|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför kan www.gummihuset.se sälja däcken så mycket billigare än på andra ställen? I den aktuella dimensionen (235/40 18" - sommardäck) skiljer det runt en tusenlapp per däck jämfört med de lokala däckhandlare jag pratat med! Visserligen har Gummihuset bara internetbutik och säljer stora volymer men är det hela sanningen? Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter av däck från Gummihuset så får ni gärna dela med er. mvh Stefan T | |
|
Däcken kan vara tillverkade i asien med samma märke och modell som däck tillverkade i t.ex. europa. Ola |
|
|
De skriver på hemsidan att däcken är tysk- resp. orginaltillverkade så det måste finnas någon annan förklaring... Men tack för förslaget! /Stefan |
|
|
Skulle tro att de köper in stora mängder utan mellanhänder... Direktimport. Har handlat en del där, och det är bra grejer. Jeppe |
|
| Originaltillverkade betyder i klartext att däcken är tilverkade av tex Pirelli men det säger ingenting om ursprungslandet. Alla stora tillverkare har fabriker i låglöneländer belägna i Asien. | |
|
Att "orginaltillverkade" kan betyda lite vad som helst förstod jag men även om de nu är tillverkade i Asien, betyder det att kvaliteten är sämre? Fortfarande är det så att det på vissa däck, t ex Dunlop, står att de är tysktillverkade - borde med andra ord vara samma däck som hos andra återförsäljare. /Stefan |
|
| Att däcken är tillverkade i Asien innebär inte att de är sämre, däremot är de gjorda för ett annat klimat (mycket risfält och murar) :-). Vad jag kommer ihåg finns tillverkningsland stämplat på däcken, någon som vet var man kan få tag på koderna? | |
|
GoodYear som är tillverkade i Thailand är billigare men är också mycket bättre kvalite än t.ex. Kumho, Nankang och dylikt. Inga problem att balansera. Thailandstillverkade däck är inte gjorda för låga temperaturer men det är väl ingen som kör med dessa på vintern. Tillverkningsland står i klartext på däcken. När det gäller övriga däck som är billigare så är det överproduktion av vissa dimensioner, bäst före datum hos grossister har gått ut eller så är det 2:a sortering. Däcken kommer inte via den officiella importen. Rabatten är inte så stor till däckhandlarna. Max ca 50% rabatt om man är stor handlare. |
|
|
Hej. Hörde detta, men vet inte om det är sant... En kille kör av vägen pga vattenplaning. Försäkringssnubben inspekterar bilen. Ser att det är nya däck och frågar vart de är köpta. Gummihuset svarar killen och försäkringssnubben kollar noggrannare och ser att dessa inte är AVSEDDA för Europa och försäkringen gäller inte. Bilen skrot - inte en krona från försäkringsbolaget. Kanske värt o kolla upp vad bolagen har för villkor. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| Däcken måste vara DOT-märkta för att vara lagliga. Asiendäck är inte DOT-märkta. | |
|
Hjälp! Bäst och kolla om det "Bumper" har hört stämmer. Jag körde med "thailand däck" Eagle F1 215/40-17 på min förra bil. Billiga (1500:-) och bra utom när det var kallt då blev dom som bakelit. Fast finns det oklarheter med försäkringen så är det inget alternativ. Ola |
|
| Tror knappast försäkringsbolagen vägrar ersättning. Däremot kanske självrisken blir högre? | |
|
DOT-märkning på däck är ett krav men ENDAST FÖR USA Säljs inte däcken i USA så behövs ingen DOT-märkning. Europatillverkade däck är oftast E-märkta men inget krav. Det som ställer till problem är för lågt belastningsindex. Det vill säga att däcken inte klarar att bära bilens vikt. Är däcken märkta enligt STRO-norm så är däcken godkända att användas i trafik. Exempel: 215/45-17 87W där dimensionen känner de flesta till men sedan står 87 för att däcket kan bära 545 kg och W står för max 270 km/t. |
|
|
Jag köpte F1:or på Gummihuset, och dom är Made in Germany. Märkta och helt schyssta! Jeppe |
|
|
Hej Har köpt både däck och fälg av Gummihuset. Jag är mycket nöjd med service, kvalite samt pris. Levererat till min dörr. Köpte 17 tums fägar med 215/45-17 Eagle F1 för ca 13000:- monterat och balaserat inkl. lås muttrar. fast det är klart, däcken är made in Thailand..../ Wallace |
|
|
Innan ni köper däck:FRåga om däcken är E-märkta,den märkningen räcker då är de godkända i Europa. Köpte mina på www.molway.se ,de sa att alla deras däck hade den märkningen. M3-97 |
|
|
Hej Ville bara göra en liten rättning av mitt förra inlägg. Givetvis är däck och fälg som nämt ej till Beemern.....de sitter på en...urk?/%"Ford Scorpio -95 som flickvännen kör. Beemern kräver givetvis lite mer rejäla grejer. Tacka vet jag äkta hyland på bakdäcken. / Wallace |
|
|
En vän till familjen arbetar på generalagenten för ett japanskt bilmärke. Priset de betalar från däcksleverantören är något över halva listpriset hos däckhandlaren. Stora inköp ger högre rabatter än de flesta av oss tror. Om en handlare sedan sänker priserna för att få stora volymer så kan det vara möjligt att sälja korrekta däck till bra priser. Jag har dock själv ingen erfarenhet av gummihuset. /Mats |
|
|
Däckbranschen ser ut som den gör och det beror mestadels på konsumenten. Likasom marknaden för hydraul-kopplingar där listpriserna är rena fantasipriserna. Det stämmer så långt som redan påpekats att priserna sjunker med större beställningar. Alla små "däckmojjar" är anslutna till någon storgrossist. Själv köpte jag nyligen 16" vinterdäck för 650:/st listpriset är 1700:/st. Efter som jag känner killarna vet jag att deras filosofi är kvantitet därför lägger dom bara på en hundring per hjul inkl. krängning. För detta däcket betyder det att grossisten får sina 550:- ,polarna får sin hundralapp och jag har köpt ett vinterdäck till bra pris samt är jätteglad för att däcket skulle ju ha kostat 1700:- Frågan kvarstår har jag tjänat 1050:- per hjul??? Enas istället om ett enhetligt listpris och sälj efter det så slipper vi konsumenter bli lurade. MVH Christian |
|
| Jag har fyra stycken pirelli P6000 liggandes hemma som saknar ursprungsmärkning samt E-märkning. Däremot är de DOT-märkta. Kan dessa vara avsedda eller tillverkade i Asien? | |
ASA racing |
Är däcken E märkta även om de kommer från utlandet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.