mer soppa vid farthållarkörning, dock marginell. *BAWORAK* |
|
|
Jag upplever när jag kör med farthållaren så gör jag av med mindre bensin. Den troliga orsaken i mitt fall är att jag parkerar den runt 110-120, med om jag inte använder den så blir det gärna att man följer tempot i vänsterfilen som i gärna hamnar runt 130-140 (E4 & E18) + ryckigare körning. //Crille The voices in my head stopped talking to me long ago. Now they talk to each other, about me. |
|
|
Min egen erfarenhet är att jag åtminstone inte ökar min förbrukning med farthållare. Nu har jag farthållaren på TDS:en om det spelar någon roll :) Farthållaren är inte så "aggresiv" i sin acceleration som man själv (läs jag) är varför jag tror det jämnar ut sig. Manuellt gasar man inte alltid på i ex. uppförsbackar som farthållaren gör, å andra sidan så accelerar jag själv snabbare när jag upptäcker att jag tappat för mycket fart. Men vilket ljuvlig uppfinning farthållare är dock ;) --- Always Diesel |
|
| Skulle oxå vilja minnas att det ska få ner förbrukningen... =/ | |
| Bränsleförbrukningen blir lägre om man kör utan farthållare. Givetvis måste man jämföra vid samma hastighet. Men det är ju bekvämt med farthållare. | |
|
Förbrukningen minskar MED farth. Iaf på jämförelseobjektena 523i-97 och 735iA-88. Mvh Janne. |
|
|
Ja Janne> 523an dra säkert mindre bensin:-) *BAWORAK* |
|
|
Teorin med lägre med f.h tror jag på. Svårare att ligga konstant utan, blir ju aut. att man gasar på mer i utförsbacke utan f.h och det är lätt stt smyg-öka hastigheten när man kör utan. /Johan |
|
|
Men det bästa är man klarar lappen. Lätt hänt med bimmern att man gasar lite för mycket. :-) //Crille The voices in my head stopped talking to me long ago. Now they talk to each other, about me. |
|
|
Svante...Jag menade naturligtvis inte en jämförelse mellan dem båda bilarna :) Under litern på långkörning med inkopplad farthållare på 735:an.Går icket med enbart gasfoten o grotthjärnan som "broms" någon längre sträcka ;) 523:an har kommit UNDER 0.6l/mil med farthållarkörning på långfärd...OBS min gamle fars körning...dvs ingen direkt aktiv körning :))) Mvh Janne. |
|
Sixten |
Har en 525iA -91 och har kollat på detta, den drar ca.0,2 l mindre /mil med farthållare ( Långkörning). Har varit nere på 0,72l/mil. Jag har haft farthållare på mina 3 senaste bilar och har samma erfarenhet från alla 3. 525iA |
|
Självklart kan man köra snålare utan farthållare. Den som inte klarar det kan inte köra på rätt sätt. |
|
|
Drar mera MED farthållare! Om man inte kör på totalt lodrätta vägar för jämnan... Min hjärna/ögon har bättre framförhållning än vad farthållaren har! M.V.H. |
|
|
Drar mindre med farthållare. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
He. Många bud tydligen, min erfarenhet är märkbart lägre förbrukning med farthållare inkopplad. Så påpasslig som den är vid minsta "hjälp" vid nerförslut osv kan man aldrig vara med manuell gaspedal. Givetvis håller den ju jämn fart även när det går uppför men å andra sidan kommar man över fortare och får inget "överskjut" som det gärna blir annars. Alla undersökningar visar väl att jämn fart ger lägsta förbrukningen vill jag minnas. Möjligt att det varierar på olika modeller, på M52 stängs bränsle/tändning av så fort man släpper av på gasen. Ställ in tom station på AM, dra upp och lyssna på tändstörningarna och jämför med/utan farthållare. Man märker hur farthållaren jobbar, ekonomimätaren är betydligt långsammare i sin visning. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.