AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.491

Kolla mätarställningen via nyckeln?

Sida 1 av 2
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Har nu läst mig till på imoportguiden hur man kan mha av BMW kan kolla upp om mätarställningen stämmer eller ej. De kopplar tydligen in sig i någon ljusmodul och läser av det korrekta värdet.

Nu är det så att jag är spekulant på en 528 E39 -98 som jag ska låta milkolla. Den nuvarande ägaren påstår att man kan kolla mätarställningen genom att bara ta med sig nyckeln till bilen och be dem koppla in den i någon apparat. Är det så det går till? Jag förstod inte riktigt vad han menade och har inte hittat något svar på den frågan när jag sökt här på forumet. Är det det som kallas kodnyckel?

Nån som kan reda ut begreppen åt mig?!

apocalypsorödmetallic...
Au
23
AutoManiac
328iC-M -97
hej.

Det stämmer, att man kan kolla mättarställning via nyckeln!!!

Men hade jag varit du, hade jag lämnat in hela bilen eftersom mätarställningen finns registrerad på 3 ställen...

läs annars i Importguiden här på sidan under "mättarfiffel", där står en hel del.

ha de, lucka till//e
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

tror inte du kan läsa nyckarna förrän den nya lilla varianten kom, till årsmodell 2000. kolla med BMW, annars får du lämna in hela bilen.

mvh Johan
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Okej! Jag tror att han har köpt en ny nyckel och fått dem (den nya och den gamla) omkodade. Det kan ju vara möjligt att kan fick den "nya" varianten som man kan kolla mätarställningen.

AutoManiac: Finns mätarställningen på tre ställen? 1.Instrumenthuset 2. Nyckeln och 3. Ljusmodulen

Var det de tre ställen du menade?

apocalypsorödmetallic...
Mätarställningen i nyckeln? En skröna tror jag, det enda lilla minnet som finns i den är dess eget lilla ID, som används dels för immobilizern, dels för att tala om för bilen vilka inställningar stol, ratt, backspeglar mm skall ha, om bilen har dessa faciliteter.
När man säger "koda nyckeln" menar man egentligen koda bilens system med ovanstående (key memory).
Mätarställningen lagras i instrumenttet ock i ljusmodulen (LKM).

FP
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Hmm, ja det var så jag tänkte att det var. Får ringa till BMW i morrn och fråga.

apocalypsorödmetallic...
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

"Glöm" ljusmodulen!

Vad jag förstår så är inget säkert mera. Det finns tydligen "killar" som kan programmera om ljusmodulen (originalmodulen) med ny (lägre) mätarställning så allt ser "OK" ut.

Taskigt men troligen sant!

Mvh

Inget nytt iofs, men det lämnar "spår" efter sig.

FP
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Folke, kan Du utveckla det lite (så även en "novis" förstår).

Snackade (av andra anledningar) med en kille som påstår att:
"Vi är två stycken i Sverige som kan fixa det"!

KAnske att Du känner till vilken/vilka (vill inte precis göra reklam för deras ljusskygga verksamhet här), men det skulle kännas bättre att veta vad/hur man skulle kunna kolla.

Tyvärr får man väl snart ha samma inställning som en "stor" Mc-handlare i B-mölla gav prov på då han sa till mig:

"Spelar ingen roll vad mätaren visar, det är fel i alla fall".

Mvh/Saij
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med hjälp av en nyckelläsare kan BMWverkstan läsa mätarställning from 99 års modell( lilla nyckeln) som Johan skriver det är helt korrekt. Inte alla verkstäder i Sverige har denna utrustning dock den sittet hos varje tysk kundmottagare dock. Så fort man manipulerat det minsta sås visar nyckelläsaren 00000 i minnet så den är bombsäker jag men den måste ha laddat batteri i dock om nyckeln är oanvänd...
Asken
Jag har sett "nyckelläsaren" hos vissa BMW-handlare, tveksamt dock om själva mätarens minne ligger ute i nyckeln. I vilket fall, så hämtar den data från bilen (i instrumentet eller LKM).
Nej jag känner inte till vilka specifika personer som klarar detta i sverige. Spelar ingen roll kanske, jag skulle själv kunna fixa dylikt tror jag men är inte intresserad. I Tyskland har "tjänsten" funnits hos olika firmor i många år. Sök på tachoservice och liknande, du får många svar. Det som händer när man manipulerar är naturligtvis att siffrorna på instrumentet ändrar sig, men det finns några olika "kontrollpunkter" där man kan se att mätarställningen är ändrad, och då blir det hela lite mindre värt eller hur? Kräver instrument/datorinkoppling naturligtvis.
Någon bilmodell har en liten prick i vägmätaren som tänds när den är ändrad har jag hört. Finns kanske flera varianter.

