AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.001

Lagom udda färg/klädsel kombination E60?

Sida 2 av 3
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
oreo:

Oj! Vår bil har produktionsvecka 8 ser jag här på ordern, värt att vänta två veckor alltså, om vi får bilen till samma pris dvs.

// Simon
Cl
90
ClaesSjöberg
520dA -13 (+ K1600GT -14)
Simon:
Min produceras v.7 för leverans v.13. Jag hade samma fundering som du men för det första är min bil sedan 2 veckor i orderstatus >150 vilket innebär att inga ändringar kan göras. Förmodlingen samma för dig. Hör med handlaren för säkerhets skull. Om det hade gått att skjuta på produktionen hade jag ändå fått betala 10 000:- extra (minus lite rabatt).

Ny prislista från 1 mars.
530i + 5 000:- till 395 000:-
530d + 14 000:- till 404 000:- (men då ingår det nya partikelfiltret som monteras fr.o.m v.10)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
ClaesSjöberg:

Läste på en tysk sida att partikelfiltert inte kommer förrens i Juni, då 525d kommer. hmm, olika uppgifter överallt.

Vi har fortfarande möjlighet att göra mindre ändringar (orderstatus 112), men vi kommer inte att göra fler, bilen produceras vecka 8 och levereras vecka 14.

Vad jag inte förstår är att man säger produktions vecka plus 6 veckor!!! Ska det verkligen ta 1 & ½ månad från när bilen är frädig tills den står klar för leverans i Stockholm ???

Vi får iaf våra bilar ganska nära varandra :)

Mvh

Simon

PS: Vad köpte du för utrustning ??
Cl
90
ClaesSjöberg
Simon:
Se lite högre upp under denna rubrik.
/Claes
Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
Oreo, i E60 Forum (USA) finns det ett par som har valt den rostbruna inredningen o. svart nederkant. Ser faktiskt OK ut med olivlacken! Jag ahr set den i verkligheten.
Sport fjadringen blir nog ganska stabil med run-flat hjul. Intressant att du inte gillar vare sig aktivstyrning eller sprtfj.
Utokade klimatorn behovs infor fuktiga och blota dagar. Bilen verkar imma igen pa nolltid.

//Seppo
or
725
oreo
323i -85
Vad tror ni om denna kombination da - Amethyst med Kastanjebrunt lader. Litet udda, men var det inte det jag ville ha. Det skar sig ju inte i alla fall i mina ogon:

Länk
or
725
oreo
323i -85
Seppo:

Har foljt diskussionen pa denna USA sida och dar ar man ocksa framst intresserade av silvergra eller helst svart med det kastanjebruna.

Intressant att du sett olivin med kastanjebrunt - du rakar inte ha nagra bilder ocksa??

Har kort sportfjadrad med 18" runflat och bilen gick mkt bra med denna kombination. Skulle definitivt valja detta over DD, men smaken ar som baken ;-))
Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
Oreo, vilken handlare har du bestallt bilen hos?

//Seppo
Jag måste bara gå in och delvis dementera mina tidigare påståenden efter att ha kikat en extra gång i E60-broschyren:

Jag har INTE sett skinnfärgen "kastanjebrun" på riktigt. Skinnfärgen jag syftade på är "tryffelbrun".

Jag skulle nog avråda från att köpa en bil med kastanjebrunt skinn, tror att det kommer bli svårsålt, och dessutom tycker jag inte det ser speciellt attraktivt ut.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
or
725
oreo
323i -85
Seppo: Om du undrar kring rabatten sa ar det en avtalsrabatt. Jag har inte lagt in bestallning annu, har vantat pa partikelfilter for att bilen skall klara EU4 krav och ett slutbetankande fran Vagtrafikskatteutredningen for att fa en kansla om man gor bort sig ordentligt genom att kopa bil innan reglerna for beskattningen av dieselbilarna andras. Utredningen skulle ha varit klar nu, men jag har nu fatt reda pa att den ar forsenad (vem blir forvanad??) till slutet av maj. Jag far darfor fortfarande torrsimma med att gora riktigt noggranna val av utrustning och farg for bilen ;-))
or
725
oreo
323i -85
Kalle:

OK. Har sett det tryffelbruna i en olivgron E60 och jag tyckte att det sag ratt sa trist ut. Om jag skall avvika fran det kastanjebruna sa kanske ametyst verkar intressant efter Claes tips eller annars sa far man val kora pa svart och valja lacken helt fritt....
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Mina 3 i topp:

1) Head Up Display
2) Aktiv Styrning
3) Dynamic Drive
Cl
90
ClaesSjöberg
Seppo:
Varför behövs den utökade klimatorn om det är fuktigt och blött ute? Standardklimatorn har väl samma kapacitet? Skillnaden är nog bara att den utökade automatiskt slår på kylkompressorn när luftfuktigheten blir hög. Det gör jag lika gärna själv när jag ser att det börjar imma på.
Det största svagheten med den utökade är att du måste in i I-driven om du själv vill styra luftströmmarna vilket händer lite då och då.
/Claes
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Förstår inte varför det skulle vara så svårt att vrida och trycka lite på I-drive ratten?

