|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför denna rädsla för importbilar. Bor i Blekinge kör ofta utmed E22, och efter denna finns det mängder av grusplanshandlare med både import bilar och vanliga svensksålda insaltade bilar. Notera att dom svensaka bilarna oftare är utan servicebok. Nu till min fråga ? Tros det i läsekretsen att en svensk grusplanshandlare är ärligare än en aukturisread tysk BMW handlare. Tror knappast det. Har själv importerat 3 bilar från Tyskland (BMW) senast en 330 touring hos Auto Muller i Grevenbroich.Perfekt bemötande. Inget fynd kanske ,ca 20000 billigare än i Sverige , skinn aluinredning alu fälgar nya däck. Jag tror att det finns fler tattare inom svensk bilhandel än vad folk anar. Och vår moral i Sverige är ju klart avtagande. Nöjd importör. | |
|
Kan bara hålla med. Misstänksamheten beror nog på att den svenska bilhandlarkåren fått slänga skit på importbilar alldels oemotsagda, samt att det fanns grova pengar att göra när fenomenet var nytt och att då mindre nogräknade individer passade på att bättra på en redan bra affär enligt mottot "mycke vill ha mer". Vi som har hämtat "bruksbilar" för eget bruk drabbas nog helt oförtjänt av detta när det väl är dags att byta bil. Tror inte att någon här kan ställa sej upp och på fullt alvar säga att det är vanligare med skruvade bilar hos Tyska handlare än hos Svenska. Bedrägeriet är jag så gott som säker på begås alltid av den som köper bilen och inte den som säljer den. Sen finns det säkert säljare som är mer benägna än andra att hjälpa till med detta men det är en annan femma. Ojdå det blev mycket det här men jag är så trött på att bli bemött som en rufflare så fort folk får höra att jag köpt min bil i Tyskland!! // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
| för att dom väldigt ofta har skruvade mätare såklart. | |
|
Kan inte annat än att hålla med. Själv väljer jag mycket hellre importbil framför svensksålt. Vid köp av importbil vet jag att jag får en bil som e betydligt finare i underredet än den svensksålda... Schnelle fart, Härliche fart. |
|
| Men används inte salt i Tyskland då...det har åtminstånde använts både i fast och flytande form förr | |
|
Klart att de saltar i Tyskland, allt annat är skrönor. Jag har själv köpt nästan samtliga mina bilar i Tyskland. De flesta som säger att de köper sina bilar i Tyskland för att de är bättre skötta och likande gör det för att "rättfärdiga" sitt köp, 99% av de som importerar sina bilar gör det för att tjäna/spara pengar. De är inget fel i det men varför sticka under stol med det? Fördelarna med svenska bilar är uppenbara: Enklare att kolla historik, bättre andrahandsvärde, enklare att sälja/byta in, enklare att försäkra, rätt utrustning för vårt land, bättre garantier o.s.v. |
|
|
Håller också jag med... Är inte saltkörda, billigare och ofta bättre skötta ( om man handlar på bra ställen that is.. ) |
|
Fredrik Wennerholm |
Hej! Riktigt trött på alla avundsjuka svenskar som inte själv är kapabla att prata tyska och fixa en bil från Tyskland. Ingen skillnad i försäkring och inga problem med inbyte! Bilen är i genomsnitt bättre skick i Tyskland än i Sverige och mätarskruvartidne är förbi!!! Hitta ngn annan att gnälla på än oss som importerar BMW:s från dess hemland! Är inte alla BMW importerade? Så vitt jag vet så tillverkas de inte i Sverige? Rätta mig om jag har fel! Mvh Totti |
| T.P: Jag tänkte väl det för jag har sett många saltbilar i Tyskland när det vart halt..sen ser man folk här som ställer in sin importerade BMW på vintern för det är salt i Sverige..så har den redan körts i det i ett antal år i Tyskland..min kommer från Berlinområdet..det enda jag ångrar är väl att man inte lämnade in på en riktig underredsbehandling.. | |
|
