AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.056

Hlälp! Motorn varvar ej...

Sida 2 av 2
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej Sainio

Jag säger det en gång till, det är ditt batteri som är största boven.
Kappasiteten i ett batteri halveras i 2-3 minusgrader redan och ditt är väl knappast nytt ?.
Så ladda upp batteriet alternativt köp ett nytt, sen kan du i.o.f.s ta loss, elboxar b.l.a under baksätet & spraya kontaktspray.
BMW 7 serie, är tok-kända för felindikering vid dåligt batteri & extrem kyla.

MvH/Jawen
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Jawen

Kan jag kontrollmäta batteriet på något sätt?
När bilen står i varmgaraget, och när bilen står ute?
Vore kul om man kunde se skillnaden i batterikapacitet vid värme och kyla.

/Peter
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Hej

Det kan finnas en batteribelastare, fråga på någon gammal verkstad.
Annars är det svårt att testa just batteriet, när det är jättedåligt går det ju, men när det är hyfsat är det svårare.
Någon kan väl ta en vanlig voltmätare och mäta batteriet samtidigt som du startar bilen.
Mät före ska vara runt 14,4 volt, och se vad voltmätaren sjunker till när du kör på startmotor'n, helst ska du koppla ifrån bränsleboxarna på höger sida under huven vid passagerarsidan ( det svarta med 4 st x-sruvar ), därunder sitter 3 st boxar dra ur allihop men kom i håg vart dom satt, 2 av dom är bränsleboxar.
Då startar bilen upp ett tag, sedan dör den, och det är det vi är ute efter ;-).
Då när bilen inte kan starta längre mäter du volt medans du kör startmotorn, prova runt 20-25 sekunder i sträck 4-5 gånger men vänta ca 1 minut mellen försöken.
Om voltmätaren sjunker efter varje test bör ditt batteri laddas eller bytas ( prova att ladda en gång innan du köper nytt ).'
Du kanske inte ens kommer att kunna köra testet 4-5 gånger, dit batteri kanske tar slut innan, men det ska det inte göra.

MvH/Jawen
Paap Reeder
Hej!
Håller med jawen. Det är ditt batteri.
Dock anser jag att ett fulladat obelastad och oanslutet batteri inte kan ha högre spänning än ca 12,60 - 12,90.
Min laddare "släpper iväg" batteriet vid 12,90 som efter 1 timme stannar vid 12,80 v.

Bor du i stockholm kan du få köpa (efter provning ngn vecka) mitt reservbatteri till 750:an.
Det är 2 år varav oanvänt det sista året.
Blir du nöjd är en 500:-ing helt OK.

MVH /// Paap R
Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
Hej PaapReeder.

Javisst är det intressant att köpa ett bättre batteri än det jag har i så fall.
Och visst bor jag i Sthlmsområdet!
Hur kontaktar vi varann?

/Peter

Paap Reeder
Hej Sanio!
Mailar dig.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.