AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.648

Förvirrade poliser!

Sida 3 av 3
Alla får göra detta, faktiskt. Hur dumt det än låter så innebär "tjänsteutövande" ett större ansvar och kräver större varsamhet än att köra som privatperson till akuten med barnet osv. Verkar skruvat kanske men är inte desto mindre sant.

FP
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Blev utskälld då jag svängde in vid en poliskontroll de satt upp vid min parkeringsplats en gång (kanske en sisådär 5-6 år sedan).
"-Vi har inte vinkat in dig, KÖR!"
Sa att det struntar jag i då min parkeringsplats är där (15m längre bort). Han tappade fattningen totalt och sa att jag inte fick parkera där iallafall vilket jag struntade i och parkerade.
Han började gapa åt mig då jag klev ur men blev nedlugnad av sina kollegor som kom över och bad om ursäkt å hans vägnar.
Även poliser har dåliga dagar ibland tydligen.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Även vi som vanliga bilägare får överskrida vissa regler.Vi akut sjukdom så kan du passera rödlljus tex om du har ett sjukt barn i bilen.Jag har gjort det och hade en Polis bakom mig som ville stoppa mig efter en rödkörning men sen när dom fick veta att min son var mycket sjuk så fixade dom fri väg framför mig till sjukhuset.Hyglo

BMW e lag
Jag körd genom en radar i 50 på 50 sträcka och tänkte fan så bra att jag var laglig för engångs skull, men helt plötsligt kliver dom fram och stoppar mig och jag tänkte va fan är det nu då.. Fatta inget först tills han sa att jag inte hade lyset på.. Hade köpt bilen samma dag och den var importerad så den hade inget automatlyse... så kan det gå.. det kostade mig 800kr de..

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
Danne.Z
För upplysnings skull ska jag berätta att utryckningsfordon ENBART får använda blåljus i sk trängande fall dvs då någon utsätts för livsfara.
Ra
117
Rauski
520i -91
kul läsning....
Förr i tiden blev det väl mycket "sponken" , men jag har varit helnykter i många år nu...
Blev stoppad för ett par månader sedan..vevade ner ..
polisen frågade: har du druckit ?
VA! SYNS DET?? frågade jag förvånat... det är ju mer än 7 år sedan...sedan fick jag (ändå) blåsa o visa körkort :)

Äntligen BMW :)
Ra
117
Rauski
520i -91
Kul läsning...
förr i tiden blev det lite väl mycket "sponken" , men har varit helnykter i många år nu...
Blev stoppad för ett par månader sedan..vevade ner...
polisen frågade: har du druckit?
VA! SYNS DET? frågade jag förvånat...det är ju mer än 7 år sen sist...sedan fick jag (ändå) blåsa o visa körkort :)

Äntligen BMW :)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Rauski: jag ger dig brons i tävlingen: Trådlyftning!

328án: Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Constrictor: Man har ju sett värre....

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
sh
820
shu!
525i -91
Sponken trodde jag bara man sa här uppe i norr :>

Men tja, har blivit stoppad rätt många gånger . Bara böter en gång dock , för att jag "missade" en stopskylt. Annars har jag klarat mej rätt bra.

Mvh Robbin
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>D-diddy, du skrev: "300+: skottpengar på trafikpoliser????? Hur gammal är du? är du inte redo att ta konsekvenserna för ditt eget handlande? Att ha åsikter om vissa lagar är en sak, det har vi nog alla. men att gå därifrån till att skjuta poliser. Skäms !!"

Kan det vara så att det är Foten du ska prata med o inte mig?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
jag skulle åka förbi ett ställe där det va partaj och såg lite försent att det va en kontroll en bit fram.
när jag kom fram blev jag stannad för att jag hade possitionsljus och dimljus på..vi diskuterade lite bara å han sa till mej att köra med halvljus..
ca:100 meter och 20sekunder senare blev jag stoppad igen efter samma väg..hehe
då fick jag blåsa och visa körkort..
kan ju inte bli annat än less

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
VM i trådlyft ännu engång, dock är tråden rolig så låt den leva...

------
/Chrille
Länk
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
haha..
är ny medlem här så jag tänkte dela med mej av mina erfarenheter..

Len
med tanke på de två motorcyklister dom gjorde till invalider ---genom att göra en överraskande U-sväng utan koll på huvudled, så kan man tycka precis vad man vill om deras praktfulla grodor..

(Lv 263 i aug. 2004)

L
Polisen behöver endast använda ljus och ljudsignaler när de påkallar fri väg. De får lov att föra utryckning i höga farter utan att påkalla fri väg med.

En polis får aldrig bryta en lag, men däremot är de tillåtna att bryta exempelvis heldragen linje om tjänsten kräver det. Omständigheterna vet man aldrig till 100% eftersom de kan exempelvis fått något på radion som de börjar att köra mot, och detta sedan blir återkallat.
Ovanstående var svar på näst sista inlägget första sidan i tråden.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fattar inte varför så många klagar på att dom blir stoppade av polisen? Det tar 3-4minuter och sen får man köra vidare. Tycker att det är bra att polisen är ute och kontrollerar. Det plockas in ganska många rattfyllon i dessa kontroller. Sen att kalla poliserna skällsord bara för att dom gör sitt jobb. Det är riktigt lågt. (Lägre än Glocalnet tom. ;) ) Tänk om folk skulle kalla er för allt möjligt pga det ni jobbar med?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Det finns en hypotes om att var 100:e bilförare kör onykter, och denna statistik stämmer väl överens med hur många som åker fast vid polisens kontroller.

Jag vet att polisen hade en kontroll på kungsholmen en kväll. På åtta timmar gjorde dom runt 300 kontroller, tog 4 rattfyllor samt ett tiotal grov olovlig körning (ej körkort).

Så jag kan väl anse att kritiken från denna tråd är ganska ogrundad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.