|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
+280km/h fast det är väl som sagt glädjesiffror i den hastigheten +att jag har svagt "modifierat" min bil. Kom upp i det när jag skulle visa en E46 M3 vem som betämde --> JAG. Ska kanske tillägga att M3:an var begränsad till 250km/h (vilket märktes och tydligen var irriterande för vederbörande) Jag tycker att bilen (min Z3 M Coupé) ligger fint på vägen. Det kan till viss del bero på 18" hjul och sportsänkning med 50mm. Men jag skulle inte tippa på att en std Z3 M Coupé är sämre, inte mycket iallafall. Klart kul! |
|
|
svagt "modifierat"...? Tell more! ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Var vågar ni köra era bilar i dessa hastigheter??! Vad är det för vägsträcka i Sverige som man kan "racea" mot en annan bil i över 200 km/h?? (mitt max, med en 330i alltså, är hittills 180 km/h, och då var det dessutom i uppförsbacke för säkerhets skull...) |
|
|
Z3Z 4 ever: Z8:an är helt orginal och den har jag inte kört snabbare än 160-170km/h, men jag kan tänka mig att den har mer att ge =) /Johan Hellre rik och frisk än sjuk och fattig. |
|
|
Pellias: det ser ut som att vi på detta forum får till och med Runaway stockholm at blekna i gämförselse:-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jag körde fantastiskt jämt mot en 360 Modena på E22:an mellan Lund och Malmö ett par veckor efter jag köpt min M Coupé. (Jaja, nu kommer väl alla sura kommentarer om att det inte finns en chans i h-vetet att det skulle vara rimligt osv, men så var det i alla fall.) Finns ju inte att man kan låta bli när man ser nåt sånt dyka upp i backspegeln. Vi slutade vid 220-trakten (klockan 08 så ni kan ju gissa om det var lagom trafikerat), han körde av på en avfart, la sig bredvid mej, tittade oerhört förvånad på mej och min skapelse till bil och sen fick jag "tummen upp". Härlig känsla. Hans italienare ylade mer än BMWn och då låg han som sagt BAKOM. Har naturligtvis toppat alla mina bilar, men inte M Coupén. Än. Här nere finns en flygraka vid pansarfältet Revingehed (ni som lumpat där vet vad jag menar) där MC:arna brukar hålla till på sommaren. Perfekt ställe att köra vansinnigt fort. Helt platt landskap, 4 filer brett, ingen trafik och lång så långt ögat kan nå. Först kör man ena hållet för att se så att farbror blå inte står o käkar wurre i anslutning, sen e det bara o platta på vägen tillbaka. Risker? Ev. att en hare skulle ge sig ut på kamakaze-uppdrag (detta måste man vara beredd på, så man inte börjar vejja och reagera panikartat i +250) eller att man skulle få punka (men den risken finns ju alltid). |
|
|
Min 200 knycks körning med sufletten nere skedde på E4'an söder om Jönköping. Det började regna och stanna mitt på motorvägen för att cabba upp kändes inte bra. Lösningen blev tillräckligt hög fart för att vattnet skulle gå ovanför bilen, i några km tills det slutade regna. Med tillräckligt tung högerdojja flyttar t.om. min gamla R5'a på sig. =) 328-Johan, M Coupe/Roadster går riktigt bra, tvivlar inte ett dugg på att man kan ha bra häng på betydligt starkare bilar. En 360 Modena lär väga mer än 1300 kg. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
| För att svara på "Z3c 4 ever"'s fråga: jag har ett öppet filter från K&N och värmeavskärmare i aluminium samt extra lufttillförsel från "läppen" fram. Detta är dom enda modifieringarna jag har (utöver vägålln. etc.) ÄN sålänge.. Där av benämningen "svagt" (jag anser inte att "bättre andning" på en i övrigt std bil är särskillt mycket att kalla för trim). Bilen blev märkbart snabbare/piggare med öppet filter o hela köret och sen sjönk ju bensinförbrukningen med dryga decilitern/mil (vid sansad körning).. Kan inte begripa hur dom (BMW) kan montera en nästan likadan luftbox i en M Coupé som i en E36 320i. Skrämmande.. | |
