|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Fisken |
det är mycket möjligt, hur kollar jag det på bästa sätt, alltså hur snabbt ska den snurra??? |
|
Vet inte om jag missat, men vad har du för bil, så underlättar det en del att ge svar. Det där med luftningen har "ventilerats" mycket, luta bilen osv. Säkert inte alls fel men personligen har jag (och en del andra) lyckats genom att göra så här: Fyll upp vatten, starta, dra på lite värme på kliman och halv fläkt. Lätta på luftskruvrna (en vid ex-kärlet, en på termostathuset) och släpp ut tills bara vatten utan bubblor kommer. Varva lite, kläm ihop slangarna ett par gånger. Fyll upp igen och upprepa en gång till. Fyll upp och kör en sväng, håll koll på mätaren, kolla en gång till att bara vatten kommer ut när man öppnar lite lätt på skruvarna. Dra inte för hårt, de tätar med gummipackning redan vid lätt åtdragning. Klart, tar en kvart max! Tre olika manualer på E39 säger likadant, inga problems, men OM det är luft kvar på olyckligt ställe så måste den bort. Dålig kylning på låga varv kan annars kanske bero på dålig vattenpump eller delvis igensatta kylkanaler eller kylare. Liten diff från kl 12 på mätaren spelar liten roll men den skall inte vandra efter uppvärmning. Snabb uppvärmning 5-8 min är bara bra, det är inga 12 liter som skall värmas upp, termostaten (och vattnet i kylaren) kopplas inte på förrän motorn är varm. FP |
|
|
Fisken: Den ska vara trög att vrida runt när motorn är het (över normaltemp). Annars ska den frihjula (gå lätt). Stäng av motorn innan du känner på den :-)) FordLTD Min BMW Länk |
|
Fisken |
vad kostar en ny kylar´fläkt?? är det svårt att byta själv?? |
|
jag hadde en 750 innan och fick det problemet det var fläktkopplingen kostade har jag förmig runt 900 det är lått att byta själv den sitter gängad på vattenpumpen har för mig att den är vänstergängad |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.