|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej,min m535i-87 vägrar att starta föregen maskin när den är kall,det går att rulla igång bilen. När jag kör på startmotoren med kall motor kommer det ingen gnissta.rullar jag igång bilen och kör ca:15minuter och stannar så går det att starta med startmotoren. jag har bytt batteri tändlägesgivaren,tändspole,rotor och fördelarlock,men det blev inget bättre. HJÄLP!!!!!! | |
| Är det ingen som vet??? | |
redbull |
har du kollat så att det är signal fram till startmotorn när man vrider på till startläget.. låter lite konstigt att det skulle kunna vara det men gammla elsystem åå sånt kan få för sig det mesta... prova annars att tjuvkoppla på startmotorn.. lägg ur växell och sätt en skruvmejsel mellan flatstiftet och stora pluspolen på startmotorn... den sitter ju lite taskigt men prova går ju.. |
redbull |
glöm det missade det med att startmotorn går runt.... va har du för spänning fram till tändspolen?? den behöver ca 12 volt när du drar på starten... |
|
Hej redbull! 12 volt på tändspolen?jag får bara 1,2volt när MOTORN GÅR PÅ TOMGÅNG OCH 2,0 NÄR JAG VARVAR CA:3000rpm?Mellan + på tändspolen och batteries - är det 12volt.mellan + och - på tändspolen är det bara 1,2 till 2,0 volt |
|
|
Du får passa dig för att mäta på "brytarsidan" av tändspolen. Där ligger ingen likspänning, utan runt 400V pulser när allt fungerar. Kan möjligen visa si eller så mycket likspänning beroende på hur instrumentet reagerar på de höga pulserna, en del instrument tycker inte alls om det och går helt enkelt sönder. Känns rätt bra i fingrarna oxå... Men på matningssidan skall du mycket riktigt ha c:a 12V, eller runt 8-9V om det sitter ett förkopplingsmotstånd i kretsen. Detta motstånd kopplas ur (överbryggas) just när startmotorn arbetar, för att spolen skall ge full kräm när batterispänningen sjunker. Att få 12V samtidigt som startmotorn jobbar är en utopi, 9-10V är mera normalt, därför förkopplingsmotståndet. Är det inte elektronisk tändning på denna bilmodell, dvs inga konventionella brytare? Isf kan ju felet ligga där, liksom i tändkablarna, dessa varar inte "för evigt". FP |
|
|
Det går ju att mäta upp motståndet i tändkablarna.. Nån som vet värdena? |
|
| Hej folke!jag får bara 1,0 volt till tändspolen när jag kör på startmotoren när motorn är kall(då startar inte bilen)MEN DE GÅR ATT RULLSTARTA????? | |
BMW-Yoda |
Kolla kablarna som läser av svänghjulet sitter löst/brott m.m. När det hände mig så gick den ibland ibland inte. Dom två givarna styr ganska nästan allt. BMW-Yoda |
|
Helt säkert har du elektronisk tändning, det jag skrev tidigare gäller för brytartändning. Svårt att veta vad du skall ha för spänning isf på spolens låspänningssida. Eller rättare sagt, där skall ligga kraftiga pulser, går inte att mäta med vanlig voltmeter. Om spolen är bytt så får man felsöka bakåt. Sa du att det inte kom någon gnista, eller var det ett antagande, när motorn inte startade? Den kan ju tända vid helt fel tidpunkt, brukar ju spotta och skjuta lite isf. Givaren vid svänghjulet som nämndes, eller själva styrboxen blir det nog då. FP |
|
|
Har bytt tändspole och tändlägegivare,har kollat hastighetsgivaren(de är dom givarna som sitter nere på svänghjulet)När jag kör på startmotoren kommer de INGEN gnista.Rullar jag nerför en backe å kliver av kopplingen då startar den påen gång och går perfekt? |
|
|
Och batteriet var bytt, dvs startmotorn jobbar friskt och piggt? Beats me... Verkar som om tändningen inte jobbar just när startmotorn går, finns funktioner i tändningslåset som kopplar bort vissa delar i bilen just när startmotorn kopplas in, men givetvis inte tändningen. Fel här kanske? Slitet t-lås? Verkar rätt långsökt dock, om det sedan funkar när motorn är varm. Kan lika väl ligga i annan elektronik i bilen, nåt relä till tändboxen, oxiderad säkring eller anslutning. FP |
|
|
Reläet till motronicboxen är nytt,har også bytt tändplattan till tändningslåset. jävla biljävel........ |
|
|
Reläet till motronicboxen är nytt,har også bytt tändplattan till tändningslåset. jävla biljävel........ |
|
|
Hej... Lurigt fel om den går att "rulla" igång när den är kall,men inte ger gnista när du drar på starten...och sen GER gnista när den är varm.Något med startmotorn kanske ? Slår solenoiden i drevet till startkransen ordentligt när den är kall ? MVH |
|
| Ja startmotorn går ordentligt. | |
|
Verkar skumt. Sätt en bilelektriker på bilen då. Med möjlighet att byta de olika delarna i tändning och motorstyrning tills felet försvinner. FP |
|
|
Jag har faktiskt ett liknande fel med min bil! får ingen gnista, fast allt verkar helt okej med övriga tänd-delar.. jobbig grej! E28 M535i TwinTurbo |
|
|
ekblom. På min bil var det tändlägesgivaren som var trasig. Det är den övre givaren som sitter på svenghjulskåpan. |
|
|
Låter som om det är nåt förkopplingsmotstånd eller rättare sagt förbikopplingen av detsamma... Du har ingen gnista när du kör på starten, men bevisligen så får du det när du rullar igång bilen. Jag vet inte hur elektroniken i din bil fungerar exakt, men testa att köra det gamla fina tjuvknepet me en kabel mellan + på tändspole o batteri o se om den startar på startmotorn då... OBS! jag ogillar detta sätt att få igång bilar, och vet inte hur din elektronik skulle må av det, men jag har fått igång en del gamla golfar på detta sätt. __ #232 E28registret Länk Länk |
|
|
Har du kollat jordflätan mellan motor och chassie? Hade samma problem efter ett motorbyte i min e-28 535´a. Funkade perfekt innan bytet. Men efter bytet gick det bara att rulla igång den, men ej att starta med startmotorn. Kollade om det kom någon gnista när jag drog runt motorn med starten: Ingen gnista Släppte tändningsnyckeln: Det gnistrade till Hände tom. att jag kunde stå med starten igång i 30sek, men när jag släppte tändningsnyckeln gick motorn igång, samma som att knuffa igång bilen. Innan jag kom på felet hade jag kollat igenom givarna på svänghjulet osv. Spännde jag efter jordflätan, bilen startade som den skulle. Prova med det, lycka till förresten. Sune |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.