AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.491

avgassystem, ljuddämpare

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
wadel: Ja, avgaserna går flera varv genom flera kammare. Ljuddämparen består av två eller tre "våningar" och tre olika kammare i varje våning...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Då kanske det ger liiiiite effekt att köra med annan slutburk , de simons mojjänger jag satte på ser man rakt igenom.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är motorn i övrigt i original eller näst intill så ger det sannolikt ingen effekt oavsett vad man gör med sista ljuddämparen.

Jag ville ha ett lite maffigare ljud och började med att bygga om slutburken. Jag rensade den helt på all skit som fanns i den, drog två perforerade rör rakt genom och packade med dämpull runtom. Den var trots detta knäpptyst.
Nästa steg var att tömma slutburken helt, bara en helt tom burk med två rör ut och två rör in. Knäpptyst.

Det slutade med att jag byggde två rör i rostfritt med slutrör med dämpinsats på, det blev helt perfekt enligt min smak. Man kan antingen glida fram väldigt diskret eller gasa på och låta det höras att det är en tolva som jobbar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Har ej dykt upp några dämpare med 2x ingångar ännu på slutdämpare på simons. =(

wadel: Jag tänkte fråga, Eftersom orginalrören är hyffsat krokiga, slipade du av det rakt av precis där orginalburken slutar? Så ser det ut som att det kan bli hyvsat rakt bakåt iaf.
Hur gjorde du när du satt fast dämparna? svetsade fast på röret? eller med slangklämma? kan väl bli besvärligt att svetsa ihop om man inte plockar loss hela bakre dämparn som sträcker sig med en bit rör efteråt.

MVH
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Kan du inte göra som jag då och köpa 2 st "universal" med samma diameter på rör som 750 har original ? det blir iaf. billigt och kvaliteten verkar vara ok för det priset även om man helst vill ha rostfritt...

jag snittade av dom precis där originalljuddämparen slutar ja , går ju med vadsomhelst såg , ellelr tigersåg elelr vinkelslip , ja körde med plasmaskärare för att det är tyst.

Sedan gnodde jag av färgen i änden på simons brukarna och svetsade fast med vanlig mig-svets , det är tjockt gods i både originalrör och simonsbrukarna så man behöver inte vara rädd att bränna igenom.

självklart fick jag ta ner hela systemet efter katalysatorerna då jag vare sig är akrobat eller orm-människa :-)

Dock punktade jag fast burkarna med avgassystemet på plats för att det skulle bli rakt , men det behöver man inte om man är lite proffsigare på att svetsa än vad jag är , jag svetsar väldigt sällan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.