|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som jag skrivet i tidigare inlägg så hade jag bställt coilovers från usa men sket i de..snacka istället med manuel på mh-gtr och beställde 50/15 fjädrar..bara dämpare kvar då.. Ska nog bara byta ifram..men vilekn dämpare passar bra till 50/15 sats? Bilstein sprint? eller nån billigare variant från mekonomen, monroe gas-matic eller nåt?? Vill inte gärna att bilen ska bli stenhård..och jag kommer INTE köra på bana...bara lite race ibland...vill som sagt bara att de ska funka bra och vara lågt.... Förslag? ///M3 | |
|
sattsa på en så bra dämpare du har råd med, tycker du att du att gas-matic fixar jobbet på din m3a så...men ju bättre dämpare man har genererar generellt bättre väghållning.(om dom är rätt för just den bilen) Hårdheten på bilen bestäms inte av dämparen det är fjädrarna som tar hand om det jobbet...så om du sätter på bilstein eller monroe gör inte någon (större) skillnad på hårdheten bara på bilens uppträdande. stöt dämpare borde igentligen kallas svängningsdämpare... Sen rekomendrar jag att du byter runt om...när du ändå är och rotar med det. Spec om du ändrar fjäder kofficienten bak och fram eller dämparnas hårdhet. Du ändrar du bilens ballans så fort du gör ett ingrepp i hjulupphängningen |
|
|
OK..förstår vad du menar.. Nja..dom e ju inte speciellt dyra bak så... Får nog bli bilstein runt om då... Men vilket blir stötigast..orginal dämpare eller bilstein sprint runt om?? Väghållningen blir ju inte alls så bra men komforten då?? ///M3 |
|
| jag kör med ACS gatu chassie, där ingår Bilstein dämpare, funkar kanon på gata. Ganska hårt men inte tokhårt så att all komfort försvinner. | |
|
stötigheten kommer INTE från stötdämparen UTAN från fjädrarna. (nästan iaf) man kan göra udda lösningar...men det ska vi inte ge oss in på i denna tråden. Tror inte du kommer att uppleva bilen mer stötig med bilstien dämparen än med monroe dämparen. Men därimot är där andra egenskaper du kommer att upptäcka med dom billigare dämparna. Men eftersom du säger att du inte ska köra med bilen på några gatubils bankörning så är komforten lika viktig som egenskaperna hos din bil. Så spelar det kanske inte sååå stor roll. Men om du sattsar på orginal kvalite men för ett sänkt chassi så tror jag att du kommer att bli nöjd. Och mkt mer nöjd än med ett "coiloverchassi" som jag tyckte kändes som lite overkill. (jag har ca 3-3,5 ggr så hårda fjädrar till e28an och det är stötigt) |
|
|
jag var ju inne på hr coilover först..men va fan skulle jag med det till igentligen tänkte jag sen... OK..då kan jag ju lika gärna köpa dom billigare dämparna...ja...komforten har nästan större betydelse för mig.. Givetvis blir det ju hårt...de ska de vara..men inte som nu.... Jag har just nu: Tok kapade fjädrar, orginal dämpare och fjäderbenslager som är slut. Vad tror du..: Om ja byter lagren, sportdämpare och k.a.w 50/15, blir bilen stötigare än vad den e nu...för nu går de ju fan inte att köra på andra vägar än E20..... ///M3 |
|
|
skulle tro att det blir mer komfort nu eftersom du förstört de gamla fjädrarnas dynamik med kapning och att originaldämparn arbetar inom "fel område". det är skillnad på bonna-sänkning och riktig sänkning Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
|
Är fjädrarna linjära eller progresiva? Dämparna? lättast är att mäta hårdheten på fjädrarna. Men generellt kan man säga kapade fjädrar är inte den absolut bästa lösningen...men det funkar. Jag tror inte kwa fjädrarna är mjukare men dom arbetar mer rätt förhållanden än en kapad fjäder, och därmed kan man uppleva bilen mjukare...lite spånande bara. Men kunde det inte varit läge att andra e36m3 åkare skiver sin chassi uppsättning och hur dom upplever sin bil. Och både under normalfärd och under aktiv körning. (inte gasa till korvmojen) |
|
|
