AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.740

328Ci vs. 325 Ci E46?

Sida 2 av 3
Ja, 325 M54TU har 245Nm.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

..dvs 245nm
För att belysa några detaljer: Angående chassiskillnaderna och kvickare styrning gäller detta endast ifall man jämför en 330 som är byggd efter april '01 med en 328. De första 330orna hade oförändrat chassi, men lättare (inte snabbare) styrning. Det här med uppgraderat chassi och snabbare styrning är inte heller något unikt för 330an utan gäller på hela 3-serien i och med '02 års modell.
...det där med chassit gäller för 3or med sportchassi alltså.
Ri
28
Riceburner
316i - 99
Perret, kan du skicka film clippen till mig? =)
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
wendetan: borttagna mitteldämpare (resonators) ??
Patricia: Ja, man sätter såkallade soundrör där istället för dämpare. För lite mer klarhet kika på dessa bilder: Länk

om du kikar på de nedersta bilderna så visar de först orginal med mitteldämapre på plats samt Eisenmanns soundrör + slutdämpare. Dessa soundrör ökar motorljudet REJÄLT.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Är det dyrt att fixa det inkl montering?
sound rören kostar typ 1100 kr, montering fodrar svetsning om ja inte missminner mig.

BMWCS Syd #05392
Länk
Riceburner, filmen ligger i din inbox (hoppas jag) :)
Ri
28
Riceburner
316i - 99
Tackar Perret! Den var nice! =)
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Äger ingen BMW (ännu - men snart) men man accar med vridet INTE toppefekten. Sätt en motor från en radiostyrd bil på en moped. Visserligen ungefär samma toppeffekt som en moppemotor men moppen lär inte röra sig ur fläcken.
Zebulah, ber genast såhär i början om ursäkt för att det här inlägget kan kännas lite småaggressivt, men det beror närmast på samlad frustration över det otal liknande inlägg jag sett under de senaste åren. Som ett tips kan jag säga att om du vill förvränga ämnet i en diskussionstråd för att visa din kunnighet bör du åtminstone vara rätt säker på att du vet vad du talar om.

En oönskad biverkan av att biltidningar började skriva mer om vrid för ett antal år sedan är att många har fått för sig att det enbart är motorns vrid som avgör accelerationen. Detta fundamentala missförstånd har sedan spridits rätt effektivt vidare via diverse bilforum som detta.

Man ser folk uttala sig om att hålla sig inom den optimala vridkurvan för bästa acceleration och dylikt skräp. Läste om någon som aldrig varvat sin BMW över 4500 rpm för att han "visste" att det inte lönade sig. Kan bara säga att håll er långt borta från strippen ifall ni går på sådana historier, och låt bli att slösa era pengar på fina motorer som tycker om varv.

Visst, accelerationen beror direkt på vridet. Men det är frågan om vridet på hjulen, inte i motorn. På en bil finns typiskt sett något som kallas växellåda mellan motorn och hjulen, och dess inverkan är inte att förakta i den här frågan. Motorns rotationshastighet och vridmoment omvandlas via utväxling till hjulens rotationshastighet och vridmoment. En lägre växel gör att hjulen snurrar långsammare men med ett högre vridmoment. En högre växel har motsatt verkan. Vridet på hjulen är direkt proportionellt med utväxlingen, dvs en växel som gör att hjulet snurrar hälften långsammare ger dubbelt mer vrid.

För att kunna använda en så låg växel som möjligt för en viss hastighet (låg växel=högre drivmoment på hjulen=bättre acceleration) behövs höga varv. För de flesta moderna motorer avtar vridmomentet så småningom efter att man passerat mellanregistret och börjar närmare sig toppvarv. Så länge motorns vrid procentuellt avtar i långsammare takt än varvtalet ökar, finns det möjlighet att få bättre vrid på hjulen med hjälp av lägre utväxling. Den bästa kompromissen hittar man då produkten av vrid*varvtal är maximalt stor. Vid denna punkt ger motorn också sin toppeffekt (effekt = vrid*varvtal). Då kan man alltså få det potentiellt största vridet på hjulen med rätt utväxling.

Om man hade totalt steglös växellåda och kunde köra motorn på ett varvtal men variera utväxlingen skulle alltså det varvtal som ger toppeffekt ge den bästa accelerationen, inte varvtalet som ger toppvrid. Teoretiskt sett, om man hade en steglös växellåda och kraftöverföring utan friktion, skulle en RC motor kunna ge samma vrid på hjulen som en mopedmotor med samma toppeffekt (att detta inte fungerar i verkligheten är sedan en annan sak).

Kort sagt, för att få det maximala ur sin bil skall man hålla sig inom det varvtalsområde som ger mest effekt och mer eller mindre strunta i hur vridkurvan ser ut. Det är alltså effektkurvan i förhållande till vikten som i praktiken bestämmer hur bra en bil accelererar (genom växlarna, inte inom en växel). Att säga att man accar med vridet är lite missvisande även om det stämmer i viss mening. Tar man två lika tunga bilar varav den ena har rejält högre toppeffekt och den andra rejält högre toppvrid är det i regel den med högre toppeffekt som är snabbare.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Tack för den faktalektion!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Zebulah:
Då hade en M5 E34 axat ifrån en Formel 1 bil. De har väl runt 300-400nm i vrid om jag inte är felunderrättad?

Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Perret (och övriga)

Nej naturligtvis tar jag inte illa upp för fakta och håller med om att mitt inlägg var liiiiiite extremt *L*.

Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Härligt ljud i de filmer med 330-motorn jag har lyssnat på här i denna sträng ;)

Min 323ci-00... låter den ungefär som 328ci?

Hur "bra" går det att få 2.5 liters-motorn i 323ci att låta jft 325ci och 330ci?

Johannes - Borås
323 o 328 är väldigt lika ljudmässigt. Dvs nästan inget alls.
Lite symaskin stuk på tomgång och ett diskret ryt vid 3500 rpm och uppåt.

Om du vill ha ett bra 6 cyl ljud i din 323 är följande recept att rekommendera.

Ett st Soundrör från Eisnemann
Ett st Sportsystem från eisenmann. Man får välja mellan 3 ljudnivåer.

Ställen att kika på är:
Länk
Länk
Länk

Sidnot: Anledningen till att E46 325-330 låter mer än 323-328 är för att 325-330 har dubbla rör hela vägen, och 323-328 har enkelt rör.

Daniels bil i länken med 330n har soundrör och ett sportsystem av race typ från eisenmann. På 330n blir de på gränsen till för mycket.

BMWCS Syd #05392
Länk
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Vad har 328 i vridmoment egentligen?
Har hört en massa olika.

Bmw följer inte utvecklingen.
Bmw leder den!
280Nm. Lita på det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.