AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.795

AC Schnitzer avgassystem på M3..erfarenheter?

Sida 1 av 3
Har fått ett erbjudande att köpa ett AC Schnitzer avgassystem och undrar lite saker om det, Det är till en M3 94-, Hur blir ljudet? vart kan man hitta bilder på sånna system? Jag är mest ute efter ett skönt ljud och vill då veta om det är nåt att ha för den sakens skull vat att det är blnd det bästa avgas man kan få men jag vill ha skönt ljud.. effekt ökning är väl lika med noll antar jag eller?? tacksam för alla svar =)

Det var som attan.. finns det ingen som har erfarenhet av detta system...??
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jag hade ett AC Schnitzer-system på min M3 GT.
Det fanns inget att anmärka på ljudet iallafall. Riktigt dovt på tomgång och rejsigt när man får upp varvet.
Tror väl knappt det ger nån märkbar effektökning på m-motorerna men körupplevelsen blir faktiskt rätt mycket annorlunda när man hör motor bra.

Här kan du lyssna på min bil innifrån under ett varv på Nürburgring.
Länk

Vet faktiskt inte hur AC-systemen låter. Men annars kan jag varmt rekomendera Supersprint eller Kelleners.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Aldric
Jag hade ett Schnitzer på min E36 318i (ja jag vet, det är inte ens NÄSTAN en M3:a) ... men hursomhelst, ljudet som kom ur den motorn med det på var helt otroligt, var fler än en person som trodde att det satt en trimmad 6:a i den. Mullrade tom lite om den på tomgång. Härligt. Den biten kan pojkarna på Remus - A/C Schnitzer.

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
OK, jag har inte heller AC S på en E36 M3 men på en E46 M3 och det är lite samma sak som beskrivs ovan. Samma karaktäristik som orginal fast definitivt dovare på tomgång.

När det gäller E46 M3:an har de ju jobbat lite mer för att få en bättre ljudbild högre upp i varvtalsregistret och det finns också kvar.

Och precis som Aldric noterade är det Remus som pillar ihop AC S systemen. Jag hade dock ett kvalitetsproblem med att ena pipan stod lite snett men efter ett långt tag som åtgärdade OCL Brorsons detta och skickade mig ett nytt system.

Vad det gäller effektökning ger enbart ett sportavgassystem sk. aurala hästkrafter, dvs det låter som om det är 365kh fast det fortfarande förhoppningsvis är 343hk (i mitt fall då).
Vad jag har hört så är origialsystemen även väldigt tunga, man kan kanske tänka sig att ett seriöst eftermarknadssystem typ ACSchnitzer är lättare också.

- G -
Aldric
Är du helt desperat har jag kvar slutröret från mitt AC/S system. Det rostade sönder och trillade av .. men det går väl säkert att få fast. Dekaltrim på högsta nivå? ;)
Henningsson
min erfarhet AC/S system är att det är det skönanaste ljud man kan få ur en bil det är så man får stå päls. kan inte säga vad det ger eller inte, men grymt ljud får du din m3 e36.
mvh Rogga
Låter som att jag ska åka och köpa systemet... nån som kan jämföra ljudet mot ett simons????

Låter som att jag ska åka och köpa systemet... nån som kan jämföra ljudet mot ett simons????

Så där då har jag vart och köpt AC Schnitzer systemet till min M3à..
Hoppas på ett skönt ljud nu..=)
En fråga till jag har är varför det står Remus men liten text under en stor text där det står AC schnitzer..???

mafia_shq
Baloo70 "Och precis som Aldric noterade är det Remus som pillar ihop AC S systemen"

sorry jag såg det direkt när jag skrivit... men nu vet jag det =)

sorry jag såg det direkt när jag skrivit... men nu vet jag det =)

Nån som kan svara på vad det är för nåt som ser ut som små racekattar som sitter mitt på båda rören som går från kattarna till slutburk, ser jävligt onödiga ut.. men vad är det för nåt?? det är ett AC Schnitzer system jag har.
Vet att folk i USA haft problem med att AC Schnitzer avgassystem gett mindre hästkrafter än orginal... Dock var detta på E46 M3.
Imola, har det dynat bilen innan och efter bytet eller bara efter? Kan vara intressant om de hade 343hk (DIN) orginal vilket inte är helt säkert.
Före och efter dyno.
Så AC Schnitzer var bara skräp alltså... fan misstänkte just det.. ingen effekt och inget ljud.. typiskt..
Den som vill ha mer effekt skaffar inte enbart ett avgassystem.

Ljudet är det genererellt sett inget problem med för det tycker jag är bra. Om man inte vill att det är häftigt att låta som en Skoda med hål i slutburken vilket inte ger någon extra effekt alls.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.