AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.477

Coolant Level

Sida 1 av 2
Un
45
Unior
525 -91 E34
Har idag bytt givaren till kylvatten-nivån & det slutade då varna för nivån. Men sen när jag varit ute & kört en tur så varnade den när jag stängt av motorn!
Öppnade då locket på expansionskärlet & det var ett jäkla tryck där i men när jag tittar så är det inte dåligt med kylvatten!
Ska det verkligen vara sånt tryck?
Ska luftskruven vara stängd helt eller ska den vara lite öppen för att förhindra att det blir tryck?

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Har fortfarande samma problem med min. Max kylvatten, givaren bytt men varnar för låg nivå. Har även luftat (måste detta göras åtskilliga gånger och ska motorn vara igång?). Ett jäkla tryck ska det vara, därav varningstexten på locket :-) Luftskruven ska vara helt stängd.
polman
motorn ska vara igång och termostaten ska ha öppnat (känn på den nedre kylar slangen att den är lika varm som den övre,är den inte det så har inte termostaten öppnat än.)dvs varmkör bilen ordentligt,öppna luftningsskruven som sitter brevid påfyllnings locket ca 1 1/2 varv,håll ca 3000 varv,finns det luft så "spottar" det ur lufthålet och sen kommer det bara kylvätska,skruva igen luftskruven.klart.

Polman Oo=00=oO
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När vi luftade min bil efter att ha tappat kylvattnet
för motorvärmarmontering(sitter fastspänd i avtappningspluggen. Så brukar verkstaden som jag lånar
köra upp framhjulen på en fyrpelarlyft med BMW bilar
så bilen lutar båkåt för att luften ska försvinna lättare. Fick även fylla vatten i luftingshålen för att det skulle bli full cirkulation så termostaten öppnade.Motorn gick självklart hela tiden.Samt värmen på max.

Hasso
Un
45
Unior
525 -91 E34
Luftningshålen... är det det hålet som är i luftskruven? Skaman har varv på motorn under tiden man öppnar luftskruven?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sorry självklart är det så plockade bort dessa skruvar
har 2 st plast på min bil fyllde upp i hålen i flera omgångar. Enligt min Sambos som som jobbat med Bmw MB
Jagga ferrari mm i 20 år så är det ofta "bekymmer att få ut alla luft på BMW (dvs det tar längre tid än normalt.(han är bara 10år yngre än jag så tro inte att jag är pensionsmässig pga ålder.
Han håller för närvarande på att plocka ihop motorn på en BMW850 som han planat topparna på pga vatten läckage.Härligt med gratis service

Hasso
St
1.089
Stente
OK, om inget annat hjälper, kan man ha för MYCKET vatten i en kylare? Min flottör åker upp en bra bit över kanten när jag skruvar av locket, fast den borde ju inte varna för det.... Kan det hända trista grejer om man toppfyller ända upp?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vatten utvidgas ju av värmen så det är bäst att ligga på rätt nivå när motorn är kall. Det brukar ju finnas
nån typ av "skvallerrör"som vattnet trycks ur om man överfyller när man stängt av med varm motor.
Sen verkar ju allt vara av plast numera och hur länge håller sånt??
Har man för mycket vatten kanske det inte cirkulerar som det ska för att vattnet som ska pumpas runt inte har någonstans att ta vägen för att det är fullt över allt.

Hasso
MG
HALLÅ!!!!!!! COOLANT LEVEL HAR INGET MED KYLARVATTNET ATT GÖRA. UTAN DET ÄR KÖLDMEDIAT TILL AC.SÅ OM DU SÅ FYLLER HELA BILEN MED VATTEN SÅ VARNAR DEN ÄNDÅ.FYLL KÖLDMEDIA I STÄLLET SÅ SKA DU SE ATT DET SLUTAR ATT VARNA.
PIST OFF
Var häller\fyller man det någonstans???

20tum SPLITT
MG
Åk till en kylfirma så fixar dom det, går ej att göra själv. kylfirman provtrycker systemet på en gång så att det inte finns läckor. (tyvärr väldigt vanligt)
St
1.089
Stente
Hasso, visst fan är coolant level kylvätskenivå!!?? Jag har aldrig sett en BMW varna för för lite kylmedel, eller??
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min varnar också för "coolant level", konstigt om den varnade för kylmedel (eftersom jag inte har AC/Klimatanläggning....)

Mvh
Anders S.
St
1.089
Stente
Se där...om den förstås inte varnar för att du inte har A/C :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stente: självklart så är det kylvätske nivån.
För att var hundra ringde jag till min plastpöjk på ovannämda verkstad och sa coolant level fick klockrent
kylvätskenivå. Givarna brukar ibland hänga sig eller gå sönder fick jag också till svar.
De enda bilar som brukar ha varning för kylmedia är amerikanska då står det "low pressure refigeriter"
eller nåt dyligt.
MVH

Hasso
St
1.089
Stente
Tack hasso, tänkte väl det... Jakten på plinget går vidare!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan väl vara trevligt med pling det är ju snart jul
min plinga i morse vid +3grader.

Hasso
St
1.089
Stente
Hehe, bor man i Malmö får man andra pling istället...
Visa användare
605
göran
525ixt-94
plong nu varje morgon här i norr,
imorse plongade för +0.5 vilket är
bra för då är det lite halt.

Men att den plongar för -15 är lite korkat.
Dels förstår jag att det är vinter när jag
går till bilen,
dels så är det mindre halt än vanliga vinterdagar
när det är ordentligt kallt.

Får åka till stugan i februari för att se om
den plongar åt -40 också :-)

/göran,
vintermannen/
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hallo Vinterman:
Jämnförelsvis om man nu får jämnföra med V-O
så indikerade halkvarnaren från +2 till -5 sedan
skulle det visst inte var halt mer.
Vi hade en produktionsledare som kallades "Snömannen"
Alla hade hört talas om honom men ingen har sett honom.
MVH

Hasso
D-diddy
vet någon vart kylvätskenivågivaren sitter på min bil, tror jag har en m52 motor ?!?
jag har laborerat med nivån och lufting utan framgång, så det måste vara givaren som är trasig. Vad jag kan se uppifrån är det 2 givare på kylaren, en ganska mitt på och en i botten av kylaren.
är det någon av dessa 2??
MVH David. pling plong "check coolant level"

"The unattainable is invariably attractive"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.