|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag vill gärna ha lite tips å ideer på ett billjudsbygge till en Bmw E36 Coupe. Vill byta allt till lite bättre grejer. Tips på framsystem, vad får plats i dörrsidorna utan att man behöver bygga om för mycket. Bra högtalare för hattyllan, tänkte 3-vägssystem. hyfsat slutsteg å baslåda. nödvändigtvis inte separat utan kanske en aktiv baslåda med inbyggt slutsteg. annars dubbla 10" ev. 12" kikat runt lite, men vill gärna höra om någon intresserad kan ge lite tips på vad du har för anläggning tex. Stereon jag kör med är en Blaupungt Los Angeles som har uteffekt 4*47w med Sub-out. Bygge för mellan 5-10 tusen borde räcka mer väl. bomba mig :) | |
|
ingen som orkar, förståligt. inte hela världen, jag har bestämmt mig för att åka till MDS å plocka upp ett färdigt kit, MDS fullsystemspaket för finsmakare. det blir säkert bra :) Länk |
|
|
ok då ,innan Du åker dit så kan jag väl ge Dig lite fler "råd"... OM Du bor i Stockholm el dess närhet så bör/ska Du åka till PM Shopen. Prata med Abbe som jobbar där, för han har nämligen byggt i en Beemer , tom en E36... Men givetvis finns d fler butiker än så Du kan åka till, tyckte bara att d kan vara "roligt" att prata med nån som har erfarenhet av E 36 karossen... Så, d var MITT tips d... :-) mvh Rutger...som inte vill rekomendera nått speciellt märke eftersom detta är en fråga om tycke o smak...DINA öron bestämmer vad DU tycker låter "bäst", inte mina öron... |
|
|
Jag tycker att du ska lägga ner mycket energi på ett bra framsystem som mål 1. Själv är jag helt såld på DLS och har ett kit ur Magnesium serien som jag är mycket nöjd med. Många E36-ägare gillar Amega och MBquart av ngn anledning så det är värt att kolla upp. Det andra som du ska satsa på är en välbyggd bandpasslåda med portarna in i kupen. Jag vet att bandpass är svårare att bygga men man har inte roligare än man gör sig heller... Satsa på bra komponenter när det gäller huvudenhet och slutsteg och stirra dig inte blind på RMS watt. Kolla testerna i bilstereotidningarna istället. Detta är mina åsikter som funkar suveränt för mig... I min E36 Coupè som jag bygger för fullt i har jag: Panasonic 983- var det nu var (Silver med stor blå display) DLS MS6 framsystem 6,5" bas i nederkant av dörren och diskant bakom backspegeln. Kicken och den andra s***** är borta. Tvåkammare Bandpass med 1 DLS Magnesium 12. Dubbla portar upp i hatthyllan. DLS "The big three" Slutsteg till framsystem och bas. Typ så. X-antal mega tums basar bak och original framsystem är för raggare som kör bilar av visst svenskt fabrikat som betyder "jag rullar" på latin... Lycka till! Mvh.B Mvh. B |
|
|
Bluebeemerboy, tänkte byta frammsystem i min 325;a -92 och var inne på att sätta ett par 6,5 nertill längst bak på dörrarna, Då undrar jag om det är där du satt dina högtalare och om det funkar bra för dig. Mvh /perra |
|
|
Hmm.. ingen som lyckats klämma in 6.5 tummare i orginal position fram på E36 ? Är 5.25 orginal eller ? Vill helst inte avvika från orginal utseende, eftersom att det är galet mycket bilinbrott i den här stan verkar det som.. |
|
|
Håller med grabbarna, spola påhittet i hatthyllan utan gör då här: (steg för steg efter smak och ekonomi) 1. Bra framsystem (gärna i orginalhålen) 2/3 väg med ett ljud DU gillar för din musik smak ( min personliga smak: Infinity eller MB Quart) 2. Dito i bakre orginal hålen ( drivs med inbyggda effekten i headuniten) 3. bra steg på ca 50W RMS/ kanal av god kvalitet ( gärna 4 kanaligt) som driver fram systemet 4. Sub i liten lämplig låda drivet av andra "halvan "av steget i punkt 3 När du är här bör du spenderat ca 10-11000:- och ha ett ljud i bästa HiFi klass, grattis!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för hjälpen !! Var rädd för att det skulle vara svårt att få fram ljudet när högtalarna satt nere vid fötterna, Men säger ni att det funkar bra för er, att ha dom där nere så sätter jag mina högtalare där också. Blir nog dls tror jag. /perra |
|
|
Håller med gasarmagnus till en viss del,men alla har ju personliga åsikter.Som sagt ett bra framsystem typ MA Audio eller Amega tvåvägs med filter&diskanter ca 2000kr.Bak( skulle jag om det var min bil kapa upp och sätta in 6,5" infinity koaxialer 1588kr. eller samma fabrikat men 5,25" 1488kr. Avsluta med en (i mitt tycke)väldigt billig och välspelande sluten baslåda med två GAS 8:or 248kr/st.Som kronan på verket ett Infinity RA 6006 slutsteg 6kanals för 4500kr och du har en MYCKET välspelande anläggning som du inte behöver skämmas för till den ringa summan 8600kr! Lycka till..... Hellre dö än fega! |