Pelle Persson: Stötdämpare har en mycket stor inverkan på hur "stötig" eller "hård" bilen upplevs, likaväl som de har för väghållning och köregenskaper. Fjädrar och dämpare måste anpassas efter varandra för den specifika bilen. Det blir ALLTID en kompromiss mellan komfort och vägegenskaper. Det är givietvis så att olika kunder prioriterar olika, därför är det så svårt att hitta något som är lagom. Vill man läsa mer om hur fjädringsteknink, har Monroe bra information: Länk M3_LOVER: Be att Mh-gtr hjälper dig plocka fram lämpliga dämpare som är anpassade till dina fjädrar/bil. Risken är annars att du får en fräck bil (=låg), som kunde haft bättre väghållning och komfort. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack Erik...tänkte väl att stötdämparen hade invärkan..vad jag hört så gör den mer på just konforten är fjädrarna... Ja..jag får ringa till manuel och kolla...finns ju inte så mycket att välja på men...vill inte ha koni i allafall..orkar inte kapa och bulta o tramsa... ///M3 |
|
|
Det är skillnad på hur en en tvårörs lågtrycks olje/gas dämpare som t ex Koni Sport och enrörs högtrycks gas dämpare som t ex Bilstein Sprint fungerar. En högtrycks gas dämpare fungerar också som en slags fjäder och därför måste man mäta den effektiva fjäderkonstanten med fädern monterad på en sådan dämparen. Så alla har rätt på sitt sätt beroende på vad man pratar om. Stötig behöver inte heller innebära samma sak som att fjädringen är för hård. Man bestämmer de generella köregenskaperna med fjädrarna och kontrollerar sedan den ofjädrade vikten med att justeradämpningen och chassi krängningen med retur dämpningen enkelt förklarat om man nu har en justerbar dämpare. Generellt idag så säger man att en lågtrycks gas/olje dämpare är bättre för en sportig gatbil om man vill ha både komfort och sportiga egenskaper medans en högtrycks gas dämpare är mer lämplig för ban körning och bilar med väldigt kort fjädringsväg. /RS2 |
|
|
Det var väl förklarat RS2. Jo, jag vill ju både ha komfort och bra vägegenskaper givetvis... Då skulle alltså Koni vara de bästa altenativet för mig..? ///M3 |
|
|
M3 Lover, Här är en annan tråd där kan du läsa lite mer om olika coil-over kit och stötdämpare. Länk Det finns otroligt många olika produkter på marknaden så det är väldigt svårt att svara på vad som är bäst alternativ för just dig. Det beror också på hur mycket pengar du vill spendera och vad du använder bilen till. Jag brukar köpa sådana här saker av de som själva bygger racing bilar eller tävlar själva och har stor erfarenhet av just min bil. Tyvärr finns det inte så många i Sverige så jag har också köpt i USA eller Tyskland beroende på vad det varit. Angående fjädrar så har oftast en progressiv mer komfort men är ändå tillräckligt hård vid mer sportig körning. Vid banracing däremot så vill man gärna ha en linjär fjäder för ett bilen ska uppföra sig på samma sätt i olika situationer och göra det lättare att ställa in bilen. Sedan finns det också två olika mer eller mindre bra sätt att konstruera en progressiv fjäder för vanliga bilar på. Se bilderna nedan. Eibach: Länk H&R: Länk Eibach använder en tråd med olika tjocklek och sedan varierar man både avståndet mellan varven och diameter i spiralen. Detta är en riktig progressiv fjäder och denna typ sitter t ex som standard i både E46 M3 och CSL. H&R däremot använder en tråd av samma tjocklek och använder endast endast olika avstånd i spiralen. Detta gör att man får olika hårdhet när några varv i spiralen slår i varandra och denna typ av fjäder har förenklat bara två eller tre olika hårdheter och är ingen riktig progressiv fjäder. Det är därför som vissa relativt mjuka fjädrar känns stötiga eftersom de plötsligt blir mycket hårdare. Detta ställer också mycket större krav på stötdämparna och det är därför original stötdämparena oftast går sönder om man bara monterar sänkningsfjädrar. /RS2 |
|
|
