AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.248

Handla orginalstereo på ebay.de

Sida 1 av 2
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Tjenixen,

Är på jakt efter en orginalstereo till min 540-93, en BMW Business CD RDS. Jag kollar både på den med enkeldisplay och den med dubbeldisplay.

Eftersom det inte verkar vara någon överhuvudtaget i detta land som vill sälja sin orginalstereo, så återstår bara att:
1. Köpa nytt från BMW
2. Handla utomlands

1:an faller på sin egen orimlighet - att betala 11% av vad jag gav för bilen går bara inte...
2:an är mycket intressat då det finns ett flertal till salu till mycket rimliga priser.

Nu till frågan! Passar enheter som suttit i en e36 rakt av i en e34?

Tacksam för svar!

/björn
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Japp, även de som suttit i Z3. Plug and play.

Enkeldisplayen e snyggare tycker jag då den har större display. Dubbelvarianten är lite modernare och exemplaren av denna är oftast mindre slitna.

Kollar själv på de på ebay.de, riktigt bra priser och hyfsat utbud.
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Mm, tack Crisse! Sitter även och funderar på en orginalbandare som alternativ, finns till mycket bra priser på ebay.de, + en växlare.

Det sitter en silverfärgad jvc-cd i min 540 instoppad av förre ägaren som i mina ögon begått helgerån. Obegripligt fult, obegripligt överhuvudtaget att sabba en bil som när det begav sig kostade över 400' med en silverfärgad stereo... Nä, orginal ska det va.

/björn
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Bjorn> Tänk på ett par saker bara;

Jag tror inte att en stereo som suttit i en z3 passar i en E34, men det är bara spekulationer.
Det viktiga är:

Kolla om du har HIFI paketet i din bil. Om inte, kolla så du har radiodelen i skuffen annars hamnar du i knipa som jag.

Köpte orginalbandare och cd-växlare, men det var bara att glömma, hade inte HIFI och inte radiodelen i skuffen och då gick det inte att koppla in.

Har du inte HIFI är ditt urval av radiovarianter mycket begränsade.

Radion jag köpte var en Orginal Buisinnes RDS kasett historia, och tro det eller ej men i hela det stora kabrachet (större än en vanlig stereo) finns ingen radiomotagare. Helt jvla sjukt av BMW altså...

Glöm heller inte bort att deras CD-spelare är av stenåldershistoria och kräver att du först stoppar in CDn i ett "fodral" som du sedan i sin tur stoppar in i själva stereon.

Men lycka till. Jag hade gärna velat ha orginal men som sagt det går inte på min bil.

*BAWORAK*
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Svante, nu har ju du tyvärr inte radiodelen i skuffen, men hur ser den ut? Jag vet inte vad jag ska leta efter?

HIFI verkar jag ha enl. en sökning på forumet, då jag även har högtalare vid sidospeglarna(sex högtalare fram och två bak, åtta totti)

Men jag saknar en bild eller en exakt beskrivning av hur denna radiodel ser ut och exakt var den sitter

mvh
/Björn
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kan inte hjälpa dig där, sorry.
Vet inte själv hur den ser ut.
Men leta efter ngt som kan tänkas se ut som en låda med kablar:-)???

*BAWORAK*
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
SvanteE: Är du säker på att du testat rätt maskin? BMW Business maskinerna ska ha radiomottagare då de har ingång för koaxial antennkabel i baken. Separat förstärkare har de också.. Och detta med fodral till CDn har jag aldrig sett, och jag har provkört flera Business CD. En sak e ju fodralet till CD-växlarenheten men det har väl i princip alla?
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Crisse: Nu har jag köpt en dubbelvariant för 210 euro, berättar om det var smidigt med överföring av pengar och hur lång tid det tog innan jag fick den(om jag får den... alltid ett orosmoment inblandat...) och om den funkade :)

/björn
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
berättar SENARE skulle det va...
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Bjornagain: Kanon!

Jag har köpt en del grejer på amerikanska ebay och det har alltid fungerat felfritt, vissa saker har dock tagit en tid att frakta. Så länge man gör affärer innanför systemet (d.v.s. köpet registreras på ebay, möjlighet till feedback m.m.) så går det nog alldeles utmärkt.

MVH
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Bjornagain: Hur har det gått med stereon?

MVH
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Crisse: Status är följande, den 9/2 "vann" jag auktionen. Det tog två dagar säljaren fick min köpbekräftelse(med adressuppgifter mm.) från ebay. Jag gjorde en EU-betalning(riktigt billigt 20kr nånting) till säljarens bankkonto på onsdagen den 11/2 (han hade både iban -och swiftkod vilket underlättar). Säljaren bekräftade att pengarna kommit på fredagen. Radion skickades måndagen den 16/2. Radion ha ej ännu kommit men jag tror att postavin ligger i brevlådan idag :)

Tänkte lägga ut lite bilder på före och efter och under själva monteringen om intresse finns.

/björn
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Trevligt ,.,förstår att du har längtat hem till brevlådan på dagarna=) Bilder vore mkt trevligt om du har ork och tid att ta ett par stycken! En liten rapport om din spontana upplevelse av ljudet efter inkoppling vore heller inte fel.

MVH
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Så, paketet kom idag :)

Ett väl inslaget paket. I paketet låg radion inslagen i bubbelplast - såg ny ut(som om den var packad från fabrik). Tog bort plasten och radion är garanterat ny - inte en endaste liten repa eller dammkorn(varken i fönstrena eller i cd-inmatningen). Med orginalkodetikett och kopierad bruksanvisning(på tyska).