|
Robsarve |
Jag säger som jag brukar om e36: Ta bort nokiaskräpet i hatthyllan ersätt med rör från bandpasslåda. På så sätt bebehåller du den utmärkta ljudkomfort med stereon av som är en av e36:ans adelsmärken, eftersom det inte är öppet mellan bagage och kupé. Om du vill ha utfyllnadsljud bakifrån så är det frekvenserna 400-10000 Hz du vill täcka, då får du nämligen ambiensen och rumskänslan men sabbar inte ljudbilden fram med de övre diskanttonerna eller drar bak basen med midbas. Alltså är det inte en fullvägskoax du vill ha utan ett 3-4" mellanregister. Som du dessutom kan få plats med under orginalgallerna tillsammans med basportarna från lådan. Rekommenderar utfyllnadsljudet i e36 eftersom den dras med lite låg ljudbild om man använder orginaluttagen. |
| förstör man inte baslljudet om man förlänger rören från en bandpasslåda? | |
| Röret (eller rören) i en bandpasslåda kan inte förlängas utan att det påverkar basljudet. Om rören sitter instuckna i lådan kan man dock dra ur dem en bit, så att de sticker fram och blir lättare att integrera i t ex hatthyllan. Görs detta måste man tänka på att volymerna är beräknade med tanke på hur mycket rören sticker in i lådan. Dras röret ut en bit måste man kompensera den volymförändringen, t ex genom att limma dit en träkloss av motsvarande volym inuti den aktuella kammaren. | |
Robsarve |
Rören till en bandpasslåda måste ha korrekt längd. Däremot går det utmärkt att ha en del av röret utanför själva lådan. Lådvolymen inuti lådan måste korrigeras för hur mycket volym av röret som sitter inuti lådan. Hoppas jag var lite klarare nu. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
| Om du sätter in basar se då till att du först får ett steg som orkar kräma på ordentligt... | |
|
Hej, nu har man byggt lite ljud i 325a:an. Monterade ett dls 5,25 kitt i orginalhålen och diskanterna vid backspeglarna. Lät riktigt bra otroligt lyft jämfort med orginal högtalarna. Men nu till problemet får inte in basen i bilen, ovanligt problem va=) Har haft samma bas i nästan alla bilar jag haft med bra resultat inkusive en E-30. Men det som händer nu är att allt ljud stanna i bagaget så det bli nog att bygga sig en tvåkammarlåda och skicka upp basportarna genom hatthyllan |
|
|
Vad betyder 2-kammare? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
Robsarve |
I en bandpasslåda sitter basen i en låda uch spelar ut i en annan. Den lådan, främre kammaren, är avstämd med en port. Tillsammans med lådan som basen sitter i så blir det två kammare. Det finns även varianter där man har två basar i varsin kammare spelande in i en gemensam kammare som földaktligen kallas för trekammarlåda. tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
| Gör det nått om Basreflex röret är längre ? Det gör ju nånting om röret är kortare men om det är längre ? :D | |
|
Enkelt svar: ett avstämt rör kan inte förlängas eller förkortas. Lite djupare: Man kan ändra längden (lite) genom att även ändra diametern. Att bara sätta godtycklig förlängning på en befintlig avstämd basport leder till att högtalaren helt förlorar sina beräknade egenskaper. FP |
|
|
Om man av någon anledning vill att röret skall sticka ut mer ur lådan kan man flytta ut det, så att en större eller mindre del av röret befinner sig utanför lådan. Emellertid är de flesta lådor beräknade efter antagandet att porten sitter i lådan. Om så är fallet måste man ta hänsyn till att den fria innervolymen i lådan ökar om man drar ut porten. I så fall måste man montera fast en kloss av motsvarande volym i lådan, annars blir det som folke skriver, att lådans egenskaper kan bli helt annorlunda än vad som beräknats. Sedan kan det ju vara så att man faktiskt vill ändra avstämningen av lådan, exempelvis för att den skall passa bättre i den akustiska miljö den placeras i, men då skall man nog veta väldigt väl vad man håller på med. |
|
| okj,men om man nu har den precisa längden i baslådan och planerar att dra in 2 utomstående portar upp genom hatthyllan. det ska väl inte spela nån roll hur dom är ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.