AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.386

Calix motorvärmare på DEFA kabelsats?

Sida 1 av 2
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Två relativt nya Defa insticksvärmare (modell 316) har pajat för mig, undrar nu om det är möjligt att montera en Calix värmare istället utan att behöva byta hela kabelsatsen? Börjar tvivla på Defas kvalite...
Paap Reeder
Hej!
Mig veterligen finns ingen sådan "dosa" utan avbitare och sockerbit är det enda som gäller.
MVH /// Paap R
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Brukar inte skilja nämnvärt i kvalité mellan Calix och Defa. Hur ser värmaren ut när du tar lös den, är spiralerna som går i kylarvattnet rena och blanka? eller är dom svarta?

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Tycks minnas, att den första inte var särskilt svart... ska kolla detta noga igen när jag byter för andra gången. Ska tilläggas att jag, pga trasig timer, kört värmaren från 16-tiden på kvällen till 7 på morgonen under ett par veckors tid. Något jag aldrig törs göra fortsättningsvis!
Med den inkopplingstiden är Jag tveksam till om Calix har längre livslängd.
den inkopplingstiden är inga som helst problem såvida inte uttaget har "intervallström"

har haft min defa inkopplad dygnet runt hela vintern i ett par års tid nu och inga som helst problem. Men man måste vara noga med att inte koppla den till motorvärmarstolpar med intervallstöm... det är själva döden för motorvärmare
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad är intervallström?

Mvh
an
643
anlima
735iA -87
Det är samma kvalite på Defa som Calix, men det är döden för värmaren om det finns någon form av styrning till den.
Termotac eller liknande system med tid/tempstyrning med intervall borde förbjudas. Värmaren får ju aldrig cirkulation på vattnet om den stängs av hela tiden. Jag har bytt en hel del värmare åt kunder som har tid/tempstyrda mv-stolpar,själv har jag ström hela tiden ,aldrig problem med någon bil.
rob_t_j72)

tid/tempstyrning = intervallström

dvs strömmen i mv stolpen är antingen tids styrd ( ex 5 min på och 5 min av 5 min på och 5 min av etc) eller tempstyrd då är det ett liknande system som med tidsstyrningen men då är det temperaturen som styr(utetemperaturen). Det finns även system som innehåller styrning av båda slagen i ett så att säga.

detta är lika med att motorvärmaren går sönder efter ett tag pga att den blir kall och varm om vart annat i samma cykler som styrningen. Det blir helt enkelt utmattnings skador på värme elementet = kortslutning som följd....
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Henrico: Jag kan upplysa dig om att det är samma tillverkare på elementet Defa/Calix så det är ingen skillnad på kvalite..jag gick ett steg längre än dig jag ringde till KGK och ifrågasatte jag fick lämna in bilen på verkstad och få ny värmare utan kostnad..kan väl säga att det försöktes en del som tex att det är varierande ström ,du har satt den i fel frysplugg, du får inte sätta i sladden om motorn är varm, du har den på dygnet runt..allt detta är bara rent skitsnack..men som sagt dom tog hela kostnaden
det faktum att tidsstyrda mvstolpar äter motorvärmare är somsagt ett faktum och då får gto80 kalla det hur mycket skitsnack som helst....

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Snacka inte om nåt du inte vet något om nu...min stolpe är inte tidstyrd ändå håller inte doppvärmaren mer än ett par år..kgk däremot säger tvärtom att min går sönder därför den inte är tidstyrd..dessutom kan jag inte se att jag skrev någon om tidstyrd stolpe
ja ja gto80 då säger vi så här att varken du eller jag har bevis för det ena eller det andra. Så då kan disskutionen sluta här eller så kan vi be alla som är in på denna tråden att skriva sina kunskaper och så kan vi räkna antalet röster sedan eller?

någon av oss har rätt angående tidsstyrda motorvärmarstolpar och någon av oss har fel... vill inte sia om vem då blir vi bara ovänner....
kn
310
knudi
535i -92
jag kan säga så här istället. vilken glödlampa håller bäst? den som får lysa hela tiden eller den man knäpper av och på flera ggr om dagen?
Jag hade min motorvärmare på dieselgolfen ikopplad dygnet runt under vintertid o den höll 2 år. det var en defa men jag tror inte skillnaden i kvalla skiljer dem åt. men jag tror däremot att en värmare som slår av och på som dom hade i hsb:s stolpar att den gick 20 min o slog av 20 min vid viss väderlek kan bidra till kortad livslängd. Ingen garanti att en som får gå längre stunder håller längre men jag tror det i alla fall.

/Steffee
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Hej

Calix säger att vibrationerna i dieselmotorn
förstör värmaren, farsan har bytt 3 st nu. Jag behövde aldrig byta på min Tds men det var Defa. Detta är vad jag vet, vill inte spekulera.
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Alltså tror inte det skiljer nämvärt i kvalitet mellan Calix och Defa.
Men jag personligen köper alltid Calix till mina bilar,om det inte sitter Defa redan monterat på dom så klart.
Varför,jo först och främst så har jag bara fått byta Defa värmare mer gånger än Calix värmare.
Tex på BMW jag har nu har jag aldrig bytt och där sitter det Calix.
Men på Golfen som jag har har jag redan bytt 2 gånger på.
Även mina andra bilar som jag haft har det alltid varit mest byten på Defas värmare,kan ju vara otur att just Defas har hålt sämre för mig.
Sen så tycker jag Defas insticks kabel,alltså den du sätter mellan bilen och stolpen.
Är mycket sämre,den har en vinkling av kontakten som gör den svår att få in i vissa motorvärmar stolpar.
Och så blir själva kabel mycket stel i kyla,+ att dom verkar ha en tendens att bli glapp mellan kabel och kontakten på den del du sticker in i bilen.
Calix har en mycket bättre förstärkning just där,som det ser ut som i allafall

"Riktiga män luktar diesel"
Det där med att defa har en vinkling av kontakten som skall in i mv stolpen har faktiskt en viktig betydelse för att minska deras garanti returer. Tidigare hade de en rak kontakt så då slet många helt enkelt ut kontakten hållandes i sladden med klappkontakt som följd.... detta är näst intill omöjligt att göra med den vinklade kontakten..... man måste helt enkelt nypa med fingrarna runt kontakten coh dra ute den på det sättet. ( det sätt man egentligen skall göra)
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Men defa har fortfarande prolem med att det blir glapp/kortslutning vid kontakten som man sätter i bilen. Calix har inte det problemet fast dom har en rak kontakt till väggen.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
På min E39 satte jag Defa och på den förra likaså (köpta på www.blab.nu).
Även på min Ope* Sintra satt det Defa. Och inga av dessa har jävlats. Brukar iofs byta bil ofta men jag kan inte se att det skulle vara sämre med Defa. Min far som haft bilverkstad i hela sitt liv är dock övertygad om att Defa är av sämre kvalitet. Jag tror att det har att göra med arv dvs att Calix var bättre än Defa förr.
Jag har intervallstolpe på jobbet och hemma vanligt tidur på väggen.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Defa har rundstift i sina kontakter, medan Calix har flatstift eller hur.
Generellt, anser jag, ger flatstift en säkrare kontaktyta då honstiftet skär i hanstiftet. Mao flatstift bättre i fuktig miljö. Någon med andra kunskaper/erfarenheter?
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ska förtydliga en gång till Defa/Calix Då jag blev sur och tog kontakt med KGK sa rent ut jag byter till Calix då fick jag veta att det gör ingen skillnad för elementdelen skiljer det inget på, den är från samma tillverkare ..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.