AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.936

Tips för billjudsbygge till E36 Coupe

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Lite osäker på hur du menar. Är det en basreflexkonstruktion eller bandpass?
Rör det sig om en basreflex måste både elementets kon och portarna ha fritt att spela in i kupén, inte bara en av dem.
För att porten skall bete sig korrekt måste luften kring mynningarna kunna röra sig obehindrat, annars blir avstämningen fel.
Robsarve
Nej, nej nej!

Förlänger du portarna så förlänger du dem, oavsett i vilen ände du gör det!

I så fall får du lossa portarna, dra upp dem till rätt höjd och sen lägga i motsvarande bit solid fyllning (en träbit går bra) för att kompensera för den borttagna rörvolymen.
Nu har man äntligen fått in baslådan. Vart en tvåkammarlåda som sagt, med ett basrör upp igenom hatthylan. Vilken skilnad det vart på basen, lagom till hjärt och lung räddning =)
Kan absolut rekomendera det här sättet att byggga bas på i bmw bilarna.

Inte om du skall "koppla" dom till lådan, och i annat fall blir det bara konstigt ljud, du har igentligen kontruerat ett bandpassystem med skuffen och portarna genom hyllan som en del av systemet. Läs inläggen igen. Du kan inte förändra de befintliga portarna, isf måste du placera lådan (porten) alldeles intill hatthyllan, som inte får vara för tjock osv. Obs att i t.ex en basreflexlåda måste både element och basport spela in i kupén om du skall få in mer än bara ett smalt frekvensområde, och högtalarelementet får inte stängas in mot en vägg, hylla osv.

FP
OK, blev lite dubbelinlägg där.

FP
nockenwelle :

Jag menar som så här.

jag har en baslåda"basreflexlåda" med ett 260mm basreflexrör som den ska vara.

Sen så vill jag ha in ljudet i kupen som jag leder in med 2st rör genom hatthyllan.

Längden på dom som går in genom hatthyllan spelar väl ingen roll hur dom är ?

Doms uppgift är ju bara att ta in ljudet i bilen.

lådan med basen är riktade mot bagageluckan,rören genom hatthyllan är fristående inget med basens reflexrör att göra.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beroende på rörens längd, kommer de att filtrera bort eller "förstärka" vissa frekvensområden i ljudet.
Ljud av olika toner har ju som bekant olika lång våglängd!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
OK, så du menar att lådan (port + element) spelar in i bagagerummet ochljudvågorna skall fortplanta sig från den volymen, via rören, in til kupén. Vad du egentligen får är då ett högre ordningens bandpassystem (alltså det sammanlagda systemet, element, låda, basreflexport, bagageutrymmet och de två extra rör du talar om). Sådana system är mycket kinkiga när det gäller att allt blir rätt avstämt, vilket det knappast kan bli med tanke på bagagerummets egenskaper.
I realiteten är det nästan omöjligt att förutse hur din lösning kommer att bete sig. Frågan är om det över huvud taget är någon idé att sätta rör i hatthyllan. Det är kanske bättre att bara ha öppningarna.
Det är definitivt bättre att bara ha en öppning/galler i hyllan. Bäst vore det om lådan med element och port kunde sitta tätt mot denna öppning men det kan kanske bli svårt rent mekaniskt att få till.
Många resonerar på liknande vis och tycker det låter "mulligt" med skuffen som resonanslåda osv. Man får komma ihåg att frekvensgången blir helt okontrollerbar och förändras med ev. innehåll i skuffen. Öppningarna släpper dessutom in en massa oljud, väg och resonansljud från skuffen.

FP
Sk
4
SkalMan66
520i Touring -01
Det verkar ju faktiskt som om BMW lyckats( tur eller inte?) få till placeringen av högtalarna nere vid fötterna trots allt. Visst kan ljudbilden bli lite högre genom att flytta upp bas/mellan element till tex instrumentpanelen men det medför ju också stora ombyggnationer!I mitt fall funkar det helt ok-sitter inte och toklyssnar efter alla detaljer i bilen iallafall (får min beskärda del på jobbet!). Dock kan ju en högre placering ( i A-stolpen eller vid backspeglarna) av diskanten rekommenderas-testa att rikta dom mot varandra eller tom lite framåt! Utnyttja gärna orginaluttagen bak i hatthyllan och såga/plasta till en platta som passar direkt i/under uttaget och sätt dit en 8:a eller 10:a openair (utan låda) eller i en sluten låda beroende på elementet samt om det sitter fällbart baksäte eller inte. Jag kör själv med Dynaudio 5,25" 2-vägs system fram och två Rockford 8:or bak i hyllan-låda till basarna ska plastas och steg ska monteras i och kopplas(RF så klart!).Som cd används antingen en gammal Alpine eller en Nakamichi och kablage från Monster Cable. Ang kabel dragning så kan jag rekommendera att dra signalkabel under mittkonsollen och strömmen längs med trösklarna( där det finns minst andra kablar pga störningsrisken).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.