AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.919

Auktoriserad vekstad, eller inte?

Sida 2 av 2
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Tycker att clubsport överdriver vikten av stämplar.
Alla vet att den fuskas med stämplar, så en som köper en bil enbart på grund av dom riskerar att bli lurad hur som helst.
Köper man en bil ska man ta reda på skicket på ett eller annat sätt. Antingen själv, eller om man inte klarar det med hjälp av M eller nån verkstad.

En som tror att en bil är OK enbart för att den är servad på märkesverkstad lurar verkligen sig själv. Det är lika dumt som att köpa en bil med besiktningsprotokoll som garant för felfrihet.
Själv skulle jag lätt kunna köpa en bil helt utan stämplar bara jag kan kolla upp skicket på den först. vilket inte är så svårt som många verkar tro. Och en bil som man inte tillåts kolla upp ska man definitvt inte köpa alls.
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Clubsport:

Nej dom kan inte läsa av felminnet, men det är ju inte värre än att jag åker till BMW-verkstaden och får det gjort!

Och bilen är en import år 2000.

PB
Clubsport: Blir man verkligen en trevligare människa om man äger en nyare bil?

"wadel:Du borde gå på en charmkurs eller köpa en nyare bil!!!"
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Tycker Clubsports resonemang:"Har man råd att köpa BMW så ska man också ha råd att serva den på en auktoriserad BMW verkstad."(måste sägas genom näsan för den rätta schvungen;) - diskvalificerar honom från alla komentarer kring charmkurs o dyl;-)
Jag har också sett en del av vad märkesverkstäder kan åstadkomma när det gäller missar, och efter det måste jag säga att jag sällar mig till gruppen som går mer på inehållet än den flashiga förpackningen och servar där jag litar på meken. Dessutom så har ganska många av de icke auktoriserade också möjlighet att läsa av felminne mm:-)
Det är inte ens ett resonemang kring ekonomi, jag vill inte betala mer än vad som är skäligt bara för att meken har snygg williams-F1 tröjja på sig. Hellre byter jag olja en extra gång för mellanskillnaden

Hepp!:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På märkesverkstäder jobbar sällan de skickligaste mekanikerna, de jobbar på mindre verkstäder eller driver eget, där dom kan odla sin talang och slippa ingå i ett reservdelsbytarteam som enbart kan göra det datorn talar om för dom vad dom ska göra.

///MVH Hasso
Länk
cane
Dock litet tveksamt att de inte kan avläsa felminnet... den utrustningen bör nog finnas på en verkstad som ska serva en M bil för att få mitt förtroende iaf.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Iofs så förstår inte jag att "felminnesavläsningen" är ett avgörande skäl till auktoriserat även om jag skulle ha t.ex M3 eller M5..

Kan någon ge mig tips om vad dem skulle kunna hitta med det?
Jag menar man känner väl på bilens beteende om man behöver en dylik koll...eller?
Jag tror att det ytterligare är ett sätt för verkstaden att "lura kunden" till att byta detaljer som man inte egentligen behöver.

Håller med om att när man har något fel på bilen DÅ är det läge med "felminneskollen".
Och det känner man väl på sig om man har lite "bensin i blodet" ;)

Kan någon förklara behovet för mig av denna koll?
Är den värd "flera tusenlappar" kan man då fråga sig..

Iofs så kanske det lugnar ner ägaren som är orolig för en lite "ojämn tomgång" och får se på "papperet" att felminneskollen inte registrerat något;)

Mvh Janne.

Retat mig på Wadels kommentarer länge nu därav det jag skrev.

Hur många är det inte som köper en dyr BMW som sen inte har råd att hålla efter den? Jäkligt många på senare år. Synd om den stackare som köper bilen efteråt.
Petrus vill ju sköta om sin bil, och han bör låta folk som kan BMW serva hans M3.

Clubsport

Tester visar ju år efter år att många mekaniker är lika
kassa och slarviga oavsett om dom jobbar på en tjusig
auktoriserad Bmw verkstad, VW eller Ford verkstad......

Att vissa folk är så urbota dumma att dom tror att inget kan hända med en bil som har fullstämplad service bok och ser det som en sorts garanti är ju bara tragiskt. Känner man bara "rätt"
folk så är det ju inte speciellt svårt att få en perfekt fullstämplad servicebok utan att man nånsin servat bilen. Viktigare att bilen
är ordentligt servad och än att man har
en bok med massa stämplar i som inte säger ett skvatt.....

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Kanske ska lägga mig i lite till :)

Att folk som köper dyr/ny/hyffsat ny bil ser det som ett plus att bilen är servad på en auktoriserad v-stad är ju FAKTA,om det är bra eller dåligt får ju var och en bestämma ;)
Viktigast är naturligtvis skicket hur som helst..Vilket kräver en kontroll av känd art..

Dem flesta som kan visa upp en "fulltecknad" servicebok från en auktoriserad firma ser ut att vara seriösare(bättre servad) än en som "kalle på hörnet" servat...Allmänn uppfattning bland flertalet bilspekulanter idag.
Sen litar som sagt var folk otroligt nog på att skicket är bättre på vagnen med en auktoriserad servad vagn rakt igenom...

Kanske har helt fel om det här...men det tror jag inte :)

Men om Petrus prombt ska ha en auktoriserad v-stad är slutligen upp till honom naturligtvis ;)
Men som sagt...Bilen är 10år...Detta kräver inte en auktoriserad v-stad alls enligt mitt sätt att se,räcker med en kompetent v-stad :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.