| Jo just det *glömde* det var på E22 ut från Malmö mot Lund som jag åkte ifrån M3:an. För den som ville veta var det var.. Lite våghalsigt, men tiden på dygnet samt väglag, vägbredd och sikt gjorde att jag bedömde riskerna som små. Man måste välja sina ställen och tillfällen... | |
| Hanorian: Jag tror att din din kompis Per från Lund köpte min GT. Du har en dakargul M Coupé, va? Med svartlackerade BBS-fälgar?. Har sett den ett par gånger här i Malmö. BMW's M-motorer mår inte bra av öppna filter, det kan jag lova dej. Här gör vi alla som vi vill, men mitt råd är att plocka bort det och byta filter i org.lådan, ditt gamla måste ha varit fullständigt igensatt om du sparar en hel dl/mil på ett byte till öppet. Det ska inte göra någon som helst skillnad, varken på soppaförbrukning eller prestanda. | |
|
Min verkstad varnar oxå för sportluftfilter, liten oberoende verkstad med Porsche och BMW som specialitet, han har haft många fina motorer hos sig som behövt renovering p.g.a sportluftfilter. På M Z'orna har jag hört att det skall hjälpa att plocka bort den ljuddämparflärp som finns i botten på luftfilterboxen. Givetvis kunde jag inte låta bli att borra ett hål på samma ställe i min, låter gött numera. Kan jag lova. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
honorian: andningshjälp kan hjälpa en hel del...beroende på vad du kallar "andringhjälp" :-) Hade för övrigt liknande upplägg tidigare : KN filter oh en kolfiber cold air intake. Mätte förändring till +4bhp mot ”stock” under test på rullande landsväg då men der är tveksamt pga. av filtret. BMW brukar ju vara i underkant när det gäller att uppge hästtal så dessa 4bhp kunde vara redan där i form av "fabriksbonus" (för övrigt så påstod tidigare ägare at filter upplägget skulle ge 10 extra hästar vilken var så klart helt fel) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
Dufvis |
Suck...det är inte roligt när varvtalsstoppet slår till till vid 230 på mätaren...när både jag o bilen vill åka snabbare.... Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls..... |
| Nehe.. då får man kanske pula tillbaka orginalboxen och ta bort "ljuddämparflärpen" istället. ska till garaget o polera i helgen inför kommande säsong ändå =)) tack för tipset! (Vill ju definitivt inte fördärva motorn, huga!!) | |
| Dufvis: vi har i princip samma bil: vad är det som händer när man når fartspärren egentligen? | |
|
Black Z3: Du har ingen fartspärr i din bil. Det är varvtalsspärren som går in /en Z-sugen wolv |
|
|
jag har undrat flera gånger om motor lider av något när man nåt varvspärren? har väl hänt några gånger att man har övervarvat vi "inspirerad körning" att man missade växlingen pga man försökte få ut så mycket ut från växeln som möjligt...tar motorn stryk då? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
så farligt tror jag inte det är fär motorn! det är vell också bättre om man har en växel i så den har motstånd så man inte står och varavar som en dåre med kopplingen nere.. //Svebba - Jag är schnell ! |
|
|
Körde 299 med min gsx1000r 02.a fick dock ta bort bakspeglar "suck" lite besviken de lova 300 fick alldrig till det :(( |
|
|
Plåga upp min stakars 1,9 i 230 på mätaren, fanns inte mycke mer att ge.. hi hi Skulle gärna byta till en M men jag kör sporthoj oxå så jag mättar mina fart begär på så sätt :-) Men motorstark bakhjulsdiven bil är kul tycker jag! därav kärleken till märket :-) blr en M om nått år kanske. Åka utan tak e gött!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.