FP
BO
14
BON
520IA Touring -98
2000 -67
Är det inte så att när man ska backa mätaren på båda ställena måste man byta en modul och sen ha tillgång till BMW's egna datorer om det inte ska synas att dom är backade... Dom sa på BMW när jag kollade min att långt över hälften är backade... Så det är ju konstigt att dom inte backar så det inte syns!!!!!
Kanske för att det inte går?
Frågar man om dylika detaljer hos 20 auktoriserade BMW-verkstäder så får man säkert 15 olika svar skulle jag tro.

FP
Plumber
Det man kan se i ljusmodulen är tillverkningsdatum.
Stämmer inte det överrens med bilens datum så är den med största sannolikhet fifflad. Du får aldrig något exakt miltal från modulen som är det rätta
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
mätar stälnigen fins lagra på 4 ställen om det är en automat
då lagras den i hop med fel minet på växel lådan
BO
14
BON
520IA Touring -98
2000 -67
Dom måste väll vara lite säkra på milen i och med att dom skriver på ett papper där dom säger att milen stämmer????
om inte så är väll pappret värt guld vid försäljning... Men all går väll det är ju bara data så. Tycker det är konstigt att dom som backar är så dumma så att dom inte gör det riktigt.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
BON:
"Tycker det är konstigt att dom som backar är så dumma så att dom inte gör det riktigt."

Det är nog för att det finns allt för många som tror sig kunna göra en hacka med kabel/program som dom fixat lite billigt, sen säljs bilen till någon som som är "intet ont anande" efter att den putsats upp av nån firma. Jag säger inte att det är så det går till, men jag skulle inte bli det allra lilla, lilla, lilla minsta förvånad om verkligheten är sådan, och än värre kanske.

Många har varken kunskap eller intresse att "gräva" i bilens historik och inre och köper den där bilen som ser fin ut, har vettig utrustning och gått 5000 mil.

Det är nog dessa som skojarna lever på, tyvärr.

Hoppas det går bra med ditt köp Gus, o lita inte blint på vad milkollen ger (om det verkar stämma med vad ägaren säger/mätaren visar)!

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Hehe, skrönorna flödar.. Mätarställningen lagras i instrumentclustret och i LKM. Dessa kan "delas" men direkt vid inkopplingen synkas mätaren uppe i instrumentet med värdet i LKM. Vid manipulering lämnas spår av denna i LKM:s minne, kan vara datum eller annat, detaljer överflödiga. Räcker att man kan se att den är manipulerad (backad så klart) vid inkopplingen på servicedatorn, sen får man agera själv, låta bli att köpa, forska vidare i historiken eller vad man vill. Om BMW av nån anledning har ändrar, bytat moduler osv så finns detta dokumenterat.

FP
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Patrik_N: Jo tack. Jag ska inte lita blint på milkollen när jag läst allt detta! :) Men på "mitt" ex ser miltalet ut att stämma när man tittar på skicket, så jag gör milkollen egentligen bara för att se om säljaren backar ur... Då kan man ju iaf ana ugglor i mossen.

folke: Ska man säga till BMW att leta efter dessa förändringar i LKM-minnet när de gör milkollen eller säger de till mig automagiskt om de ser sådana?

Asken: Vet du om BMW Solna har en sådan där nyckelutrustning? Det är ju så att den nuvarande ägaren har köpt en ny nyckel till bilen, det kan ju vara så att miltalet lagras i den. Även fast det är en 98:a.

apocalypsorödmetallic...
Vid kontroll så ser verkstaden ev. manipulering av mätaren utan att du skall behöva säga till.
Har läst igenom lite om nyckelfunktionerna, finns inget minne eller liknade i själva nyckeln för mätarställning osv. Finns över huvud ingen kommunikation från bilen till nyckeln, utöver transpondern till startspärren (när nyckeln sitter i tändningslåset och man vrider till läge I) Iaf inte fram till -01, jag har inga uppgifter om senare modeller. Läsaren som står på disken hos BMW-handlarna används bl.a för att kopiera över nyckelns unika ID till annan nyckel. Car/key memory är som sagt en mängd funktioner som proggas och ligger i bilen, inte i nyckeln, men som aktiveras av just den specifika nyckelns ID. Åter igen, fram till -01 eller nåt sånt, möjligt att man har infört nya omvälvande funktioner senare, isf även ny H/W i nyckeln.

FP
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Milkollad, M-testad, betalda och hemkörd! Nu står den i mitt garage! F-n va skön att äntligen vara BMW-ägare igen! 2 år sen sist...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.