|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken M3-modell är snabbast runt en bana? Subjektiv fråga kanske... M3:orna har fått fler hk efter hand men också blivit tyngre. Man vill ju gärna ha ACC, solluckor och annat snafs i sin racer. Vilken modell av dessa standard m3 (inte GT/EVO/CSL mm) är egentligen snabbast runt en bana som Knutstorp eller Gelleråsen? M3 E30 215hk M3 E36 3.0 M3 E36 3.2 M3 E46 Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! | |
|
Angående vilken som är roligast så sätter jag mitt vänstra silentblock på att det är M3 E30!! :) --- Min E30: Länk |
|
|
Ekblom har väl i någon tidning åkt Gelleråsen på 1.17 om jag inte missminner mig då jag snackade med honom om det. Ett förtydligande, han åkte alltså inte i sin gamla tjänstebil ;) Med SMGII:a var han .5 sek långsammare. Detta gäller standard E46 M3 och väl antagligen pressbilar. |
|
|
Beror nog på bana tror jag. Knutstorp är nog svårt att hänga med en M3 E30 tror jag, fast det är väl klart att M3 E46 är duktig där också. Knutstorp är ju dock rejält knixig. Gelleråsen är nog M3 E46 skitsvår att hänga med/av. M3 E36 tror jag dock har svårt att hänga med dessa två oavsett bana. Fast jag har ju inte testat, så jag kan ha gott fel. :) |
|
|
Håller med föregående talare; M3 E30 borde hänga av de andra på kurvig väg, men på en skiftande bana som Nordschliefe tror jag E46 hänger av de båda. Tänk er då Alpina B6 3.5S E30... om nu inte den bilen är för framtung måste den vara helt sanslös med sina 260 hk! MVH, E38B12 |
|
|
Jag tror E36 3.2 har bäst vikt/effektförhållande av dem jag nämnde. Samma prestanda som BMW M1 förresten... så trots 343 hk i E46 så ökade vikten för mycket i modellbytet. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
På BMW CS årliga knutstorp träff så brukar M3 3,2 (senast var en M Coupe snabbast) vara snabbast på masterdriver. M3E30 har lite för lite effekt. _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
CSL e helt sjuk ju! kör 7:50 runt nürnburgring ( stavning??? ) Enligt AMS samma tid som murcialgon ( stavning?? :D... ) och några sekunder bättre än Porsche GT3!! Det är helt sjukt ju!! Den kostar "bara" 800kkr och är 4-sitsig ( väl? )... Vanliga M3 E46 kör väl 8:17 eller nåt sånt va? |
|
|
Nästan allt hänger på däcken i dessa tester runt Ringen! CSL har Pilot Sport Cup i dessa tester. /RS2 |
|
|
Kan inte tänka mig att någon av de äldre M3:orna ska kunna hänga med E46:an. Det skiljer iaf 15 resp 8 år mellan modellerna... Är verkligen E46:an tyngre än E36:an? MVH Jonas |
|
|
Va m3jonas, en balanserad e30 ägare? Inte ofta man ser :) Jag tror att E46 piskar övriga på alla svenska banor där tex STCC körs. |
|
slumpen |
CSL;en är klart snabbast runt banan, inget snack om saken!! för det första har den en motor på dryga 270 HP och så är den rätt mycket lättare än de andra m3;orna (vet inte hur lätt den försa m3;an är men den kan vi ändo räkna bort). fast i CSL;en finns det ingen AC med mera och det är just för att det väger!! |
slumpen |
ja menade givitvis 370 HP!!!! |
|
Det är ingen AC standard i CSL nej men de flesta jag sett har valt till det... Personligen hade jag inte valt till nånting :) /Johan |
|
|
slumpen: M3 CSL är inte lättare än M3 E30. Den är bra mycket tyngre. |
|
|
M3 3.0 -93 lite hemfixat chassie, Pirelli Z Corsa Hög 1.09 runt Knutstorp. Nån annan som har några tider? Det är ju ganska svårt att få en uppfattning om vad en orginalbil går för då de flesta bilar man träffar på, tex på en BMW Sport Klubbs träff är på något sätt modifierade för ändamålet. Tex. en orginal M3 E30 -88 tycker inte jag är särskilt upphetsande Lite tröttare än man tror och inte så skarp i uppträdandet som man skulle önska. Men med lite andra komponenter i chassiet (som dom flesta har efter 15 år och ???mil) och lite andra kammar (som dom flesta har) då börjar det likna nåt! En M3 E36 är snabbare än motsvarande E30 liksom E46 säker är snabbare än E36:an. En rolig grej är dock, att på tex. Kinnekulle så ligger de snabba förarna innom samma 2 sek intervall med stor spridning på materialet (hkr & årsmodell). Det bilarna har gemensamt är att de mer eller mindre har modifierats för uppgiften. Ta tex. däcken, minns inte i vilken tidning jag läste artikeln men den avhandlade däck till M3 E46 och de testande några olika märken på bana och med vartiden i fokus. Vad jag har sett verkar det som Michelin pilot sport monteras på dom flesta orginal? i alla fall så var Pirelli asimetrico 2-3 s snabbare per varv! Så det borde ju var prio ett att byta bort orginal laggarna !!! om man vill vara snabb på banan! Däcken spelar altså en avgörande roll. / John |
|
|
Här är en länk med tider..alla tider är med stående start! Länk själv så åkte jag med original motor & 15" gatdäck.. var snabbast på knutan med gatdäck alltså inga R-däck el liknande. |
|
|
Kul att se att man kan rasta en M5 med en 318i... Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
Fredric, Kul info! Inte så förvånad över att M Coupé är snabbast. Suverän motor samt att den ju har lånat bakvagnen från E30! Tiderna speglar ju iofs skillnaden i förarnivå ganska väl... Micke |
|
|
mikren-6.. den M Coupè var långt från original kan jag lova..:O) |
|
|
Varför åkte du i klass 4 Fredric? Såg att du hade tiden efter mig! Usch ja det första varvet jag körde den dagen..... tävlingsnerver ja inte finns dom hos mig. Angående tiden för Kenneth i Z3M så är den helt otroligt bra 1,13,63 är ett snabbt varv även för ett flygande och då var detta med stående. Respekt. även om bilen ifråga var kraftigt modifierad för banåka. Det bevisar ju bara att man själv har mer kvar att prestera..... /John |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.