AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.599

Ratten på fel sida ?

Sida 1 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tycker denna insändare i lokalblaskan är fullkomligt lysande inte undra på att vi Kumlingar är i ständig fejd med grannkommunen :))

Gör alla bilar högerstyrda!

Vi har nu haft högertrafik i många år, vilket känns bra, eftersom vi anslutit oss till majoriteten av länder i världen, men en sak undrar jag över. När kommer de bilar som passar högertrafik?
Fortfarande sitter ratten i nytillverkade bilar på samma sida som vid vänstertrafik, det vill säga föraren kliver ut och in på den trafikerade sidan av gatan vid parkering.
Varje gång man försöker öppna dörren för att komma ut, konstaterar man i back-spegeln en kö av bakomvarande bilar. Alltså får man vänta tills trafiken sinat, så att man kan passa på att hastigt kasta sig ut och smälla igen dörren, innan nästa bil kommer och ”slickar” ryggen. Och sedan gäller det att hålla andan och trycka sig mot bilens sida, tills sikten är klar att runda bilen för att komma upp på trottoaren.
Bilisterna chansar ju ständigt som fotgängare, med hög riskfaktor! Detta gäller också passagerare, som bör kunna slussas ut på ett säkrare sätt. Snälla biltillverkare, i er iver att forma nya former och skapelser, har ni några idéer om hur nya modeller för dessa livsviktiga behov kan utformas? Men allra först starta en ny serie för högertrafik, inte bara för postutdelarna! Ett steg för trafiksäkerhetens skull.

”Vänsterstyrd”
Hallsberg

///MVH Hasso
Länk
Suck får ju enatt fundera hur det är med den genetiska urvalet på närkeslätten.....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Författaren kan aldrig varit i England eller i något annat land med vänstertrafik iallafall..

En fullblods idiot, dock en ganska underhållande idiot!
hasso: Man kan undra om det är arv eller miljö som har påverkat denna människa till att skriva sådana totala dumheter. Är det miljö kanske du borde fundera på att flytta ;)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Men håll med om att tidningarna vore mycket tråkigare utan dessa idioter ;-)
Haha, lysande!

Hasso: Vad heter tidningen där denna insändare finns? Vet du om det finns på nätet?

/Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Grannkommunen ingår inte i Hassoland !!,
länk till NA för dom som vill följa debatten :))
Länk
Ska väl tilläga att det är mera personer på jorden som nyttjar vänstertrafik än högertrafik (tror jag) Afrika .Indien, Australien.UK
mfl fd.kolonialländer till UK

///MVH Hasso
Länk
Ja, indien ställer ju till med ett litet frågetecken, men frågan är ändå... Hela amerika (nord&syd), hela Afrika(?), hela fastlandsEuropa och större delen av Asien har ju högertrafik...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Höger eller vänstertrafik kvittar ju i praktiken så länge ratten sitter på rätt sida. Insändaren måste ju tro sig vara den enda icke-idioten världen över då ALLA har principen "ratten till vänster-bilen till höger" och tvärtom...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
En annan sak som gäller vänstertrafik på de bilar som har Xenonljus eller facelift.
Ovanpå ljusen sitter det ofta att svart plastlock som man kan vrida bort. Står nåt om adjusment på locket se instruktioner.Som inte finns någonstans vad jag sett.
Där under finns omställning till för vänstertrafikinställning för ljuset. (eller högeromställning)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Beskyll nu inte hela Närkeslätten för detta...Utan som Hasso säger, det är Hallsberg...

Omställning för vänstertrafik på ljusen har väl de flesta bilar eller? Iaf min, o jag har varesig facelift eller xenon...

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
De "flesta" bilar med får man klistra på en tejp över det "assymetriska" fältet när man anländer till England.
Det är bara xenonljus/facelifte och de BMW som är levererade som Högerstyrda som har den omställningsfunktion på E39 enligt BMWs dokumentation om den nu stämmer, hur det är på E34 vet jag inte men de har ju "lins" på halvljuset också, som inte E39 med vanliga ljus har.
Sicket elände om det skulle införas vänstertrafik i grannkommunen, körigt för dig Svante som bara passerar igenom.:))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Det var nog det roligaste jag läst idag. Man få väl hoppas att personen i fråga inte kör bil till vardags med en sådan solklar logik.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

På min E46 läste jag nåt om omställning till vänstertrafik i instruktionsboken, hade ej xenon eller facelift.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Visst är det en udda tanke av insändarskribenten men jag tycker att han har en poäng!
Det skulle underlätta en hel del om man klev ur på höger sida, framförallt trafiksäkerhetsmässigt i städer. Risken är att man är alltför konservativ och ratar nya idéer utan att verkligen tänka efter.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
De få liv det skulle rädda vid trafik i staden skulle drastiskt raseras när man tänker på hur det kommer gå med omkörningar ute på landsvägen...
För många mil i gula högerstyrda 245or och VW Transporter och Ford Transiter säger mig att insändare troligen aldrig kört en höger styrd bil i högertrafik....

Kalas bra i stan med minibus typ gamla VW bussar, fullständigt värdelöst och farligt även för rutinerade postisar ute på landsvägen då sikten för ev. omkörningar inte är den bästa....

Vaddå "dålig sikt vid omkörning"? Man har väl bättre sikt, inte sämre? Du ser ju exakt avstånd i sidled till den du kör om.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
BoogieElvis: Och ser du de du möter då...?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Elvis: jo det ser man väl bra annars med, MEN framåt om det är möte eller ej är lite hasardartat i slaskigt vintermörker....

Men teoretiskt sett ska väl A-stolpen skymma mer när den ligger nära synfältet, så även sikten framåt/snett framåt borde ju bli bättre eller hur menar ni? Och vädret lär ju varken bli sämre eller bättre pga att man sitter på någon speciell sida och kör?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.