För övrigt så gör den utökade kliman ett toppenjobb ( helt automatiskt och blixtsnabbt! ).
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Nu kommer jag antagligen få en massa folk emot mig men smaken är som sagt väldigt olika. Jag tycker helt klart att svart är jäkligt snyggt och det var faktiskt mellan svart och titansilver som valet stod, och till slut blev det safirsvart med beige skinn. Jag var nere i Spanien och Portugal förra veckan, för övrigt en resa på ca 1000 underbara mil, då jag fick se en vit 530d i Spanien. Jag måste bara säga att det var jäkligt fräckt, vitt är en färg som verkligen är på väg tillbaka, och på E60 passar den mycket bra. Visserligen ser den väl smutsig ut lätt, jag vet inte för jag har aldrig haft en vit bil. Idag hade jag nog faktiskt valt en vit, utan att tveka. Nu är bilen min 4 veckor och har rullat 1800 problemfria mil, hoppas det förblir så då mina förra dieslar 525d och 530d kånglat en del. Lycka till i valet i alla fall, bilen i sig blir du säkert nöjd med.

Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
Claes: Enligt säljare i Solna m.fl. så är E60-61 standard en AC med sämre egenskaper än nuvarnde i E39. Detta är väl inte riktigt vad jag anser acceptabelt. Är det för övrigt någon som har provkört en E60 utan utökad klimator? Jag har inte sett någon!
Jag själv skippar för övrigt aktivstyrning och sportchassi så det får bekosta utökad klimator till min E61 530DA.

Seppo
Cl
90
ClaesSjöberg
Seppo:
Vadå, ”egenskaper”? Accepterade du det svaret? Kompressorn, förångaren och kondensorn har väl ändå samma kapacitet i bägge varianter? Det är säkert bara ”lullullet” (solsensor, imsensor, AUC m.m.) som skiljer. Och fläktstyrningen, men den sköter jag helst själv. Men jag hinner nog gräva djupare i det under dagen.
Jag återkommer.

cidair:
Inte är det svårt med I-driven. Jag gillar den verkligen (jag är tekniker) och vill inte vara utan den. Men i alla BMW med ACC hittills har man med en lätt knapptryckning fått ner luftflödet till fötterna t.ex. Men med den utökade måste du först använda 5-6 tryckningar för detta. Och sedan lika många tryckningar för att återgå. Klarar du detta utan att släppa blicken från vägen ett antal gånger? Om jag nu har uppfattat handhavandet rätt. Allt detta slipper du med standardklimatorn.

Velgro:
Hos BMW-handlaren i Helsingborg har jag sett en vit 520i med beige tygklädsel (säljaren sa att det blev en felbeställning och såg bedrövad ut). Mycket märklig upplevelse. Designern har nog aldrig tänkt att någon skulle beställa den i vitt, all skönhet försvann. Den ser ut som ….. jag vet inte vad jag ska säga ….. som ett stort ÄGG!
Och köp aldrig en bil med beige tygklädsel. Den var solkig och fläckig reda i utställningshallen. Trist.
/Claes
or
725
oreo
323i -85
Claes & Seppo:

I denna information framgar tydligt att klimatanlaggningen pa E60 generellt skall ha hogre kapacitet an pa E39. Valet mellan standard och utokad klima paverkas av graden av automatisk styrning av anlaggningen / mangden funktioner, inte av kapaciteten pa kylagregatet.

Länk

Sjalv sa har jag kort flera bilar har i UK med standardkliman och den duger gott tycker jag.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kalle kommer fortsättningsvis att presentera sina inlägg om skinnet i E60 under rubriken "Fyra nyanser av brunt". ;-)

My Bimmer is my mistress
chrille70
Jag rekommenderar starkt Orientblåmetallic med Beige läder och ädelträ mörk Poppel. Stilrent, tidlöst och elegant. Jag valde denna kombination och är helnöjd! Enda nackdelen är att den mörka lacken "alltid" ser skitig ut... :(

Annars tycker jag Silvergrå/Kastanjebrunt läder med ädelträ Lönn antracit funkar också!

MVH Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.