AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.600

Ratten på fel sida ?

Sida 2 av 3
Elvis ponera följande scenario: du ligger på en krokig okänd landsväg i stora skogen i novemberslask strax bakom en 25,50 meters tradare i stadiga 86 km/h som drar upp hög vis med dynga...

Hur gör du då för att göra en säker omkörning i en mindre motorstark högerstyrd bil??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
G-M: Oki, dåå förstår jag vad ni är ute efter och visst ligger det något i det.
Sen att jag skulle överhuvudtaget sätta mig i "en mindre motorstark bil" är väl föga troligt... ;-)
Den insändaren är ju i klass med den om när McDonalds skulle etablera sig i nån mellansvensk stad för några år sen. En medborgare ondgjorde sig himla mycket i en lång spalt och skällde ut kommunen för att de lät M bygga mitt inne i stan. De kunde minsann hålla till i nån ödegård som alla andra MC-klubbar tyckte den världsvane medborgaren...

FP
folke: det måste ha varit ett skämt??? McDonalds måste alla väl känna till? Fast jag känner iofs en kille som var förbannad för att McDonalds inte ville reservera ett bord åt honom när han ringde så man vet ju aldrig...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I och för sig har jag ju kört i England och det är ju samma koncept. Man vänjer sig efter ett tag. I stadstrafik spelar det ingen större roll. Men omkörningar får man planera mycket noggrannare och vara mer försiktig.

Konstig insändare i alla fall...

Jag har planer på att köpa mig en Mclaren F1 just bara för att slippa krångla mig ut på den sida med minst trafik. Med detta eminenta bilval blir det lika lätt/krångligt att ta sig oavsett sida för utstigning.
Problemet är bara att de personer som insett storheten med denna bil, att kunna ta sig ur bilen lika lätt åt båda håll, inte verkar vilja skilja sig från denna finess.
Därav är priset högt lagt och tillgången är begränsad.. Tyvärr

/Anton
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag började fundera om BoogieElvis någonsin gjort en omkörning? :) Nästa gång kan du be din passagerare säga till när det är grönt att köra om så får du se hur effektivt det är :)
Boogie: Inget skämt, insändaren (scannad från tidningen) cirkulerade rätt friskt på nätet vid tiden då det begav sig.

FP
folke: inte att jag inte tror dig, tänkte bara att han som skrev måste ha gjort det på skämt.

acey: Jag kör aldrig om, jag är en sån däringa "vägsnigel", iaf i Sverige, gasar gör jag när jag är på Autobahn...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
BoogieElvis. Mcdonalds är en ganska "ny" företeelse i Sverige och var till att börja med bara etablerade i storstäder.
Gamlingar har ingen koll på sånt där överhuvudtaget, då den matkulturen inte ingår i deras matvanor, som sträcker sig till Sibyllakiosken i bästa fall.
McDonalds finns i Hassoland! men inte i den Vänsterstyrda kommunen :))

///MVH Hasso
Länk
Mc vadå?Vad är det för nymodigheter ni talar om?
Däremot kan man ju undra över vad "vänsterstyrda"mannen har rökt för konstigt innan han skrev sin insändare.

Länk

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Citat från mitt tidigare inlägg: "Det skulle underlätta en hel del om man klev ur på höger sida, framförallt trafiksäkerhetsmässigt i städer."
Ute på landsväg håller jag med om att det skulle vara besvärligare. Men det finns mycket som inte hör hemma där oavsett vilken sida ratten sitter på. Tror alla här vet vad jag talar om.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Magnus M
Klart att vi förstod vad du menade.

Länk

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Dessutom så är det ju inget som hindrar att man kliver ut på högersidan redan nu, det är lite besvärligare bara... ;-)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Man kanske skulle förbjuda dörrar på vänster sida! ;-)
Det är ju ett poppisknep i vårt avlånga land för att "råda bot" på det mesta.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tycker att vi skall förbjuda golvväxelspak och mittkonsoll samt separata stolar. Åter till rattväxel och hel soffa i framsätet, då kan man lätt kliva ut på rätt sida av bilen när man har parkerat vid trotoaren oavsett vilken sida bakelitratten sitter på.

Dessutom kan vi förbjuda halogenlampor och inte minst Xenon då de lyser så starkt att man kan bli bländad.

Och vad är det för fel med diagonaldäckens fina komfort?

För övrigt är säkerhetsbälten, stoppade instrumentpaneler, laminerade rutor, airbags och nackstöd sådana saker som bara invaggar folk i en falsk trygghet och gör att de kör fortare än lämpliga 50km/h och därmed orsakar en massa olyckor.

Nej bilutvecklingen kan knappast kallas utveckling....

Ps. vart har man gömt choken och reglaget för kylargardinen på min automobil? Jag kan inte finna dem!
;oDDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B. Men köp en Multipla! Det löser ju problemet med växelspaken, och det är en tvättäkta bangle-design också.
Johan B: *LMAO* det inlägget var fan ett av de bästa jag läst på länge

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Kom på att jag såg den ultimata lösningen på Top Gear häromdagen.
De provkörde en hybridbil från GM där man helt enkelt kunde välja vilken sida ratten skulle sitta på. bara öppna dörren o stiga in ich elektriskt justera ratten och instrumenten till den sida man råkade sätta sig på.
Alla övriga reglage inklosive gas o broms satt tydligen i ratten.

Var väl bara priset som var lite problematiskt,,typ 50 miljoner eller liknande,,,,,
Sail: Då kanske man kunde råda bot på sk. baksätesförare då man enkelt skulle kunna flytta ratten till baksätet ;)

JohanB: Huvudet på spiken.

Anton: Jag har lagt ytterligare en anledning till att skaffa en McLaren F1:a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.