|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
min kära lilla flickvänn kopplade fel när hon skulle få start hjälp o nu så laddar inte generatorn. Jag har bytt laddnings regulatorn men den laddar iaf inte, vad kan det vara för fel då BMW är bäst förutom när det krånglar.... | |
|
Hmmm, inte snällt att skylla ifrån sig på flickvännen =) HAr du mätt upp laddningen, eller lyser laddlampan? Eller är det så att batteriet inte tar emot laddning? __ www.e21.se/forum |
|
|
Kanske kan vara DIODERNA i generatorn som pajjat. De gör om generatorns växelström till likström. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Ifall laddningslampan i instrumentpanelen är trasig så laddar inte generatorn. Lyser dock lampan nu så är det inte det felet i alla fall. Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
laddnings lampan lyser men om jag kopplar ström på den blå kabeln så laddar generatorn...Vart går den kabeln?? BMW är bäst förutom när det krånglar.... |
|
|
kolla så Jordkablen är som den ska.. prova med att dra ny jord samt pluskabel från generatorn??? --- King of the road |
|
|
om jag kopplar den blåa kabeln direkt på plus så laddar den BMW är bäst förutom när det krånglar.... |
|
|
kan det vara så att kabeln har brunnit den går ju från instrumenteringen till generatorn BMW är bäst förutom när det krånglar.... |
|
| Var med om samma sak på min förra bil (visserligen volvo men gissar att ström och annat skiter i bilmärke...) och det var dioderna som hade gett upp. Inte lätt att byta eftersom de satt inpressade i en aluminiumbrygga. Och volvo sålde varken lösa dioder eller diodbryggor så det var vuxendagiset (clasohlson) som blev räddningen. | |
|
lämna in den på generatorservice, de gjorde jag när ja hade exakt samma fel som du.. gick på 600lappen och de va de värt.. då fick jag uppmätt fram o tillbaka upp o ner.. dioder, kol m.m kollat o grejjs.. kablarna vid generatorn bytta, +polen på generatorn hade brunnit upp.. inte en chans att ja märkt de innan om jag inte grävt mig ner o letat efter generatorn och öppnat den o grejjat.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nog så att du har bränt en eller flera dioder i generatorn tyvärr.Det brukar till i stort sett 100% vara så om man kopplar baklänges. Det går att repa om du hittar dioder eller lämnar den till en bilelektriskfirma. Om man mäter med en 9V summer eller diodprovare på generators B+ så ska det leda om du sätter + på godset och - på B+ skiftar du + o - så ska det inte leda över för då är isåfall någon eller några dioder trasiga. (själklart med generatorkablar och batteri bortkopplad.) ///MVH Hasso Länk |
|
ok tackar tackar jag ska prova att mäta upp dom då |
|
|
Ja då var det som jag trodde då. Det är inte roligt när dioderna går sönder Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Dioderna verkar vara hel... BMW är bäst förutom när det krånglar.... |
|
| Kan någon beskriva det rätta förloppet då man ska ge/få starthjälp. | |
|
Självklart.. VÄRDBILENS -pol till DINBILS -pol VÄRDBILENS +pol till DINBILS +pol Vrid på nyckeln i DINBIL och sen e de klart.. VÄRDBILEN är den du vill ta ström ifrån DINBIL tog ja som ex på den bilen du vill ha hjälp med att starta |
|
|
Nja....håller inte med riktigt! Följande ordning är den rätta för att undvida problem i möjligaste mån: Givare = bil med friskt batteri Mottagare = bil med urladdat batter som skall startas med starthjälpen Kolla att batterierna har samma spänning (12V). Kolla att inte någon av bilarna har omvänd polaritet (plusjord), vilket iofs är ovanligt... Kolla även att bilarnas chassi inte har förbindelse med varandra. 1: Koppla in pluskabeln (röd) på givarens pluspol. 2: Koppla in pluskabeln på mottagaren pluspol. 3: Koppla in minuskabeln (svart) på givarens minuspol. 4: Koppla in minuskabeln på mottagarens lämpliga jordpunkt (t ex motorblocket eller speciellt avsedd jordpunktsanslutning, som sitter långt bort från batteriet. Innan man försöker starta mottagarbilens motor, skall givarbilens motor vara startad! Gör man på ovanstående sätt, minskar risken för felkoppling och man minimerar risken för att eventuell gnistbildning som kan uppstå när sista kabeln ansluts till mottagarbilen, får eventuell knallgas från batteriet att explodera. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
värdbilens + din + värdbilens - din bils chassi pga gnist bildning ska man sätta i chassi motverka knallgas explosion BMW är bäst förutom när det krånglar.... |
|
| Tre olika förslag hittils. | |
|
Babeloba skrev samma ordning som jag gjorde! Tror du inte på mitt förslag kan du läsa denna broxchyr från Tudor: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B och babeloba har helt rätt! ett skolexempel på hur man ska göra. Dock har jag nån gång när mitt batteri varit för dåligt blivit tvungen att köra minus till minus för att få fart. Automat är bekvämt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.