Fredrik om ditt inlägg är riktat mot mig så tar jag faktiskt lite illa upp. 1. Jag är ingen avundsjuk svensk, vad ska jag (och andra) vara avundsjuka på? 2. Jag pratar bra tyska och har hämtat hem ca 70 fordon från Tyskland de senate 8 åren. (Tre förra veckan) 3. Ingen skillnad i försäkring. Jaså du hur många svenska bilar måste programera om larmen, märka rutor, ibland visa upp bilen samt hos vissa bolag få högre premie, motorskadeförsäkringen gäller inte. 4. Skicket på bilar. Det finns fina och skabbiga bilar både i Sverige och Tyskland jag kan inte säga att det ena landet generellt är bättre än det andra. 5. Även du måste veta att det är skillnad på "svenska" och tyska BMW även om de görs i samma fabrik. Grundutrustningen skiljer sig markant från de olika länderna. 6. På vilet sätt har jag gnällt på er som importerar bilar? tp_88: De saltar i Tyskland, såg säkert 20 saltbilar på autobahn när jag var ner förra veckan. Jag var ca 60 mil ner och de saltade hela vägen. |
|
|
Fredrik Wennerholm: Mätarskruvandets tid är INTE förbi, glöm det. En ren gissning från min sida är att ca 80% av de importbilar jag besiktar har en felaktig mätarställning. (Då menar jag vid registreringsbesiktningen, när de väl är i trafik i Sverige skruvas de nog i samma utsträckning som svensksålda bilar) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
80% !!!!????!!!! Tja du ser ju bilarna på nära håll å så men det låter väldans högt me 80%. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
En ren uppskattning som sagt. Intressant är ju att i snitt går bilar i Tyskland 3500 mil/år. I snitt har tyska importbilar vid registreringesbesiktningen i Sverige gått 1200 mil/år. Ekvationen går liksom inte ihop...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado, var har du fått uppgifterna ifrån att en tysk bil i snitt går 3500mil/ år. De siffror jag har hört är att medeltysken kör något mindre än medelsvensken....de är iofs från början av 90talet, borde dock inte ha förändrats radikalt dock. /Simon |
|
|
De tyska myndigheterna räknar 3500 mil/år som normal körsträcka. Svenska Vägverket räknar 1500 mil/år som normal körsträcka. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har också väldigt svårt att tro på siffror som 80%. Jag själv har tagit hem bilar från både privatpersoner och bilhandlare i Tyskland. Även några kompisar har hämtat hem ett hyfsat antal bilar. De flesta i mycket bra skick och med rimliga mil. Tvivlar inte på att det skruvas på importbilar, men inte mer än det görs i Sverige. Rille |
|
|
Ja ja min kärra ligger i alla fall 1000 mil över de tyska snittet å jag har hämtat den själv så jag känner mej helt trygg. Men håller lite med om att även jag skulle vara extra vaksam vid köp av redan importerad bil. Hmmm lite motsägelsefult med vad jag egentligen tycker men som man säger "Ingen rök utan eld". // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Här kan ni läsa lite det står att c:a 35% av beg bilarna är skruvade:Länk _______ Min:Länk --- Lass dir raten trinke spaten |
|
|
Ja eller så står det ca 15-35% man kan ju tolka det som man vill... Tror det ligger mycket i det som står vilka bilar som är mest intressanta att ändra mätarställningen på. "Jörg Ahlgrimm vom Deutschen Kraftfahrzeug-Überwachungsverein e.V. (DEKRA) geht davon aus, dass etwa 15 bis 35 Prozent der Fahrzeuge manipuliert sind. Bei den Gebrauchtfahrzeugen sind es einerseits die sehr neuwertigen Fahrzeuge mit hoher Laufleistung, aber auch sehr alte Fahrzeuge, die durch einen geringen Kilometerstand besser gestellt werden sollen. " Rille |
|
|
Jesperado, har mycket svårt att tro på de uppgifterna, var har du fått den ifrån? Vilken är din källa? /Simon |
|
|
3500mil/år i genomsnitt för hela tyskland låter jäkligt mycket,men allt är ju möjligt,Jag skall prova maila till en bekant på DEKRA om hon vet något. _______ Min:Länk --- Lass dir raten trinke spaten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.