AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.018

e30-rosthög? är det så?

Sida 1 av 2
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Allvarligt, rostar e30 så jäkla illa som alla säger??
Har en -88 som inte har en minsta flaga, importerad som flyttgods -89, 22000 mil, ser som NY ut...
Men folk säger ju att de rostar som gamla ölburkar... (jaja GAMLA, inte alu) Och när jag kör bilfan känns den som ny...
Snälla, skriv om era rostar, vill veta om de e värt nåt att ha en rostfri bumse (som jag tyvärr snart måste sälja.... :-(((()

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Dom rostar, punkt. Givetvis kan välskötta exemplar vara fimare, men rosten har inga större problem att få fäste. Låt en rostskyddsfirma filma hålrummen, och gör sedan en behandling om bilen visar sig vara rostfri även där det inte syns utifrån.

Den E30:n jag hade rostade värre än Oplarna som funnits i familjen, vid samma miltal. Ändå var Oplarna äldre. Ungefär likvärdig omvårdnad.

Sex på alla fyra, roligast så!
e30 rostar, tyvärr :( det är rätt lätt att hitta rost på en e30 :( vanligaste ställena är skärmkanterna,trösklar,dörrar nederkant, kanten på bagageluckan, vid nummerskyltsbelysningen, samt att det brukar vara hål igenom golvet där passageraren har sin fötter, ibland även på förarsidan....vet detta för jag har åtgärdat rost på alla ovan nämnda ställen på min :/

BMW, Bayerische Motoren Werke
skall kanske tillägga att trots rosten som börjar krypa fram på min igen så är det ju inget hinder för att använda den som bruksbil, dock är det inget utställningsskick :(

BMW, Bayerische Motoren Werke
ormen
Nja, äldre karosser -87 o bakåt hade sämre rostskydd, men 88 o uppåt var bättre. Det beror också rätt mycket på att om ägarna innan har hållt efter rosten eller inte... Men att sitta o påstå att E30=Opel när det gäller rost? Då är man helt off....

Våga vägra kollektivtrafik!!!
ormen
Rostskydda (lämna in helst om du har råd till en rostskyddare) den ordentligt, framförallt rengör o rostskydda noga bakom främre innerskärm (nedtill mellar framskärm, tröskel o kaross -precis bakom framhjul), där är det alltid fullt med ett par kilo härlig "salthärdadvägdamm", och fyll trösklarna ordentligt....

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Min touring är helt rostfri iaf! Har inte ens ytrost på den så känsliga bakluckan :=) Bilen är aldrig omlackad el rostlagad sen ny heller.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
E30 rostar. Liksom E36, E39, E34, E32 m.m.
BMW rostar värre än de flesta andra bilar. Även nya.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Ormen> Hade en faceliftad E30, som mycket väl kan ha haft förbättrat rostskydd. Isåfall är jag glad att den inte var av den tidigare modellen, för den rostade friskt.

Och nej, inte helt off. Den rostade värre än dom Opel Ascona C som funnits här, trots att inte dom vart överdrivet motståndskraftiga. BMW:n skrotades på grund av rosten, det var inte lönt att reparera helt enkelt.

320-325
hmm men E30 är nog extremt dålig ...
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
VAFALLS?! Har haft 3 E30 i min ägo genom åren och ingen av dem har rostat. Men jag har skött om dem också.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Betänk att yngsta E30:n fyller väl 13-14 år i år.
Få så gamla bilar är rostfria.

ormen
som sagt, det beror mycket på att hur den har varit skött genom åren, och var den rullat. ex. hade en 85:a 320, den var 11 år när jag köpte den, inte 1 mm synlig rost någonstans, varken under eller på trösklar/skarvar. aldrig rostfixad heller, välskött helt enkelt. men att påstå att opel är bättre håller jag inte med om... hade själv kadett som var 4 år gammal och bakskärmarna var redan väck. och att bmw är värre än andra bilar? nej nej nej, håller inte med där heller...

ormen
E36 rostar duktigt, det kan jag hålla med om men tråden var om E30:n...

Men snälla, det är inte nya bilar vi snackar om.
Trots att de är minst 10-11 år gamla så finns det rätt många som ser bra ut o jämfört med tex Opel Vectra från 98-99 ser E30:orna välldigt bra ut och även många nyare BMW modeler.

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Skulle vilja påstå att till exempel nyare Opel Astra (andra karossgenerationen) har bättre rostskydd än många samtida BMW. Äldre Opel har knappt rostskydd, men nyare gott.

Att det finns fina E30 till exempel beror nog mycket på entusiasmen hos ägarna, den borde rimligtvis vara mycket högre än hos en Opelägare :D

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det finns åtskilliga bortrostade Opel Astra redan kan jag upplysa om. Och var har alla kadetter tagit vägen?? Finns knappt längre.

Nej att Opel har bättre rostskydd än BMW köper jag inte.
Därmed inte sagt att BMW är världsbäst.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Saker och ting förändras. Exempelvis Opel och Subaru har i många år fått mycket kritik för sitt dåliga rostskydd. Detta har satt spår och därmed måste de vara väldigt bra på detta för att tvätta bort ryktet som rostholkar, vilket har hänt.
Idag rostar inte Opel eller Subaru mer än någon annan bil medan BMW fortfarande verkar rosta. Trist men sant efter vad jag har förstått.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Oplar av idag vet vi ju inte om de rostar. Men det finns åtskilliga rostiga oplar från 95-97 etc.
Stavros
Tack

Var med en kompis o kollade på en Opel Vectra 01:a som redan var rostig vid tanklocket, sv. såld under 10000mil.
Finns säkert nyare BMW som rostar men tror inte att BMW från 80-talet började rosta efter 2-3 år

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Min vinterbil e30 320 86:a den väger säker 20kilo mindre nu ;)
har gått ca 20100mil. fin inne i bilen motor å sånt v.låda inga problem! men rost på karossen finns de massor!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.