AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.644

Förvirrade poliser!

Sida 2 av 3
Efter lite snabb matematik har jag räknat ut att jag blivit stoppad
sjuttiofem (75) ggr på 5år!!!!!!!!
(detta är då en ungefärlig siffra kan diffa +15- -15ggr)
tagen för fortkörning 1 gång 108km/h på 90-väg.
har blåst säkert 50-60ggr
flygande besiktning 2ggr
Felaktig belysning 2ggr
Fortkörning utan böter 1gång
utan bälte 1 gång (inga böter då heller)
Vårdslöshet i trafik 2ggr (inga böter då heller) (sladdade lite väl brett på helt fel plats vid helt fel tidpunkt ena gången, körde MC på bakhjulet andra gången)
Tagen vid streetrace 1 gång
Störande av ordning (eller vad det kallas) 3ggr
mfl.

Var hämtar jag ut mitt pris?? =)

Drive hard or go home..!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
bjoerck: Hur vet du att jag bröt mot några trafikregler? Jag skrev aldrig att jag överskred några hastighetsbegränsningar. Tycker nog att du ska ta reda på alla fakta innan du uttalar dig!

//Thorssa
Thorssa: "Vi låg på en tvåfilig väg och gasade ikapp..."

Detta är tillräckligt för att fällas för vårdlöshet i trafik oavsett den aktuella hastigheten. Du kommenterar polisens beteende i trafiken samtidigt som du själv gasar ikapp. Det tycker jag är att kasta sten i glashus.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Till och med säkerhetsbolaget tre lingon eller säcken eller vad man nu väljer att kalla det. Även dom får bryta mot regler under larmuttryckning.
Bjoerck> Hur ska man kunna fällas för vårdslöshet i trafik om man ligger i brevid varandra???
Då blir man ju fälld varje gång man gör en omkörning???

Drive hard or go home..!
318drifter: Fråga vilken polis som helst vad de anser om kappkörningar. "Vi låg på en tvåfilig väg och gasade ikapp..." kan bara tolkas på ett sätt. Nog om det. Thorssa är säkert en förståndig ung man.
Visa användare
1.981
Thorssa
Jag tycker väl kanske inte att det är riktigt lika allvarligt när två bilar accelererar på en motorväg som att en polisbil uppträder på det viset jag beskrev.

//Thorssa
Så, så, inte gnabbas mera. Alla vet ju vad "gasa ikapp" innebär, och skillnaden mot vanlig omkörning osv.
Det paradoxala med utryckningskörning är att så fort ljud och ljussignaler aktiveras så inträder ett mycket större ansvar för körningen gentimot andra trafikanter, medan vem som helst, polis eller inte, får köra "mot reglerna" om det är nödvändigt för att t.ex hinna in till sjukhuset med ett akut sjukdomsfall.

FP
Forts.
I fallet ovan är det frågan om polisens körning utan varningsutrustningen påslagen skulle hålla i rätten som "trängande tjänsteutövning", annars får de definitivt inte göra som det beskrivs.

FP
Visa användare
1.981
Thorssa
Borde de inte i fallet som jag beskriver åtminstone kunna slå på blåljusen tills de har gjort sin vändning så att vi som står och väntar på grönt blir varnade? För om det var en utryckning så borde de ju kunna göra det och var det inte utryckning så borde de inte gjort så över huvud taget!

//Thorssa
Om ni hade rött ljus och inga andra bilar var i rörelse vid platsen så behöver inte blåljusen användas. Det är upp till polismannen att avgöra när denne anser det vara nödvändigt att påkalla uppmärksamhet via utryckningssignaler. Oftast brukar dock polisen använda blåljus vid u-svängar och dylika manövrar.
Visa användare
1.981
Thorssa
Ja man tycker ju det vore lämpligt för vi hade ju kunnat få grönt när som helst och är den som står längst ifrån polisen ouppmärksam så kan det ju smälla.

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Jag kan inte svara på om det var fler bilar i rörelse men vi korsade ju en motorväg så isåfall KAN de komma med hög fart även om man ska ha kommit ner till 50.

//Thorssa
Om det inte är ändrat sedan jag läste utryckningskörning så får inte blåljusen enbart användas vid färd, bara vid stillastående bil. Vid färd under utryckning skall ljus OCH ljudsignaler användas, fast i realiteten ser man att de gör lite som de vill.

FP
Visa användare
1.981
Thorssa
Ja men bara de hade påkallat vår uppmärksamhet.

//Thorssa
Folke: Det verkar oerhört opraktiskt att inte få nyttja endast blåljus vid utryckning. Nattetid brukar blåljus ge fullt tillräcklig effekt. Under dagtid räcker det att använda sirener vid korsningar, övergångsställen och andra ställen där extra uppmärksamhet bör påkallas. Vidare kan det för polisen vara väldigt avslöjande att använda siren om utryckningens syfte är att gripa gärningsmän med "händerna i syltburken".
Mitt tips är att vi förlitar oss på den gode Ingemar Jeanlo ännu en gång: Länk

Har inte läst riktigt hela, men det rör sig om regler för utryckningskörning iaf...

Mvh Elvis
Jepp, kan hålla med om att det kan vara opraktiskt.
Ingemar skriver att det är upp till föraren att tolka, detta lämnar verkligen utrymme för "egna tolkningar". Jag tror det är nya regler sedan en kort tid tillbaka för detta. Jag har reparerat en hel del larm och utryckningsutrustning för bilar, förr var de till och med kopplade och utförda så att det endast gick att starta gemensamt men det har säkert ändrats.

FP
D-diddy
300+: skottpengar på trafikpoliser????? Hur gammal är du? är du inte redo att ta konsekvenserna för ditt eget handlande? Att ha åsikter om vissa lagar är en sak, det har vi nog alla. men att gå därifrån till att skjuta poliser. Skäms !!

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Både tull, läkare och distriktsköterska får överskrida hastighetsbegränsningar, rödljus m.m. när tjänsten kräver, och dom har varken blåljus eller sirén. Dom måste dock precis som utryckningsfordon ta ansvar för sitt handlande.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.