Nå, ut i bilen snabbt som ögat... Bort med den gamla jvc:n(som redan var ful innan och nu brevid den nya formligen förintades). Lätt att förstå vad som skull bort(adaptrar både till ljud och antenn). Allt passade perfekt, bara att "klicka i" i den nya enheten.

...och vilken passform, helt perfekt.
...och exakt samma "röda" sken på radion som övrig instrumentering, helt perfekt.

På med radion så, fick mata in koden - gick utan problem och funkade direkt.

Ljudet så:
Tyckte ljudet med gamla jvc:n var helt ok om än något tillbakahållet och dämpat. Jag fick jobba en del med bas och diskant beroende på om det var cd eller radio jag spelade.

Det nya ljudet är lyft, inget jätte lyft, men fortfarande en markant skillnad. Större ljudbild och klarare på något sätt och hanterar cd och radio på samma sätt, dvs jag slipper ändra bas och diskant. Och jag inbillar mig att den spelar bättre bas(är kanske något påverkad av allt annat bra... men jag tror ändå att den ger en tightare bas). Glädjande nog bättre radiomottagning - brusfritt.

Slutligen... Radion har lyft helhetsintrycket -det ser fantastiskt ut och det låter bra - men framför allt hur bra den passar - den sticker ut lika långt som färddatorn och har EXAKT samma färg på belysningen.

Stornöjd :)

Ungen är på läger och har tagit digitalkameran med sig. Det blir inga "förebilder" men väl efterbilder - återkommer!

ps. Säljaren på ebay.de har anv.namnet "acg-mobil"

/björn
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Bjornagain: Grattis! Det verkar som din affär inte kunde bli mycket bättre alltså! Har haft ögonen på en del apparater nu under dagarna och är nu sporrad så jag skall försöka knipa någon så fort som möjligt.
Vad gäller min tidigare stereo så har jag haft en Blaupunkt med hyfsat ljud, räknar inte med någon jätteförbättring av ljudet och även om det skulle bli en marginell försämring skulle det ändå vara värt det då jag verkligen tycker om original-looken.

En sak jag undrar och funderar över: Apparaterna med dubbeldisplay ser ofta lite gråare ut på bilderna. Detta kan ju bero på att de ofta har sin matta fina yta kvar och att bilderna oftast tas med blixt, men bara som försäkran, stämde kulören bra ihop med den övriga interiören även vid dagsljus?

MVH

ps. tack för ett bra och utförligt inlägg!
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Crisse: Tackar! Du har rätt i att dubbeldisplayen är gråare. Tycker mig se att enkeldisplayen är svartare och passar förmodligen än bättre i en e34 iallafall.

e34:an har lite "skrovlig" svart yta på inredningen medan min nya radio är slät och en nyans gråare. Men det är ytterst marginellt - den smälter in riktigt bra färgmässigt även i dagsljus och eftersom färgen på displayen är identisk med övrigt ljus så blir det hart när perfekt. På kvällen är det maffigt med alla belysta knappar i samma färg :)

/björn
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Här kommer en otroligt dålig bild, men det ger en känsla för hur det ser ut på kvällen :)

Vet inte hur man länkar så...
Länk

/björn
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Hm... det är något lurt med länken, men om man manuelt skriver in Radio.jpg efter ...sson.tripod.com/ så funkar det.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Bjornagain: RIKTIGT bra färgmatchning på nattbelysningen=). Köpte en Business CD dubbeldisplay igår av acg-mobil, har fått hans bankhandlingar idag, ska betala imorgon. Utgick från att dubbelvarianten är lite lite gråare, men jag tror det är värt det ändå, eftersom:

1. Den har en mycket modernare konstruktion
2. Den är lättare att bli av med om man inte skulle vara nöjd
3. Många av enkeldisplayvarianterna är trasiga på ett eller annat sätt, har läst om såna som har problem med CD-matningen, pixelfel på displayen m.m. Man kan ju garanterat få tag på en som inte är defekt men hur länge tar det innan nåt pajar?
4. Det e alltid kul med en extra display=)

Skriver igen när jag fått den och installerat, tar nog ett par bilder också.

MVH
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Bjornagain> Hur var det med kopplingarna bakom stereon?
behövde du modifiera kablar eller så från JVCn till den nya/nygamla orginalstereon?

Har nu en clarion men har kommit över en business m cd växlare som jag tänkte sätta in när den väl kommer, behöver man ngt mer menar jag? Eller räcker det med kablarna dr bak som finns?
Enkelt eller vårt at fixa?

Hur är det med larmet, går det att koppla in på orginalet trots eftermontering?

*BAWORAK*
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
SvanteE: Ang. kopplingarna så är det snarare så att man var tvungen att använda adapters för att få jvc:n att funka. Jag tog bort alla adaptrar tills det var "orginalkontakten" kvar. När du har orginalradion och tittar på baksidan av den så vet du direkt hur det ska se ut i andra änden. Antennkabeln hade också en adapter som jag tog bort, med adaptern gick det inte alls att sätta i antennen men när jag tog bort den så passade det perfekt direkt.

Så med andra ord borde du ha det du behöver - ta bara bort ända in till tjocka "kabelhärvan" där orginalkontakten sitter, åtminstonde för businessen, vad växlaren kräver har jag inte en susning om.

Larmet har jag ingen aning om.

/björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.