Okej, du var ju riktigt insatt måste jag säga..kul att få lite vettiga svar... Jo, jag vet ju att dämparna tar stryk..så jag måste nog byta dom. Vet du om k.a.w. 50/15 fjädrar är progressiva eller inte? Jag vill bara ha bilen låg och snygg och att de ska funka bra och så bra komfort som är möjligt för en sänkning... Just nu är den ju så stenhård bilen så de e otroligt. Hela fjäderbenen har liksom flyttat sig (tror jag)..lagringen slut och fjädrarna i fram är väl hälften så långa som orginal... Om man tar bort den där plastgrejen i motorrummet där så ser man ju toppet på benen..och det har liksom kanat åt sidan ganska mycket...centrumbulten är liksom inte alls i centrum...om du fattar... Är det bara lagringen som är kass då eller hela fjäderbenet? Sen sitter de nån gummi packning där också tror ja som också flyttat sig då... Om fjäderbenen är slut så får ja ju köpa bilstein eftersom de ingår kompl. ben. Vill gärna komma undan ganska billigt eftersom jag har ganska mycket andra utgifter just nu.... Men jag vill ju ha de så bra som möjligt också.. Blev många frågor men ja e inte så duktigt på just sånt...:) ///M3 |
|
| Hehe, vi får verkligen hoppas att fjäderbenen inte har flyttat sig, det är tämligen omöjligt om du inte smällt bilen. Stötdämparkolven ska INTE sitta i centrum när du tar av plastlocket, som man kanske väntar sig. | |
|
M3 Lover, Jag skulle nog försöka hitta ett företag som du kan köpa ett komplett kit av med nya stötdämpare och sänkningsfjädrar som man vet fungerar bra tillsammans på just din bil och som de har monterat tidigare på flera bilar. Försök också hitta någon med ett sådant kit installerat som du kan få referenser av hur det fungerar. Jag skulle nog också satsa på något kit med stötdämpare ifrån något välkännt företag som t ex Koni, Bilstein eller Sachs. Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av fjädrar ifrån KAW. Det är också viktigt med "bump stops" av rätt hårdhet och längd eftersom de är till för att hindra att fjädringen bottnar ur och att stötdämparna skadas. Det låter också som om du behöver kolla upp övriga bussningar i framvagnen eftersom de snabbt tar skada. Hur stötdämparen är centrerad i fjäderbens tornen beror på typ av lagring och antagligen är camber vinkeln ändrad tidigare eftersom den är sänkt så pass mycket. Kolla också det övre stötdämpar fästet bak som brukar ta skada. Så mitt råd är att hitta någon verkstad och butik som kan hjälpa dig med allt detta. Det är mindre viktigt vilket av de stora märkena på stötdämparna du väljer än att få allt monterat på riktigt sätt och att du verkligen kollar upp alla bussningar och infästningar så att de är OK. Det borde också finnas fler här på forumet med samma bil som har bytt ut fjädrar och stötdämpare som kan rekommendera någon bra verkstad i närheten av dig. Lycka till! /RS2 |
|
|
Johan: Okej, nje..ja kom på de efteråt sen att dom flyttar sig nog inte så lätt:) RS2: Okej..k.a.w har koni dämpare i sina kit tror jag..så koni är nog de bästa då... Tack för all hjälp.... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Nu får ni gärna förklara hur ni tänker lite här. obs att jag skrev "man kan göra udda lösningar" dvs stötdämpare som är otroligt hårtsatta och en fjäder kofficient som är väldigt snäll. Men det kallar jag en udda lösning...och ytterst få annvänder sig av det. |
|
|
Pelle, Det jag menade var att en progressiv fjäder oftast känns ganska komfortabel men ändå är tillräckligt hård för lite mer inspirerande körning eftersom fjädringskonstanten ökar då den trycks ihop till skillnad från en linjär fjäder. Sedan tycker jag att det är viktigt att köpa stötdämpare av ett välkänt märke och att de är anpassade för de fjädrar man ska använda. Annars håller jag helt med om att man ska sätta upp bilen med fjädrarna och inte med inställningarna på stötdämparna. Var det något annat du tänkte på Pelle? /RS2 |
|
|
Det blev gula koni dämpare runt om...och k.a.w. 50/15 satsen då...verkar ju inte jätte lätt att byta dom dämparna i fram men...kapa fjäderbenet och borra o sånt...men de får gå... dämparna i sig ska tydligen vara bra med dom fjädrarna så.... tack för hjälpen... ///M3 |
|
|
Absolut inga problem med att sätta dit koni fram , går lätt ! Jag och en kompis gjorde vänster sidan på 2,5h och höger på en halvtimme . Då hade vi båda alldrig gjort denna konvertering tidigare . ///MVH TONY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.